Beteslås på paravaner nöter lina!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteslås på paravaner nöter lina!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Riofredda Visa inlägg
    såg nåt klipp där det satt linlösare både bak och fram på paravanen - kanske nåt att prova?
    Hej Riofredda;

De gula sidoparavanerna Off Shore OR-12 har dubbla Orange OR-19 linutlösare. Se på sidan längst ner här http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ... Bättre och dragstarkare sidoparavaner har jag inte fiskat med sedan första trollingtävlingen i Vänern utanför Mellerud år 1986 tillsammans med Johan Abelsson (idag välkänd fiskeguide) och hans kusin Jonas.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-19, 23:40.

Kommentera

Jag kör med Berkleys beteslås utan pärla eller stopp och det funkar hur bra som helst. Aldrig nött ut någon lina eller knut. Har heller aldrig blivit av med eller för den delen tappat en paravan pga dessa beteslåsen oavsett skakningar eller annat.

Såg också en klipp där de körde klämmor fram och bak som jag skall prova bara för att det blir lättare att få bort paravanen, även om det är super lätt med Berkleys så är en klämma ännu lättare. Speciellt nu när man kör med handskar i kylan.
      Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Kommentera

Ursprungligen postat av gonduil Visa inlägg
        Jag kör med Berkleys beteslås utan pärla eller stopp och det funkar hur bra som helst. Aldrig nött ut någon lina eller knut. Har heller aldrig blivit av med eller för den delen tappat en paravan pga dessa beteslåsen oavsett skakningar eller annat.

Såg också en klipp där de körde klämmor fram och bak som jag skall prova bara för att det blir lättare att få bort paravanen, även om det är super lätt med Berkleys så är en klämma ännu lättare. Speciellt nu när man kör med handskar i kylan.
        Hej Andreas Olofsson;

Det räcker tyvärr inte bara med klämmor (releaser) på sidoparavanerna. Trollingfiskar du i Vänern.. Sveriges största insjö.. är risken stor att klämmorna lossnar och din paravan flyter med vinden iväg till andra sidan sjön...

En "duolockhake" eller annan hake som paravanen glider på ner till stoppern eller betet är ett måste vid trolling med sidoparavaner.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Har vid ett flertal tillfällen tappat mina paravaner med Berkleys hakar så dom har likt tidigare talare hamnat längst ner i väskan. Mkt fisketid som går förlorad att leta paravaner. Fiskar en del på Vänern och med många spön ute är det mer tur å träff att hitta paravanen igen. Har dock aldrig vart med om att beteslås skaver på flätlinan som jag kör uteslutande med. Sätt mjuk pärla framför eller byt beteslås?

Kommentera

Jag kör med det som är original på Ghost paravanerna, sätter en flötesstopp framför en gummipärla framför ett flötesstopp några decimeter ovanför tafsen så beteslåst hammnar över det främmre flötesstoppet mot pärlan så den inte ligger emot linan.

Kommentera

Det du beskriver är en riktig klassiker vid paravanfiske om man använder den sortens beteslås som har ett metallbleck på sig. Jag har flera kompisar som tappat stora fiskar på dessa beteslås när de använts tillsammans med paravan.

Senast i våras fiskade jag med en kompis som körde dessa beteslås på sina paravaner när vi körde vandringslax vid Understen. Det klippte på en 12+ lax som löste paravanen och sedan lyckades nöta sönder linan p.g.a. beteslåset.

Byt dessa!

Kommentera

Ja Vänern är där jag fiskar mest av tiden och med Berkleys fungerar det perfekt men det kanske tåls att funderas på det där med 2 klämmor..... Kanske får bli ett test med safetylina och 2 klämmor bara för att se om :-)
                Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                19 svar
                812 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman