Trollingspön Gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingspön Gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingspön Gädda!

Hejsan Allihop! Jag behöver tips angående trollingspön..
    Har letat lite efter ett par 7 fots spön då jag verkligen gillar korta spön. Men vad jag kan hitta verkar det bara finnas 7 fots spön som tål 15-25lb. Då jag hatar att tappa fisk pga att spöt inte är starkt nog att sätta krokarna är jag lite kluven här. Måste man upp till 8 fots och 40lb eller går det att använda 25lb.

Sen gärna tips på om det finns några 7 fots 40lb..

Sen ni som har okuma magda pro 30D eller DX, förstår att det inte är de bästa rullarna på marknaden, men undrar om de fungerar fint eller om man även där måste ändra sig? och vad är skillnaden på D och DX? även varför en del heter MA D?

Är 30D för stor, ska man köra på 20D istället?

Alla tips är välkomna.

Just nu tänker jag Tiger gold plus 7 eller 8 fot och magda okuma 30DX! Får se om ni kan få mig att ändra mig

Mvh Patrik

Bft heavy trolling är grym till gädda!

Kommentera

Jag sitter i exakt samma sits, gillar 7' spön och vill ha med bra ryggrad. Har haft mina 7' Salmonizer ett par år nu och tycker de är alldeles för klena för att drilla på.
      Personligen tycker jag 8,6' är lite långa, tycker det är mycket enklare att hantera ett 7' spö.
      BFT Heavy Trolling finns väll bara som 8,6..?

Kan detta spö vara något kanske, BFT Predator Planerboard Trolling 7'..?
      Verkar ju vara ett styvare spö men det står ingenstans vad det är specat till.

EDIT: Hittade specen här, 12-25 LBS: http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=4809&lang=sv
      Senast ändrad av Wehlin; 2013-09-23, 21:42.

Kommentera

Ett lättare havsfiskespö borde fungera.

Kommentera

30 storleken är stor, 20 storleken funkar prima till gädda.
          Vad gäller de olika beteckningarna har för mig det har med antal kullager att göra.

Knarren på en av rullarna har slutat annars funkar dom bra. Bra pris och man behöver inte vara rädd om dem.
          Kör med ugly stik tiger 8 fot och okuma 20 dlx, känns som en bra kombo!

Skitfiske!

Kommentera

Tackar för alla tips, har iaf bestämt mig att köra på 8 fot, men nu till om man ska köra tiger gold eller tiger gold PLUS spöna, vad är egentligen skillnaden ? Sedan har jag lite beslutsångest ang rullarna.. Va ute med en vän idag som körde ABU 5000 rullar på sina 8 fots, vilket kändes lite i minsta laget, hur stor är egentligen skillnaden och hur stora är 20DX och 30DX om man jämför mot ABUS 5000?

Kommentera

Här kommer dagens bästa tips om du bestämt dig för 8 fot. Kolla in Savagear Baltic Salmon 8". Mer tryck i dom än BFT:s Heavy samt kortare. Satt i samma sits som dig för ett tag sen. Har liten båt och ville ha korta spön. Har 7 fots Ugly stick sen tidigare och grymt nöjd med dom, men med Savagears spö får mna ett helt annat tryck och kontroll. Kolla på dom innan du bestämmer dig. Såg även ett tips om Regal marin när jag köpt mina spön. Seaboss trolling Baltic Salmon. Ser ut att vara samma spö som Savegear. Grymt pris i så fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av zackiiie Visa inlägg
                Tackar för alla tips, har iaf bestämt mig att köra på 8 fot, men nu till om man ska köra tiger gold eller tiger gold PLUS spöna, vad är egentligen skillnaden ? Sedan har jag lite beslutsångest ang rullarna.. Va ute med en vän idag som körde ABU 5000 rullar på sina 8 fots, vilket kändes lite i minsta laget, hur stor är egentligen skillnaden och hur stora är 20DX och 30DX om man jämför mot ABUS 5000?

20 storleken är lite större och 30 storleken mycket större
                Om det hjälper dig nått 🍺
                Bästa är ju om du har möjlighet att se dom i verkligheten.

Kommentera

Är kanon till gädda!
                  Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                  http://www.ichtys.se

Kommentera

Magda 20 lär räcka för gädda alla dagar i veckan. Har 30 själv men det är mest för att klara av laxrusher.

Bästa priskombo på ett ypperligt kit för gädda hittar du på Regal Marin.

Rullarna är dock 30D men priset är så bra så jag hade lätt kört dessa.

Har tipsat om Baltic Salmon innan i annan tråd också.

Kör gös och gädda på paravan med dessa spön, Tiger Gold Plus är inget för sånt fiske. Mer pulka och riggfiskespön för lax, öring och röding.

Om du är intresserad av Ugly i 7 fot så är dessa något styvare har jag hört. Gold ska du inte köra på om du vill släpa vobbler bakom paravan.

Skitfiske då!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman