Sidoparavaner drar dåligt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavaner drar dåligt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sidoparavaner drar dåligt

Hej jag har tillverkat två sidoparavaner enligt ritning här på fiskesnack, men jag lyckas ej få dem att dra ordentligt utåt utan de halkar mest efter, testade dem idag med helt vanlig gäddwobbler ville dem inte dra ut mer än fem meter åt sidorna och då var dem 15 meter bakom båten.

De är gjorda i aluminum och markisolering, med 30 gr zinkvikter på kölen. Jag måste ha gjort nån dum konstruktionsmiss helt enkelt? för nog ska dem klara av 45 gram wobbler utan problem tycker man. Har funderat på om man ska ta 1,5mm stål plåt och snida ihop ett par black beast kopior istället om ja inte kan fixa dessa på enkelt vis...

Hoppas nån har tips för att åtgärda felet! eller har tips om annan modell av sidoparavan som är bättre!
    Bifogade filer

Jag gjorde likadan i alu,väger 235 gr med kölvikten ,drar tunga stora beten jättebra..

Kommentera

nu är jag absolut ingen paravan expert men dom där ser exakt ut som mina magnum pajk paravaner.
      dock så ser det ut som att linutlösaren har nästan samma längd som glidlåset bak.
      jag gjorde om mina magnum pajk lite genom att korta glidaren bak och förlänga utlösaren en aning.

jag har enligt mina tester konstaterat att det gett ett betydligt bättre drag att göra så. mina paravaner går långt ut som satan och det är inte mer än ett fåtal meter bakom båten.
      testa att bocka till den nedre alu delen lite till så du får en skarpare vinkel. samt korta "armen" för linutlösar infästningen.

Kommentera

Vinkla mer staget som linutlösaren sitter i. Kan vara det tror jag.

Kommentera

Gös ingvar : Okej skulle ju kunna kapa bort armen som håller utlösare och ta m6 gängstång där istället så kan ja labba lite med olika längd! Kan du förklara vad vinkeln på kölen har för roll, jag har aldrig riktigt förstått mig på hur den hjälper till eller fungerar eller vad man ska säga..

trollingfisk, mina väger 170 gram då kanske det är vikten som är bekymret för mig..

Kommentera

darkpikerolle: Hur menar du att den ska vinklas? upp eller ner?, lite känsligt att bocka alu för många gånger då de gärna mattas ut snabbt.

Kommentera

vinkeln på kölen är väll det som greppar i vattnen eller va man ska säga.
              värm alun lite först i vecket bara, en storm tändare funkar fint. handlar bara om att stabilisera molekylerna lite.

Kommentera

Du har en betydligt kortare arm för linutlösaren än vad mina "original-kopior" har, de är lite längre än vad frigoliten är. Det kan vara något sånt som påverkar.

Kommentera

på dina paravaner så verkar det nästan som om linan löper rakt utmed paravanen. vinkel måst vara ganska hård för att det ska funka.

knåpa ihop en liten bild här (MS paint skills haha). den gröna linan simulerar det jag tror är fallet med din paravan.
                  den röda linjen är mer som det ska se ut för bra sidleds drag.
                  men som sagt jag är ganska rookie på paravaner och det jag säger är kanske inte 100% rätt. men försöker bara hjälpa dig.

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]59644[/ATTACH

Såhär ser mina ut, med ett aaa-batteri som referensföremål

Som gös ingvar skriver så ligger det nog i att det inte blir tillräckligt stor vinkel, testa att få ut den mer så går det nog bättre.
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman