vad ska jag ha för elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad ska jag ha för elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad ska jag ha för elmotor?

Hej. Behöver lite hjälp med vad jag behöver
    för elmotor har en styrpulpet särki 425 med en
    40hk johnson 2takt på . Så nu behöver jag lite hjälp
    Med vad jag ska ha för trollingmotor. Tack på förhand :-)

Frontmonterad 55lbs är lagom och har Du pengarna så välj Minn Kota Ipilot modellen annars den utan och vill du köra sneakvarianten så kör på en Watersnake 54 Du ska inte lita på de rekomendationslistor som tillverkarna har eller de fantasier som många säljare säger till sina kunder utan satsa på en rejäl motor som funkar och har nog med kraft för alla lägen.

Kommentera

Okej. Tror du ja klarar mig på ett extra 80a marin batteri? Lr behöver ja fler??

Kommentera

Ursprungligen postat av provern Visa inlägg
        Okej. Tror du ja klarar mig på ett extra 80a marin batteri? Lr behöver ja fler??
        Beror på hur lång drifttid Du behöver men en av fördelarna med att ha en kraftigare motor är att Du kan nå den önskade farten på ett lägre effektläge och då drar den mindre ström än vad en mindre motor gör om måste köras på hög effekt för att få samma fart.

Börja med det 80Ah och se hur länge Du kan köra och räcker tiden Du får så är det bra men det är i princip omöjligt att säga på förhand, det skiljer ju mycket i förhållanden också, säg att Du har svag vind och mycket medvind en gång då drar det inte mycket men nästa gång blåser det friskt eller hårt och mest motvind då får Du bara en del av tiden med samma batteri pga att Du måste öka effekten pga vinden.

Men 80Ah brukar vara ett standard batteri som man kan börja testa med helt klart för batterier är dyra så Du måste veta vad Du verkligen behöver innan Du köper nytt och det kan Du bara få reda på vid praktiskt användning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Frontmonterad 55lbs är lagom och har Du pengarna så välj Minn Kota Ipilot modellen annars den utan och vill du köra sneakvarianten så kör på en Watersnake 54 Du ska inte lita på de rekomendationslistor som tillverkarna har eller de fantasier som många säljare säger till sina kunder utan satsa på en rejäl motor som funkar och har nog med kraft för alla lägen.
          Hej Bosse Rospigg;
          Här har du ett helt luktfritt alternativ http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Bosse Rospigg;
            Här har du ett helt luktfritt alternativ http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

Old Firehand
            www.trumman.com
            Hehe ja det var en riktig miljömotorisering det där, saknar den gamla 24V MK Mag jag hade förut som var köpt hos Dig helt annat klipp i den är 12V oavsett lbs på dem men den dog efter ca 25 års trogen tjänst.

Vet att Du inte kan påverka MK om detta men varför är det så snålt tilltaget i listorna från MK de säger att en endura 30 aktermonterad ska klara en båt på +600 kg och det är helt omöjligt, konverterad till frontis funkar det hyfsat på båtar på +300kg men i aktern är det för klent ;-(

Men detta vet Du ju redan och till TS och övriga spekulanter kan jag bara säga att den enda återförsäljare som har kunnandet och är ärlig nog att sälja rätt modell/storlek till er båt oavsett tillverkarrekomendationerna är just Leif aka Old Firehand det borde jag skrivit redan ovan men bättre sent än aldrig.

Sorry Leif!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Hehe ja det var en riktig miljömotorisering det där, saknar den gamla 24V MK Mag jag hade förut som var köpt hos Dig helt annat klipp i den är 12V oavsett lbs på dem men den dog efter ca 25 års trogen tjänst.

Vet att Du inte kan påverka MK om detta men varför är det så snålt tilltaget i listorna från MK de säger att en endura 30 aktermonterad ska klara en båt på +600 kg och det är helt omöjligt, konverterad till frontis funkar det hyfsat på båtar på +300kg men i aktern är det för klent ;-(

Men detta vet Du ju redan och till TS och övriga spekulanter kan jag bara säga att den enda återförsäljare som har kunnandet och är ärlig nog att sälja rätt modell/storlek till er båt oavsett tillverkarrekomendationerna är just Leif aka Old Firehand det borde jag skrivit redan ovan men bättre sent än aldrig.

Sorry Leif!
              Tack för dina värmande ord Bosse Rospigg. Det är lättare att komma tillbaka till det man sagt förut om man håller sig till sanningen....

I vindstilla Göstrolling eller positionsnavigering klarar nog 30 Lbs dragkraft en långkölad båt med en totalvikt på 600 kilo inklusive passagerare och utrustning. I motvind och kraftig sidvind bör man i mina kläder välja en starkare motor med 50-55 Lbs dragkraft till en 600 kilos båt.

I USA finns det riktigt starka och även snabba 24 volts och 36 volts Minn Kota elmotorer som exempelvis Minn Kota Riptide 80 och 101ST...http://www.minnkotamotors.com/produc...iptide_st.aspx

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
              19 svar
              844 visningar
              0 gillar