Ekolod, portabelt eller fast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, portabelt eller fast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av KG?
    Det där ser ju snyggt och prydligt ut, men hur trycker du på ekolodsknapparna? Måste man öppna väskan?
    Ja, jag öppnar den. Fast i realiteten behöver jag bara öppna för att starta lodet och ta fram givaren. Det mesta är förställt och automatiskt. Tänkte fixa något slags knappar eller hål genom plexit men det behövs inte.. Man skulle kanske kunna gjort plexiglaset öppningsbart?

Nu har jag bara använt lodet tre, fyra gånger och jag har inget djup över 10m så det kanske blir annat om man lodar på större djup..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Skulle nog satsa på ett Lowrance X-51. Kolla med Attitude vad dom tar, har för mig att dom låg på knappt 2000:-

Kommentera

Lade in en bild på mitt hemmabygge.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
          Lade in en bild på mitt hemmabygge.

http://www.fiskesnack.com/fotogaller...d=11&sort=date
          Du verkar ha en Lowrance 125... är det ett mycket bättre lod än X-51 eller är skillnaden marginal?.... Lönar det sig att betala 900 kr extra för detta lod?..funderar nämligen på att köpa ett av dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
            Till mitt portabla ekolod har jag ett 12 volts motorcyckelbatteri och sugkoppsfäste för givaren. Detta funkar hur bra som helst! Jag har använt denna uppsätning sedan typ -95. Köp ett billigt ekolod om du skall ha det portabelt. Ett Cuda 168 duger gott. Jag kör alldrig mitt ekolod på samma batteri som elmotorn då det kan vara svårt att få elmotorbatteriet att räcka från gryning till skymning ändå. Det lilla motorcyckel batteriet tar ju ändå ingenplats och väger knappt någonting!
            Skaffar du sedan en "riktig" båt så kan du fixa ett bättre ekolod som du monterar fast och fortsätta ha det portabla till lånebåtar/gummibåtar mm.
            Lycka till
            Varför rekommenderar du inte att göra ett dyrare lod portabelt?.... är sugen på att bygga om ett Lowrance-125

Kommentera

Ursprungligen postat av natito
              Varför rekommenderar du inte att göra ett dyrare lod portabelt?.... är sugen på att bygga om ett Lowrance-125
              Håller med dig Natito! Det är väl ingen skillnad att göra ett sniklod eller ett X-125 portabelt, det beror väl mer på vad man vill ha! Om man har en båt med fast givare och vill ha en portabel utrustning oxå så tycker jag att man skall lägga pengarna på en givaruppsättning till och flytta skärmen mellan båtarna i sånt fall i stället för att köpa nåt skräplod för samma pengar som extragivaren. X-125 är ett mycket bättre lod än X-51 men X-51 är fullt ut dugligt för de flesta insjöförhållanden.
              Senast ändrad av apersson69; 2005-05-03, 19:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
                Ja, jag öppnar den. Fast i realiteten behöver jag bara öppna för att starta lodet och ta fram givaren. Det mesta är förställt och automatiskt. Tänkte fixa något slags knappar eller hål genom plexit men det behövs inte.. Man skulle kanske kunna gjort plexiglaset öppningsbart?

Nu har jag bara använt lodet tre, fyra gånger och jag har inget djup över 10m så det kanske blir annat om man lodar på större djup..
                Som regel klarar man ju sig bra på automatinställningarna, men ibland brukar jag vilja zooma bilden för att se nåt djupområde lite bättre. Men det går väl bra att göra locket öppningsbart om man vill. Det hela ser lite proffsigare ut än min plyfalåda.
                Senast ändrad av KG?; 2005-05-03, 20:19.

Kommentera

Jag håller med många här, ” det är inte svårare att göra ett bra lod portabelt än ett billigt skräplod.”
                  Om du nu ska lägga pengar på ett lod så gör inte samma misstag som jag.

Jag ångrar att jag inte köpte ett rejält lod direkt, nu duttar jag på med Garmin fishfinder 100 blue.
                  Detta är inget lod jag rekommenderar då det har på tok för dålig upplösning för att kunna presentera korrekt information.
                  X-125 får det bli för min del nästa gång. Man får liksom vad man betalar för även här.
                  När man ska ut med pengar så tänker man, -jaja huvudsaken är att jag kan följa botten djup mm.
                  Sedan när du sitter på sjön tycker man att de är jättebra till en början, men efter två turer början man förstå sig på lodet och skulle vilja få ut lite mer av det, man vill se fisk…stor fisk, men si de går inte.
                  Så man får kajka runt med knepiga ekon och reta upp tills man köpt bättre grejer.

De här med att få det portabelt är som sagt inga problem, jag köpte ett batteri på Biltema för 189:- (artikelnummer 80-412)
                  12 Amperetimmar räcker för mig flera fiskedagar innan jag laddar batteriet.
                  Jag la ner batteriet i en gammal rektangulär limhink i plast med lock, på locket skruvade jag fast stativet för displayen, sedan borrade jag hål i övre kanten på hinken där jag drog ut kablarna från batteriet.
                  Lådan kan stå vatten ända upp till kanten för kablarna och det regnar inte in för jag la lite silicon runt borrhålen i locket under stativet.
                  Svårare än så behöver det inte vara med själva lådan batteriet och displayen.
                  Bäst att säga att jag köpte batteriet efter hinkstorleken.

Kruxet är att få till en stadig och lättsam lösning för givaren som passar ”ALLA” typer av akterspeglar från kanot till Ålandsfärja utan att behöva borra hål mm.
                  Det är lätt att göra en portabel anordning för givaren som passar till just din båt, värre blir det när man tar med sig lodet till någon polare eller hyr en båt.
                  De blir knappast glada när du fiskar upp borrmaskinen ur fiskeväskan.
                  Sedan vill man ju liksom att grejerna ska sitta fast även om man gasar också.

Jag funderar vidare på givaren, under tiden tycker jag att du ska inhandla ett bra lod och leta reda på lämplig liten hink mät sedan hinken och bestäm dig för hur stort batteri du får i den.

Kommentera

Ursprungligen postat av natito
                    I början är man alltid försiktig med sin prylar men med tiden blir det ganska stora påfrestningar på grejerna man släpar runt från båt till båt. Oftast klarar jag mig bra med mitt gamla Eagle magna 3 plus ekolod då det räcker att se djupkurvor, grund och liknande. Ibland använder jag det även vid ismete och vill då inte tära på mitt "riktiga" lod.
                    Man får dessutom väldigt lite extra för varje krona man spenderar på de något dyrare loden! Så därför tycker jag att man klarar sig med ett av de billigaste loden när man gör ett portabelt.

Men skall man använda lodet vid trolling på tex vättern och även i lilla sjön hemmavid så kan det vara värt att sattsa på ett dyrtlod!

Jag är nöjd med min lösning och det passar mitt fiske!

Kommentera

Beroende på hur länge man har tänkt sig använda lodet under en fisketur så får man också dimensionera acken. Ett Lowrance X-125 drar MAXIMALT 550mA med bakgrundsbelysning och ett ekodjup på över 300 (trehundra) meter. Typisk förbrukning är under 450mA. Matematiken kan ni ju redan.

Skitfiske! / Jann

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      809 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman