Ekolod, portabelt eller fast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod, portabelt eller fast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod, portabelt eller fast?

Jag söker ett ekolod att använda i roddbåt, gärna dessutom i flera olika båtar.
    Ska jag satsa på ett "färdigt" portabelt eller bygga ihop en egen låda med tex ett motorcykelbatteri?
    Vilka modeller tycker ni är bäst?
    Enklare trolling/dragrodd, hitta betesfisk och intressanta bottnar/djup.

Johan Lorin

Du kanske kan få lite inspiration från mitt projekt. Funkar fint. Fast fästet var tvunget att modifieras för att få fast röret..

Bifogade filer

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Gör ett portabelt

Har ett Eagle Cuda 168 som jag flyttar mellan båtar.
      Skall köpa ett sugkoppsfäste, för tillfället har jag fäst givaren på en plankbit som jag fäster med skruvtving i aktern. (och ett rep för säkerhets skull)
      Köpte ett litet 12V batteri som är jättesmidigt om jag bara ska använda ekolodet. I vanliga fall kör jag med elmotor och då kopplar jag lodet till det stora batteriet jag har till motorn.

Ralfs projekt är snyggt, men ser lite "stort" ut för min lilla båt.

/Daniel

Kommentera

Den är inte så stor som den ser ut. 38x8x29 cm. Nr 31-2900 hos Klas-i-sjön..

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
          Den är inte så stor som den ser ut. 38x8x29 cm. Nr 31-2900 hos Klas-i-sjön..
          Det där ser ju snyggt och prydligt ut, men hur trycker du på ekolodsknapparna? Måste man öppna väskan?

Kommentera

Till mitt portabla ekolod har jag ett 12 volts motorcyckelbatteri och sugkoppsfäste för givaren. Detta funkar hur bra som helst! Jag har använt denna uppsätning sedan typ -95. Köp ett billigt ekolod om du skall ha det portabelt. Ett Cuda 168 duger gott. Jag kör alldrig mitt ekolod på samma batteri som elmotorn då det kan vara svårt att få elmotorbatteriet att räcka från gryning till skymning ändå. Det lilla motorcyckel batteriet tar ju ändå ingenplats och väger knappt någonting!
            Skaffar du sedan en "riktig" båt så kan du fixa ett bättre ekolod som du monterar fast och fortsätta ha det portabla till lånebåtar/gummibåtar mm.

Lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av lorre
              Jag söker ett ekolod att använda i roddbåt, gärna dessutom i flera olika båtar.
              Ska jag satsa på ett "färdigt" portabelt eller bygga ihop en egen låda med tex ett motorcykelbatteri?
              Vilka modeller tycker ni är bäst?
              Enklare trolling/dragrodd, hitta betesfisk och intressanta bottnar/djup.

Johan Lorin
              Satsa på både och. Ett bra ekolod som du skaffar extragivare och strömkabel till.

Ska försöka lägga in en bild.
              [IMG]lowranceLCX-15MT.jpg[/IMG]
              Gick ju inget vidare med bilden alltså.

Kommentera

Strunta i MC batteriet och köp ett torrcellsbatteri på typ 20 Ah på biltema i stället. http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=95120 Klarar 1000 djupurladdningar och kostar 200-400 spänn. Ingen risk för syra om det tippar osv. Jag har en batteribox, http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=87917, som jag monterat ekolod och gps på. Batteriet är på 26 Ah, det sitter fastspänt i batteriboxen och det kostade knappt 400:- på biltema. Har man bara ekolod räcker det med 18 Ah. Har även ett 3 vägsuttag för ciggplugg som man kan sätta telefonladdare osv på. Har en kopplingsplint inuti som binder ihop alla kablar och underlättar ev utbyggnader. Laddaren kopplar jag på en snabbkoppling som jag dragit ut från polerna så man slipper öppna boxen varje gång man skall ladda. Väger 12-15 kg totalt. En kanonlösning för en femhundring.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
                  Strunta i MC batteriet och köp ett torrcellsbatteri på typ 20 Ah på biltema i stället. http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=95120 Klarar 1000 djupurladdningar och kostar 200-400 spänn. Ingen risk för syra om det tippar osv. Jag har en batteribox, http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=87917, som jag monterat ekolod och gps på. Batteriet är på 26 Ah, det sitter fastspänt i batteriboxen och det kostade knappt 400:- på biltema. Har man bara ekolod räcker det med 18 Ah. Har även ett 3 vägsuttag för ciggplugg som man kan sätta telefonladdare osv på. Har en kopplingsplint inuti som binder ihop alla kablar och underlättar ev utbyggnader. Laddaren kopplar jag på en snabbkoppling som jag dragit ut från polerna så man slipper öppna boxen varje gång man skall ladda. Väger 12-15 kg totalt. En kanonlösning för en femhundring.
                  Jag har oxå tänkt använda torrcellsbatteri när mitt mc-batteri är slut men har ännu inte provat och kunde därför inte rekomendera ett sådant!

Kommentera

Ok, ett fast med torrt batteri ska det bli!
                    Vilket föreslår ni för under tvåtusen pistoler?

/J

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    809 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman