Spunnen lina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spunnen lina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spunnen lina??

Jag är nybörjare men entusiastisk och ska snart byta lina på mina rullar, min fråga är enkel:
    Vad rekomenderar mer erfarna trollingfiskar än jag, spunnen lina eller inte.

Snart är sjön isfri, då jäv....

Jag har bara andvänt 2 olika flätlinor. Den första jag provade var Fireline 0.12, och den var inte alls nöjd med pga grund att den slets så fort, blev ljus i färgen och gick av lätt. Den andra jag har provat var Powerpro 0.13 som jag tycker fungerar rikigt bra! Har den på mina två spön och de det funkar bra.

/Jojo
    Senast ändrad av jojo; 2005-04-30, 08:10.

Kommentera

Har testat lie olika linor med tiden och har väll fått 3st favoriter...

Power Pro, FINS prt Braid, Whiplash pro.. Bra linor som är lite mer av allt än linor som dynacable, Fireline osv.. Är lite sugen på o testa Fireline XDS
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av allanladd
        Jag är nybörjare men entusiastisk och ska snart byta lina på mina rullar, min fråga är enkel:
        Vad rekomenderar mer erfarna trollingfiskar än jag, spunnen lina eller inte.

Snart är sjön isfri, då jäv....
        Beror lite på vilket trollingfiske du skall bedriva?

Inom gädd/göstrolling har väl stum linorna tagit över mer o mer medans lax/öring fiske bedrivits med nylon.

Men nu börjar även "finfiskarna" fiska med stumlinor på rullarna. Det har bevisatsa vara riktigt bra dagarna då laxen inte är riktigt på hugget enligt "proffsen". Även på t.ex. Dipsy spöna vet jag att Extreme har kört flät i ett par år för att få en bättre kontakt. Så snart kommer säkert stumlinorna att slå ordentligt till lax/öring trollingen också...

Power Pro är linan som t.ex. toppenfiskade Petter rekommenderar...
        sigpic

Kommentera

spunnen lina

jag använders dynacable 0,25 funkar bra

Kommentera

Det märkliga är att många handlare av äldre årgång ofta rekomenderar nylon som ett "bättre" alternativ för trolling. Jag har bara goda erfarenheter av pp på trolling efter gädda och gös. Laxtrolling kan jag för lite om för att uttala mig.

Kommentera

Tack å bock.......

för dom orden, jag skulle gärna se lite motiveringa för/emot.
              men tack så långt. Det är väl mest röding och öring (förhoppningsvis) som ska ska fastna på krokarna.

Kommentera

Anledningen till att nylon föredras av trollare med fullutrustade båtar är helt enkelt två saker, Fireline och liknande flätade tunna och hala linor hålls inte fast av utlösarna på ett smidigt sätt, de glider, nästa skäl är priset byt runt 4000m så förstår du vad jag menar, nylon funkar bra till riggar och boards däremot är Fireline överlägsen på Dipsy hur lätt som helst att lösa ut även på mycket långa avstånd vid hemtagning och linan ger ett enormt djupgående långt bättre än nylon, ibland är inte detta en fördel beror på situationen och vilket djupgående man behöver!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har testat dom flesta flätlinor. Men nu fastnat för den sköna linan Sufix Matrix Pro i gul fluo. Fick tips av Henke på söderbutiken om den linan. Att han tyckte att den var bäst. Stämmer tillfullo. Håller dimensionerna, fransar inte, knorrar inte och låter inte i linöglor. Och är även stark och skönt spunnen. Känns som om det vore en nylonlina.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                    Anledningen till att nylon föredras av trollare med fullutrustade båtar är helt enkelt två saker, Fireline och liknande flätade tunna och hala linor hålls inte fast av utlösarna på ett smidigt sätt, de glider, nästa skäl är priset byt runt 4000m så förstår du vad jag menar, nylon funkar bra till riggar och boards däremot är Fireline överlägsen på Dipsy hur lätt som helst att lösa ut även på mycket långa avstånd vid hemtagning och linan ger ett enormt djupgående långt bättre än nylon, ibland är inte detta en fördel beror på situationen och vilket djupgående man behöver!
                    Jag vet att en del av Outdoor-guiderna har gått över till PowerPro och dom berättar lyriskt om hur nöjda dom är Så flätlinorna börjar nog ssåsnart sitt intåg i trollingvärlden också...
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    808 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman