Jag gjorde upptäckten i höstas att PP 0.13 bar betet högre i vattnet än vad 0.20 nylon gjorde. Vi var 2 i båten och rodde med 2"jigg på metkrok. Vi hade ett ärtstort kulbly uppe vid leket. Jag hade PP till leket och sedan Stroft 0,20, brorsan Stroft hela vägen. Tacklen var alltså identiska sista 1.5 m och betena gick på ungefär samma avstånd ca 25 - 30m efter båten. Brorsans jigg gick i botten då och då men inte min. Get var en något förvånande upptäckt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spunnen lina??
Collapse
X
-
Flode, du menar outdoor försäljarna!
Ska man betala ur egen ficka (de har starkt subventionerat pris) och inte vill ha en massa knutar på linorna duger nylon fint men som sagt på spön man ej kör med utlösare har jag fireline också visst är flät bra och håller rätt länge.Senast ändrad av TAMTAM; 2006-02-06, 06:20.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestJag gjorde upptäckten i höstas att PP 0.13 bar betet högre i vattnet än vad 0.20 nylon gjorde. Vi var 2 i båten och rodde med 2"jigg på metkrok. Vi hade ett ärtstort kulbly uppe vid leket. Jag hade PP till leket och sedan Stroft 0,20, brorsan Stroft hela vägen. Tacklen var alltså identiska sista 1.5 m och betena gick på ungefär samma avstånd ca 25 - 30m efter båten. Brorsans jigg gick i botten då och då men inte min. Get var en något förvånande upptäckt.
Kommentera
-
Flätlina är ju känsligare och ger tydligare indikationer vad som händer med ditt bete under trollingen, men jag vet många gösfiskare som svär vid nylonlinans förträfflighet vid trolling, dom har testat med flät men återgått till nylon. personligen så köra jag endast med nylon vid HÖ fiske i -grader då linan är smidigare. elanewn: Jag får testa Sufix, tycker själv att både Fireline, PP för ett j-la liv i mina Berkley titaniumringar, ett otyg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestJag gjorde upptäckten i höstas att PP 0.13 bar betet högre i vattnet än vad 0.20 nylon gjorde. Vi var 2 i båten och rodde med 2"jigg på metkrok. Vi hade ett ärtstort kulbly uppe vid leket. Jag hade PP till leket och sedan Stroft 0,20, brorsan Stroft hela vägen. Tacklen var alltså identiska sista 1.5 m och betena gick på ungefär samma avstånd ca 25 - 30m efter båten. Brorsans jigg gick i botten då och då men inte min. Get var en något förvånande upptäckt.
Jag saknar verkligen en flätlina som är runt 0.10, skit om om den bara klarar 2-3kg, den skulle sitta perfekt på jiggspöet.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAMFlode, du menar outdoor försäljarna!
Ska man betala ur egen ficka (de har starkt subventionerat pris) och inte vill ha en massa knutar på linorna duger nylon fint men som sagt på spön man ej kör med utlösare har jag fireline också visst är flät bra och håller rätt länge.
Att ha en 0.40 släpandes i bakvattnet men en liten tinywobbler kan ju knappast vara optimalt när det gäller nappregistrering.
Men som du säger, kan tänka mig att det krånglar en del med utlösarna, eftersom det blir ytterst lite trolling för min del så skall jag inte utala mig merasigpic
Kommentera
-
Gjorde några öringstrollingturer med flätlina i höstas och jag tyckte då inte det var några problem med utlösarna. Körde rätt hårda utlösare, scotty powergrip. Vi hade en blandning av PP 0,? , FL 0,25 och Whiplash 0,? plus ett spö med nån kefflina från Biltema... Ingen dramatisk skillnad mellan linorna, tom den svinbilliga från biltema skötte sig bra. Ca 1,5 meter fluorcarbon närmast betet. Körde mest tacklad löja. Krokade extremt bra så vi kör vidare med flätlinor. Kom i håg att byta krok, ringar och beteslås på wobblers och skeddrag, alltid viktigt vid trolling men det blir ju ännu viktigare med stumma linor. Sen blir det känsligare för lintvinning med de mindre vridstyva flätlinorna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananBEbest, det är nog för att PP 0.13 är tjockare än nylon 0.20
0.18 SpiderWire Fusion skar genom vattnet på ett bättre sätt.
Men det viktiga är ju att linan har bra dragkraft och signalerar på minsta nafs.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jag har också fiskat med ett gäng flätlinor vid det här laget.
Mina två favoriter är power pro och tufline. Två rätt likvärdiga linor. Båda är kanon, men tufline är något slitstarkare.
Sen är tufline något billigare än power pro, vilket också kan vara en anledning.
Lite lustigt att så få verkar använda den linan. Den är grymt stor på andra sidan atlanten.
Kommentera
-
Att ha en 0.40 släpandes i bakvattnet men en liten tinywobbler kan ju knappast vara optimalt när det gäller nappregistrering.
Men som du säger, kan tänka mig att det krånglar en del med utlösarna, eftersom det blir ytterst lite trolling för min del så skall jag inte utala mig mera.
flode, alla har rätt till en åsikt, som sagt problemet är bara att som jag sa flätlinan (fireline i mitt fall) helt enkelt är för hal och dyr, kör offshore utlösare själv dessa är inte gjorda för fireline och liknande helt enkelt men funkar mycket bra med nylon.
Vill inte byta uppsättning då det funkar så bra som det gör redan.
Kör själv alltid 20 lbs Big Game nylon motsvarar 0,46 på alla spön oavsett var jag fiskar, varierar dock alltid tafsen (efter kullagerlekandet) dvs en spölängd framför betet för att passa mindre eller större beten.
Det lekandet är också utmärkt för att hänga på bly.
Kör man två lekanden mot varandra kan man kasta in vad man vill bly dipsy osv.
Sanningen är att grövre nylon ger mindre töj jämfört med tunnare det viktigaste är att du har passande tjocklek i tafsen för betets rörelser resten är bara transportlina, fördelen är att du inte behöver byta lina på rullarna när du byter vatten och storlek på fisk, nackdelen är att den grova linan kräver mer bly eller djupparavaner för att gå djupare!
__________________Senast ändrad av TAMTAM; 2006-02-06, 18:00.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
808 visningar
0 gillar