Hjälp med djupriggar.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med djupriggar..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med djupriggar..

Hej!!

Jag har köpt mig två Canon sporttroll djupriggar, med standard fästen (Se bild).

Frågan är var/hur jag ska fästa dem på en Ryds 510 -11. Helst utan att borra hål i plasten, av försåtliga skäl.
    Någon som har erfarenhet hur man fäster djupriggar på relingen? (länka gärna)

En del har väl en trollingbar men det känns som det kan bli svårt med..

Kan man göra något själv? Jag har sett dessa http://www.olssonsfiske.se/cannon--r...562-c-534.aspx . Det känns som något man kan använda, är det den enda alternativet?

Den gröna ringen, där kan man fästa en djuprigg på relingen. Men jag vet inte riktigt var jag ska sätta den andra..
    Relingen slutar ganska långt fram.. (Röd ring.) Kan man sätta en djuprigg så pass långt fram?

Det är storröding i Sommen hägrar

Tacksam för all hjälp jag kan få!!
    Bifogade filer

Rent spontant blir det nog lite knepigt utan borrhål, dock du kan utnyttja de två knaparna i aktern genom att lägga exv en bra ekbräda tvärs dessa, dvs hela båtens bredd och klamra nedåt i knapen sedan sätta en rigg i var ända där det passar, en variant, när den inte behövs kan du ta bort alltihop, finns flera varianter men dessa kräver nog arbete på själva båten och jag tolkar det som att du vill undvika.
    Vid ekbräda, kan krävas att du kompenserar för vinkeln, de ser ut att slutta bakåt.
    Håller du ner farten borde du kunna montera längre fram oxå med hjälp av din länk, kom dock ihåg att ställe ifråga bör vara avsträvat från två håll, inte bara en raksträcka.
    Låter du tillverka rör för aktern så blir det snyggt och hållbart men mycket mera jobb och pengar.... lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2013-04-03, 13:53.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Borde vara idé att be en plåtslagare om en smidig bockad plåtbit med 2 fästen för relingen som sen går ner och stödjer i själva aktern. Hävarmseffekten gör det möjligt och det räcker ju att den går ner max 10cm på plasten. Har du djupriggen rakt ut från båten tar relingen all belastning utan problem och är den riktad bakåt ligger tyngden mot aktern. Så länge den inte riktas frammåt ska det funka fint.

Men att sätta riggen längre fram som enligt bilden skulle jag aldrig våga. Använder man djuprigg vill man ju inte behöva tänka på trassel och kunna svänga som man vill. Själva lodet och wiren är inget problem men du kommer garanterat få fiskelinan i proppen om och om igen.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Okej, tackar för tipsen

Det får kanske bli någon bräda där bak, då kan man ha allt på den och även ta bort den när man inte ska fiska..
        Jag är inte enskild brukare på båten om man säger så .

/Dennis

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
          19 svar
          833 visningar
          0 gillar