Uptrace / Overtrace vid flötestrolling / paravantrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uptrace / Overtrace vid flötestrolling / paravantrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uptrace / Overtrace vid flötestrolling / paravantrolling

Kan någon beskriva hur en bra uptrace ser ut samt materialval.

Min tanke till uptrace var att använda en så kort tafs som möjligt och länka på en uptrace av 0,9mm FC 1m+. Länkningen är antingen via knut mellan de 2 materialen eller via beteslås. På uptrace vill jag sedan ha ett glidande bly som kan justeras upp och ned för att styra betets rörelsefrihet. Vad kan jag använda som blystopp? Knut, flötesstopp? Skulle ju vara smidigt med bly som går att byta också utan att kapa linan men vet ej om denna produkt finns.

Hur låter idén? Är 0,9 för grovt och kommer pressa upp betesfisken? Har många meter 0,9 hemma därav linvalet. Grovleken på denna påverkar helt valet av längd på tafs som får bli längre om jag bör gå ned i strl.

Tack för all hjälp! Tidig laddning inför nästa säsong!

Jag kör med Katrinsänke som "glidsänke" finns en skåra i pinnen i sänket som gör den glidande, dock är 0.9mm för tjockt för själva skåran. Kanske finns det katrinsänken med större skåra? (går ju iöfs att borra ur).

Kommentera

Tycker personligen att 0,90 är lite för tjockt, jag kör med 0,60-0,70. Jag skarvar huvudlinan med uptracen för att få det så smidigt som möjligt. Om du vill ha ett bly som du kan byta så funkar Katrinsänken fint, jag köpte även dessa för någon vecka sen som ser fina ut, inte testat än dock. http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=13684 Om du vill kunna justera blyt upp eller ner så kör med flötesstopp.

Kommentera

0,70 Nylon 1m kör jag. Kör du riktigt långa tackel så behöver du självklart längre uptrace. Minst 20cm längre än längsta tacklet tycker jag.
        Catherinsänken som kan kan ta av och på hur lätt som helst är riktigt trevligt

Kommentera

Ok, hoppas sänkena finns i rätt dimension då. Tänkte skarva materialen med 2-3 varv kirurgknut som snyggas till med lite krympslang i kockvatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
            Tycker personligen att 0,90 är lite för tjockt, jag kör med 0,60-0,70. Jag skarvar huvudlinan med uptracen för att få det så smidigt som möjligt. Om du vill ha ett bly som du kan byta så funkar Katrinsänken fint, jag köpte även dessa för någon vecka sen som ser fina ut, inte testat än dock. http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=13684 Om du vill kunna justera blyt upp eller ner så kör med flötesstopp.
            Återkoppla gärna vad du tyckte om produkten, skulle de funka med 0,9 i dim på linan?

Kommentera

0,9 passade precis i mina fox vikter https://www.tackleuk.co.uk/app/kwik-...rs-p-6444.html, 2 varvs kirurg + krympslang satt benhårt, vid dragtest så rätade jag ut kroken (4a) av misstag.

Kommentera

När jag använt flötesstopp för att justera sänken så har jag upplevt att sänket slår ner stoppet vid utkast... Värt att lägga en tanke på...? Men det har dock inte varit på 0,9 lina, där kanske den sitter tightare.

Kommentera

Sitter tight som f*, skall användas till flötestrolling, så det kommer nog gå bra. Om det ej skulle hålla så säkrar jag upp med power gum. https://www.tackleuk.co.uk/app/esp-p...um-p-5690.html

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                  19 svar
                  801 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman