Sidoparavaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
    En instickare...
    Varför är det inga som kör trolling efter gädda och gös med pulkor?
    Kör alltid med pulkor och kommer aldrig att gå från det. Tycker att det är en stor fördel att slippa drilla fisken utan att ha en stor och tung paravan på linan också.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jag kör med vanliga sidoparavaner men är rätt ny på Trolling och undrar vad är skillnaden mellan pulkor och paravaner?

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
        Jag kör med vanliga sidoparavaner men är rätt ny på Trolling och undrar vad är skillnaden mellan pulkor och paravaner?
        Med spöparavaner kan man svänga mycket kraftigare och hålla kanter mer exakt samt att det syns mer markant om det fastnar skräp eller om någon mindre fisk nappat. Nackdelen är att dessa har en tendens att falla långt bak i släpet om man blyar tungt eller använder stora beten. Spöparavanrena fungerar även sämre än pulkor i grov sjö.
        Det är även lättare att hantera dessa om man är ute själv i båten och en större fisk går på då man slipper bekymret med pulkornas huvudlinor. Se upp för spöparavaner med dålig dragförmåga, dessa kommer att hänga bakom båten när du sätter på en lite större wobbler eller blyar lite. Hör av er till Janne Goude, hans egenhändigt tillverkade paravaner håller måttet i mina ögon!

Med pulkor som läggs ut med en huvudlina riggad via en mast når man något längre ut på sidan än med en spöparavan. På huvudlinan fästs linutlösare som löper fritt på huvudlinan. Dessa släpps ut till önskad längd med linan från det aktuella spöt.
        Fördelen med pulkan är att du kan fiska fler spön på varje sida samt att man kan blya ned betet i stort sett hur man vill. Nackdelen blir den att det inte går att gira tvärt med pulkorna ute.
        Vid utläggning av beten ska det spö som läggs ut först ställas längst mot fören med längst lina ute. Nästa spö ställs ”akter” om det första man ska ha fler spön ute. Har man Spöhållare på taket eller i en targabåge ska det första spöt som läggs ut ställas i mitten.

Från Scandinavianfishing.se

Kommentera

Jag tillverkar egna, liknande Great White men gjorda i polycarbonat med 50g vikt på "kölen".
          Mycket lättare än GW, de väger 150g med 50g bly på, mot Great Whites 210g.
          Och de drar minst lika bra.
          Senast ändrad av Cannonball; 2012-04-03, 22:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av cannonball Visa inlägg
            jag tillverkar egna, liknande great white men gjorda i polycarbonat med 50g vikt på "kölen".
            Mycket lättare än gw, de väger 150g med 50g bly på, mot great whites 210g.
            Och de drar minst lika bra.
            bild! =)

Kommentera

En annan sak med pulkor vs paravaner är låga hastigheter. Mina pulkor (Mariestad) drar dåligt i farter under 1.5 knop.
              Fiskar jag sommargädda/höstgädda i lite högre hastigheter är det klockrent med pulkor, skönt att slippa skit på linan men vid förleksfiske på gädda och framförallt göstrolling i farter ner mot 1 knop och under så funkar paravaner betydligt bättre.
              Jag kör med 6 st Great White som jag testat måla i lite olika färger. Färgen som syns absolut bäst är fluorescerande rosa.

Click image for larger version

Name:	Paravaner.jpg
Views:	1
Size:	167,5 KB
ID:	1762314
              www.pikewallis.se

Kommentera

Någon som vet hur I-fish Stinger Paravaner är? Tycker att Great White är lite klen i lite sjö om man har en westinare på efter eller någon annan wobbler som drar en hel del. Blev lite intresserad av Offshoren då jag läste här. =)
                Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

Finns ingen sidoparavan som slår TX-44. Spelat ingen roll om det stormar dom går lika bra ändå och drar vilken wobbler som helst.
                  Church Tackle TX-44 Super Planer: how to run a planer board with copper and heavy weight.

Church Tackle's TX-44 and TX-22 pull copper and heavy weights. Proper rod tip angle prevents diving of your planer when reeling in fish
                  Senast ändrad av LazziLax; 2012-04-04, 09:11.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har testat mängder med olika paravaner och även modifierat de mesta av dem, och det jag har kommit fram till är att en black beast M är den överlägset bäst dragande och lättdtivna paravanen av dem jag testat i den storleken. Drar magnumvobblers (30+) och är även behaglig till göstrolling. Vilket inte de större paravanerna är (shitlake, blackbeast XL, mm).

Den är även lättjusterad hur den ska stegra med hjälp av att bocka armen upp och ner.

Nackdelen är att den syns dåligt, är dock lätt fixat med lite signal-orange varningstejp på ovansidan och vips så har man en billig, slagtålig och grymt bra draghäst som även syns överlägset!
                    Senast ändrad av roppin; 2012-04-04, 09:59.

Kommentera

Black beast M en bra paravan som inte kräver allt för styva spön.
                      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      800 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman