Ursprungligen postat av Totte
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sidoparavaner
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Chrisse Visa inläggJag kör med vanliga sidoparavaner men är rätt ny på Trolling och undrar vad är skillnaden mellan pulkor och paravaner?
Det är även lättare att hantera dessa om man är ute själv i båten och en större fisk går på då man slipper bekymret med pulkornas huvudlinor. Se upp för spöparavaner med dålig dragförmåga, dessa kommer att hänga bakom båten när du sätter på en lite större wobbler eller blyar lite. Hör av er till Janne Goude, hans egenhändigt tillverkade paravaner håller måttet i mina ögon!
Med pulkor som läggs ut med en huvudlina riggad via en mast når man något längre ut på sidan än med en spöparavan. På huvudlinan fästs linutlösare som löper fritt på huvudlinan. Dessa släpps ut till önskad längd med linan från det aktuella spöt.
Fördelen med pulkan är att du kan fiska fler spön på varje sida samt att man kan blya ned betet i stort sett hur man vill. Nackdelen blir den att det inte går att gira tvärt med pulkorna ute.
Vid utläggning av beten ska det spö som läggs ut först ställas längst mot fören med längst lina ute. Nästa spö ställs ”akter” om det första man ska ha fler spön ute. Har man Spöhållare på taket eller i en targabåge ska det första spöt som läggs ut ställas i mitten.
Från Scandinavianfishing.se
Kommentera
-
Jag tillverkar egna, liknande Great White men gjorda i polycarbonat med 50g vikt på "kölen".
Mycket lättare än GW, de väger 150g med 50g bly på, mot Great Whites 210g.
Och de drar minst lika bra.Senast ändrad av Cannonball; 2012-04-03, 22:22.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av cannonball Visa inläggjag tillverkar egna, liknande great white men gjorda i polycarbonat med 50g vikt på "kölen".
Mycket lättare än gw, de väger 150g med 50g bly på, mot great whites 210g.
Och de drar minst lika bra.
Kommentera
-
En annan sak med pulkor vs paravaner är låga hastigheter. Mina pulkor (Mariestad) drar dåligt i farter under 1.5 knop.
Fiskar jag sommargädda/höstgädda i lite högre hastigheter är det klockrent med pulkor, skönt att slippa skit på linan men vid förleksfiske på gädda och framförallt göstrolling i farter ner mot 1 knop och under så funkar paravaner betydligt bättre.
Jag kör med 6 st Great White som jag testat måla i lite olika färger. Färgen som syns absolut bäst är fluorescerande rosa.
Kommentera
-
Finns ingen sidoparavan som slår TX-44. Spelat ingen roll om det stormar dom går lika bra ändå och drar vilken wobbler som helst.
Senast ändrad av LazziLax; 2012-04-04, 09:11.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
Jag har testat mängder med olika paravaner och även modifierat de mesta av dem, och det jag har kommit fram till är att en black beast M är den överlägset bäst dragande och lättdtivna paravanen av dem jag testat i den storleken. Drar magnumvobblers (30+) och är även behaglig till göstrolling. Vilket inte de större paravanerna är (shitlake, blackbeast XL, mm).
Den är även lättjusterad hur den ska stegra med hjälp av att bocka armen upp och ner.
Nackdelen är att den syns dåligt, är dock lätt fixat med lite signal-orange varningstejp på ovansidan och vips så har man en billig, slagtålig och grymt bra draghäst som även syns överlägset!Senast ändrad av roppin; 2012-04-04, 09:59.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav xNekkTack för tipsen!
Gjorde likt Kona och beställde ett gäng längre bultar (8 cm) i stl. M6...2 Foton-
2024-07-17, 13:00 -
-
Svar till Oskwig Pike spöhållareav KonaFörstår. Annars nyper du fast dem med längre bultar än original enl. bild. Strunta helt i bultar ne...1 Foto
-
2024-07-12, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
|
19 svar
800 visningar
0 gillar