Sidoparavaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sidoparavaner

Hej!

Här kommer ännu en fråga om pravaner. Har sett att det finns en del men många av trådarna är redigt gamla eller bara anpassade efter en typ av fiske.

Många rekommenderar GreatWhite och BlackBeast, men nu på senare tid ser jag att några börjat skriva om Ghostparavanen också. Hur står sig Ghost mot dessa?

Jag har tänkt trolla allt mellan 20+ cm gäddwobblers till lätta 10 cm trollingwobblers i balsaträ.

Spelar betesvikten någon roll? Är det svårt att fiska lätta beten med en paravan som drar mycket?

Dessa kan jag varmt rekomendera http://www.ofc.nu/great-light-vanste...909-c-167.aspx . Har dock inte provat ghost som du pratar om. Kör du med för lätta paravaner och tungre beten är det lätt att paravanen släpar efter och blir vågkänslig. Jag tycker personligen att det är bättre att ha paravaner som drar mycket oavsett betes vikten, dock så lär du ha ganska styva spön om du skall köra med sådana paravaner.

Kommentera

Ursprungligen postat av Davide Visa inlägg
      Hej!

Här kommer ännu en fråga om pravaner. Har sett att det finns en del men många av trådarna är redigt gamla eller bara anpassade efter en typ av fiske.

Många rekommenderar GreatWhite och BlackBeast, men nu på senare tid ser jag att några börjat skriva om Ghostparavanen också. Hur står sig Ghost mot dessa?

Jag har tänkt trolla allt mellan 20+ cm gäddwobblers till lätta 10 cm trollingwobblers i balsaträ.

Spelar betesvikten någon roll? Är det svårt att fiska lätta beten med en paravan som drar mycket?
      Hej David Engström;

Jag är din farfars far och har själv fiskat med OFFSHORE OR-12L och OR-12R http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm i Mälaren, Vänern, Vättern samt Landsort och Simrishamn i Östersjön. De sträcker oerhört bra och syns bättre på långt håll än de flesta andra, eftersom OFFSHORE OR-12 är klargula med röda varningsflaggor. OBS! Vita sideliners syns mycket dåligt när sjön börjar gå lite vit... Köp 2, 4 eller 6 OFFSHORE OR-12 och du har nya, bra fiskekompisar många år framöver...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ser du längst ner på sidan.

Kommentera

OK. Tackar för två bra tips. Som totalt nybörjare på detta så är det svårt men sammanfattning:
        -Bra med paravaner som drar mycket oberoende av betesvikten.
        -Bra med paravaner som syns.

Någon som testat Ghost?
        Inbillar mig att den fjädrande armen borde göra att det blir en mindre ryckig gång. D.v.s. bättre gång i vattnet samt mindre risk att det löser ut vid vågor.
        Sedan är den ganska lätt. Borde inte det vara en fördel vid drillning?
        Söker man på youtube så hittar man många filmer där den verkar extremt bra.

Någon med erfarenheter?

Kommentera

Vi har kört med Ghostparavaner till både wobblers och flötestrolling. Det har fungerat bra tycker jag.
          Har dock inte fiskat en hel del med dem ( de tillhör en kompis ) och har inte mycket att jämföra med.
          Men de har hållit sig över ytan och dragit riktigt bra ut åt sidorna.

Jag är nyfiken på om någon provat SavaGears paravaner, billiga och ser ut att vara stadigt byggda ( på bild )

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Jag är nyfiken på om någon provat SavaGears paravaner, billiga och ser ut att vara stadigt byggda ( på bild )
            Jag har inte testat dem. Och personligen brukar jag strunta i folk som försöker tipsa om saker som de inte har testat, så ta detta som du vill. Men enligt denna tabell (se länk nedan) så verkar de inte vara det bästa på marknaden. Betänk dock att det är personerna bakom ghost som gjort testet, så de är kanske inte helt objektiva.

Kommentera

Jag kan varmt rekomendera Ghost paravaner. Har hittills bara använt de minsta till gös "trolling", men de drar bra, syns väl(jag tog de gula) och påverkar drillning mindre än andra paravaner jag haft tack vare deras lågvikt. Just det extra fädring som armen ger gör att de gå mycket stabilt när det blåser.
              Jag ska skaffa ett par av de större till gäddfiske.

Kommentera

OK. Hur känns armen? Är det något som kommer gå sönder efter ett tag?

Kommentera

Ursprungligen postat av Davide Visa inlägg
                  Jag har inte testat dem. Och personligen brukar jag strunta i folk som försöker tipsa om saker som de inte har testat, så ta detta som du vill. Men enligt denna tabell (se länk nedan) så verkar de inte vara det bästa på marknaden. Betänk dock att det är personerna bakom ghost som gjort testet, så de är kanske inte helt objektiva.
                  http://www.ghosttrolling.com/planers/
                  Hej David Engström;

Jag har inte bara testat utan använder själv tre par, dvs 6 st OFFSHORE OR-12 klargula sidoparavaner med röda varningsflaggor vid egen trolling efter Gös, Gädda, Lax, Röding och Öring sedan 1997. Willes sideliner använde jag innan dess och Yellowbird har jag också använt. Willes sträckte ungefär en tredjedel så bra som OFFSHORE OR-12 och Yellowbird-paravanerna låg mest bara och hoppade i vattnet bakom båten. Willes har jag nog fortfarande kvar två eller tre som inte blev överkörda av andra båtar och försvann ur sikte. De tio Yellowbird-paravanerna gav jag bort till Daniel Palush i Gävle. Han har troligtvis sålt eller gav kanske bort dem i sin tur till Niklas Thurfjell hos Gävle Fiskredskap.....

OFFSHORE OR-12 klargula sidoparavaner med röda varningsflaggor syns på långt håll av andra båtar som är ute och kör eller seglar http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm.

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Normark katalogen har en dubbel-"bladig" paravan som en av nyheterna.
                    Kan vara intressant att hålla ett öga efter tester på dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    800 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman