Gäddtrolling i grund sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtrolling i grund sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtrolling i grund sjö

Jag fiskar i en sjö som är max 3 meter djup och undrar vilka vobbler man kan använda till trolling?
    Är nybörjare på trolling men har köpt utrustning som fungerar till trolling enligt ett proffs så jag behöver bara veta vilka vobblers eller skeddrag jag behöver för att dra upp storgäddan.

Tomic 7" går bara 0,5-1m ner och jag tror inte Bomber 16/17A går speciellt djupt.
    Kör du korta släp så går inte betena lika djupt heller.

Ang. skeddrag så finns det en hel del laxskedar som är väldigt lätta och tunna, om du kör dem oblyade så lär dem inte gå så djupt.

Kommentera

bomber 16a och bomber 16J är grymma till de fisket..

Kommentera

beror ju lite på vad för fisk som finns i sjön.... ett av mina favoritbeten för grunt är salmo skinner, den är även riktigt grym som pelagiskt bete ifall du vill fiska i en djupare sjö. Tycker också salmo fatso är grym på grunt vatten. Nåt som också funkat riktigt bra är salmo slider. Jag gillar beten med hög profil, men smaken är som baken och bytesfisken varierar också vad gäddan nappar bäst på. Är det mycket löja t ex så funkar troligen pennvobbler såsom bomber och rapala bäst. Det man även bör ha i åtanke är säsong. är det nu på året funkar det nog bäst att köra riktigt långsamt, och då bör man ha beten som simmar bra i låga farter. Just samma bete kanske inte alls simmar lika fint i 2.5 knop som i 1.5 - då ska man ha en annan vobbler för de varmare månaderna.

En annan aspekt är färgvalet. Vissa färger funkar bättre i vissa sjöar och väder, men mest allround är naturtrogna färger. Dessa funkar i nästan alla sjöar och väderlek. Själv trollar jag endast gädda med flytande och nån enstaka svävande vobbler. Jag gillar inte sjunkande beten till trolling. Detta kan ge besvär vid bottennapp....
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

bomber 16a och bomber 16J är grymma till de fisket..

Håller med!!.

Ska hänga på några 16a imorgon

Kommentera

Bomber 15A och 16A funkar utmärkt. Går på ca 2 meter beroende på släplängd, lina mm. När det är kallt i vattnet föredrar jag dock Zalt 14cm i flytande modell (även denna går på ca 2 meter) samt westins jätte som jag modifierar något genom att såga av lite på skeden för att få den att gå grundare. Med dessa är du bra rustad för gäddtrolling i grunda sjöar!

Kommentera

Manns super stretch 1- går precis under ytan och har den rullande gången som är svårt att motstå.

Kommentera

zalt-wobblers så klart, de är alltid grymma, speciellt på sommarn när gäddan står högt i vattenmassorna oavsett hur djup eller grund sjön är!
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av gluten_71 Visa inlägg
                  Jag fiskar i en sjö som är max 3 meter djup och undrar vilka vobbler man kan använda till trolling?
                  Är nybörjare på trolling men har köpt utrustning som fungerar till trolling enligt ett proffs så jag behöver bara veta vilka vobblers eller skeddrag jag behöver för att dra upp storgäddan.
                  Hej Tärje Paulsson;

Bomber B16A går på 0,6 - 1,1 meters djup vid spinnfiske med 0,40 mm vanlig nylonlina och på 0,9 - 1,4 meters djup med 0,23 - 0,28 mm PowerPro flätlina. Vid trollingfarten 1,7 knop (SOG) och 30 meters 0,40 mm nylonlinlinlängd bakom spötoppen går Bomber B16A på 1,7 meters djup och på 2,0 meters trollingdjup med 0,28 mm PowerPro flätlina. Motsvarande siffror får du med andra modeller och storlekar hos Bomber om du går in på mina egenhändigt framtestade tabeller här http://www.trumman.com/bomber/bomber_modeller.htm när jag åren 1975-2005 var agent för Bomber Bait Company/PRADCO i USA .

Bättre trollingwobbler efter Gädda än Bomber B16A och B17A får du svårt att hitta. För dig och för alla andra Gäddfiskare gäller att hitta för årstiden lockande färger och sedan lära dig din sjö meter för meter och område för område tills du blir lika duktig på att fånga Gädda som de skickligaste bland fiskeguider...

Själv är jag inget proffs, men jag har lärt många fiskeguider, som lever på att fiska, hur de ska bete sig för att deras kunder under de flesta väderförhållanden ska kunna fånga både många och riktigt stora Gäddor....

Go for the Big Northern Pikes!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Kommentera

Pike Buster är alltid ett säkert kort!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    425 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X