Trolla lax i vänern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla lax i vänern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
    OK då skiter jag i det här! :P Nu på sommaren iaf, ingen av er verkar ju ge mig nån chans Nejdå, tack för tipsen! =D

Men säg på vår och höst; hur djupt ska man fiska max? Vet att man får leta efter stim och sånt, dom står väl lite varstans, men hur ofta är det man fiskar t ex från ytan ner till 30 meters djup? Finns det nån sån "regel", maxdjup på beten i vänern? Det är ju en del grundtoppar i vänern lite överallt, blir ju e jäkla vevande på djupriggen om man ligger på 30 meter om det blir grundare sen djupare sen grundare osv... men det kanske är så det funkar..?
    Hej Hej Micke C. F;

Med våra skeddrag och wobbler bakom djupriggar har vi fått de flesta Laxarna och Öringarna på 14 fot, 21 fot och 31 fot. Fartområdet 2,5 - 2,8 knop har lockat till de flesta huggen på höst och senhöst. Under tidigt vårfiske brukar vi hålla något lägre trollingfart. Här har 1,9 - 2,3 knop fungerat bäst för oss. Nä'r det gäller wobbler kör vi med Bomber B15A, B15J och B14A. När det gäller skeddrag kör vi med Northern King NK-28 och NK-MAG samt Purelure Big Horn för de allra största Laxarna. Detta beror på att just dessa beten har visat sig fånga både Lax och Öring och kanske också för att jag själv introducerade både Bomber och Northern King här i Sverige för en massa år sedan.

Go for the Big Salmons!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-31, 14:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Hej Micke C. F;

Med våra skeddrag och wobbler bakom djupriggar har vi fått de flesta Laxarna och Öringarna på 14 fot, 21 fot och 31 fot. Fartområdet 2,5 - 2,8 knop har lockat till de flesta huggen på höst och senhöst. Under tidigt vårfiske brukar vi hålla något lägre trollingfart. Här har 1,9 - 2,3 knop fungerat bäst för oss. Nä'r det gäller wobbler kör vi med Bomber B15A, B15J och B14A. När det gäller skeddrag kör vi med Northern King NK-28 och NK-MAG samt Purelure Big Horn för de allra största Laxarna. Detta beror på att just dessa beten har visat sig fånga både Lax och Öring och kanske också för att jag själv introducerade både Bomber och Northern King här i Sverige för en massa år sedan.

Go for the Big Salmons!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm

OK så man behöver inte "dragga botten" med djupriggen för att få fatt på fisken? Trodde man behövde köra djupt som fan. Kanske är så på sommaren dock.
      Får införskaffa mig lite fler NK-skedar och bombers, nu har jag kört med nån bomber och strike pro, en plugg eller vad de kallas samt testat lite smalare skedar, men har ju inte fått en fisk än så vad vet jag vad som funkar :P Träffade några trollare igår vid en grillning som gav mig massa nya rutter runt där jag fiskar, väldigt sugen blev jag och dessa ska testas!

Tack för dom fina tipsen med hastigheten oxå Och tack för länkarna ni andra! Nu har min trollingmotor börjat krångla dock så jag kommer väl inte ut på ett tag, men det är en annan tråd!

MVH Micke
      Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
      [/FONT]

Kommentera

Hej.

Precis hemkommen från en trollingtur i min nya ryds camping trollingutrustad =D Körde bara med 5 spön i pga blåst, men oxå för att inte masten är monterad.

I alla fall, körde såhär;

1 spö på djuprigg, 30 fot, northen king sked grön/silver
        1 spö på djuprigg, 50 fot, northen king sked silver
        1 spö rätt bak, djupgående vobbler rosa/vit (polarens, vet ej märket)
        2 spön på varsin paravan, bomber 15A koppasr samt grå/vit

Fick noll. (Antalet spön kommer fördubblas när masten är på och jag lärt mig allt om riggningen) Jag behöver motivation. Ber om tips och trix, har frågat för nåt år eller 2 sen här i forumet men som sagt, behöver motivation genom nya tips :P

Några frågor oxå:

Körde i 1,8-2,5 knop. Rätt eller fel?
        Djupet. Bra eller anus?
        Köra bredvid grundtoppar eller över eller kan man få mitt ute på sjön, säg plan botten och 30-40 meter djupt?
        Kan man köra northen king-skedar som inte är blyade eller som inte är på djupriggarna? Hur djupt går dom om man bara hakar på en sån på ytspöna?
        Ja, vilka beten rekommenderas?

Mycket begärt av mig att fråga allt detta och förvänta svar, men om nån har tid och lust så vore jag evigt tacksam

MVH Micke
        Jag trollar en del även på sommaren och brukar köra 2 spö på varje rigg. Vanligt djup att få fisk på är mellan 10 och 15 meter men ända ner till 20 meter brukar funka. NK 28 i färg BC brukar funka bra på laxen och öringen. Jag brukar köra runt 2,6-2,8 knop. Öringen hugger gärna helt upp i ytan även på sommaren testa Tomic 4tum TT i olika färger. Fiska gärna på kanter till lite djupare vatten.

MVH Peter

Kommentera

OK så man behöver inte "dragga botten" med djupriggen för att få fatt på fisken? Trodde man behövde köra djupt som fan. Kanske är så på sommaren dock. Får införskaffa mig lite fler NK-skedar och bombers, nu har jag kört med nån bomber och strike pro, en plugg eller vad de kallas samt testat lite smalare skedar, men har ju inte fått en fisk än så vad vet jag vad som funkar :P Träffade några trollare igår vid en grillning som gav mig massa nya rutter runt där jag fiskar, väldigt sugen blev jag och dessa ska testas!

Tack för dom fina tipsen med hastigheten oxå Och tack för länkarna ni andra! Nu har min trollingmotor börjat krångla dock så jag kommer väl inte ut på ett tag, men det är en annan tråd!

MVH Micke
          Hej Hej Micke C. F;

När Kjell Lagergren (Team Saida), Birger Kvarnälv och jag trollade med djupriggar för första gången i Hornavan sommaren 1975 hade jag dessförinnan våren 1973 som gåva av Lennart Björkgren, ägaren till sportfiskegrossisten Adexa i Södertälje, fått två Riviera amerikanska djupriggar. De skulle nu testas i Hornavan och vi skulle fånga stora Laxar, Rödingar och Öringar med hjälp av djupriggar och Eppingers Big Ed och Flutter Chuck Magnum som trollingbeten.

Vi hade 200 fot (66 meter) djupriggswirar och på 66 meter körde vi våra beten sex dygn utan att få ett enda hugg. Sedan sjunde och sista semesterdagen hissade vi upp våra Flutter Chuck Magnum, lövtunna trollingdrag till 30 - 45 fots djup och några mindre Öringar samt Rödingar förbarmade sig över våra Red/Silver och Rainbow-färgade Flutter Chuck Magnum.

Sedan dess har 36 somrar lagts till min första trollingtur med djupriggar och jag har för varje fisketur lärt mig några nya knep.... såsom exempelvis användande av blänkande och starka färger i solsken samt mörka och murriga färger i fulväder.

Go for the Big Salmons!

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-08-07, 11:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          5 svar
          633 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RK99
          av RK99

Arbetar...
          X