Trolla lax i vänern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla lax i vänern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla lax i vänern?

Hej.

Precis hemkommen från en trollingtur i min nya ryds camping trollingutrustad =D Körde bara med 5 spön i pga blåst, men oxå för att inte masten är monterad.

I alla fall, körde såhär;

1 spö på djuprigg, 30 fot, northen king sked grön/silver
    1 spö på djuprigg, 50 fot, northen king sked silver
    1 spö rätt bak, djupgående vobbler rosa/vit (polarens, vet ej märket)
    2 spön på varsin paravan, bomber 15A koppasr samt grå/vit

Fick noll. (Antalet spön kommer fördubblas när masten är på och jag lärt mig allt om riggningen) Jag behöver motivation. Ber om tips och trix, har frågat för nåt år eller 2 sen här i forumet men som sagt, behöver motivation genom nya tips :P

Några frågor oxå:

Körde i 1,8-2,5 knop. Rätt eller fel?
    Djupet. Bra eller anus?
    Köra bredvid grundtoppar eller över eller kan man få mitt ute på sjön, säg plan botten och 30-40 meter djupt?
    Kan man köra northen king-skedar som inte är blyade eller som inte är på djupriggarna? Hur djupt går dom om man bara hakar på en sån på ytspöna?
    Ja, vilka beten rekommenderas?

Mycket begärt av mig att fråga allt detta och förvänta svar, men om nån har tid och lust så vore jag evigt tacksam

MVH Micke
    Senast ändrad av mcfoevva; 2011-07-29, 20:52.
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Vad är du ute efter för art till att börja med?
    Antar det är fettfena på den?.
    Har inga tips att ge om sommarfisket i vänern tyvär. Bara kört vår och höst/vinter.

Kommentera

Skarpsynt av mig. Står ju för fan lax i rubriken. Sorry!.
      Mit ända tips är att du inte ska köra sönder självförtroendet nu i augusti. Börja fiska lax i slutet på oktober ist.

Kommentera

Haha lugnt :P
        Jag lär köra i höst oxå, tar gärna tips ang hösttrolling oxå =D Gärna alla årstider för den delen, frågorna går väl att applicera på varje årstid..? =)
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Regals "trollingskola" kan säkert hjälpa dig en hel del

Feskepöjk

http://specimenstalkers.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av -Lars- Visa inlägg
            Regals "trollingskola" kan säkert hjälpa dig en hel del

http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html
            Har faktiskt läst den, mycket bra och intressant Men skulle gärna vilja höra mer personliga erfarenheter och tips och trix, Regals trollingsskola är ganska generell känns det som. Men jag kanske inte behöver veta mer än så? Får dock inte svar på alla mina frågor där så...

Men en till fråga; Finns det speciella platser att leta efter småfisk-stimmen eller kan dom befinna sig på vilket djup och vilken breddgrad som helst, inte uteslutande vid branter och så?

[/FONT]

Kommentera

Har bara varit till vänern på våren och fiskat så har inte så mycket tipps om sommar fisket

NK skedar som inte är blyade går nog inte djupare än 50cm men oftast kommer dom upp på ytan
              NK28 har jag fått bäst på i 2,2-2,5knop
              NK mag har jag inte fiskat så mycket men ser ut att gå bra i lite högre fart 2,4-2,9
              Bomber 15A har jag fått bäst på i 2,3-2,6knop men går att trimma till andra farter med olika krokar i antal och storlek på dom

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
                Hej.

Precis hemkommen från en trollingtur i min nya ryds camping trollingutrustad =D Körde bara med 5 spön i pga blåst, men oxå för att inte masten är monterad.

I alla fall, körde såhär;

1 spö på djuprigg, 30 fot, northen king sked grön/silver
                1 spö på djuprigg, 50 fot, northen king sked silver
                1 spö rätt bak, djupgående vobbler rosa/vit (polarens, vet ej märket)
                2 spön på varsin paravan, bomber 15A koppasr samt grå/vit

Fick noll. (Antalet spön kommer fördubblas när masten är på och jag lärt mig allt om riggningen) Jag behöver motivation. Ber om tips och trix, har frågat för nåt år eller 2 sen här i forumet men som sagt, behöver motivation genom nya tips :P

Några frågor oxå:

Körde i 1,8-2,5 knop. Rätt eller fel?
                Djupet. Bra eller anus?
                Köra bredvid grundtoppar eller över eller kan man få mitt ute på sjön, säg plan botten och 30-40 meter djupt?
                Kan man köra northen king-skedar som inte är blyade eller som inte är på djupriggarna? Hur djupt går dom om man bara hakar på en sån på ytspöna?
                Ja, vilka beten rekommenderas?

Mycket begärt av mig att fråga allt detta och förvänta svar, men om nån har tid och lust så vore jag evigt tacksam

MVH Micke
                Hej Micke C. F;

Du gör nog allting rätt vid din Laxtrolling i Vänern utom på en punkt. Det är valet av trollingdag.

Själv har jag under många år både tävlingstrollat och trollat utom tävling efter Lax och Öring i Vänern. Det jag av egna fångstjournaler kommit fram till är att bästa trollingtiderna efter Lax i Vänern är på våren en vecka efter att isen har gått upp till dess att ytvattentemperaturen nått +11 gr.C. Vid högre ytvattentemperatur blir det svårare för varje grad som vattentemperaturen stiger.

På hösten brukar Laxtrollingen börja ge bättre fångster när ytvattentemperaturen faller under +10 gr.C och de goda fångstresultaten tycks bara bli bättre och bättre ju kallare ytvattnet blir innan isläggningen.

Vattentemperaturen tycks vara en fångstavgörande faktor vid trolling efter Lax och Öring. Trollar du med djupriggar kan du också få ner dina beten på de djup som Lax och Öring vistas i. Med djupriggar måste du söka och söka på olika djup tills du får hugg och sedan ha några beten fiskande på det djup där dagens första Lax högg.

Till hösten i oktober - november kan du komplettera dina djupriggar och trolla med beten bakom planerboards. Ett förslag är att täcka stora ytor genom att ha alla tio betena bakom planerboards. Ett annat förslag är att ha 6 - 8 beten bakom planerboards och 4 -2 beten längre ner bakom djupriggswirarna. För att fånga Lax och Öring gäller huvudregeln att först kunna lokalisera dem genom att täcka och fiska av så stora ytor och djup som möjligt med dina beten. Det är genom att fånga Lax du lär dig vilka trollingfarter som är bäst, vilka djup som Laxen frekventerar och vilka beten Laxen vill ha.

Go for the Big Salmons!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-30, 12:15.

Kommentera

OK då skiter jag i det här! :P Nu på sommaren iaf, ingen av er verkar ju ge mig nån chans Nejdå, tack för tipsen! =D

Men säg på vår och höst; hur djupt ska man fiska max? Vet att man får leta efter stim och sånt, dom står väl lite varstans, men hur ofta är det man fiskar t ex från ytan ner till 30 meters djup? Finns det nån sån "regel", maxdjup på beten i vänern? Det är ju en del grundtoppar i vänern lite överallt, blir ju e jäkla vevande på djupriggen om man ligger på 30 meter om det blir grundare sen djupare sen grundare osv... men det kanske är så det funkar..?

[/FONT]

Kommentera

Här har du alla tips du behöver

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    633 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X