Nej nej nej... Inte great white Anders. Church is tha shit till gösen. Man bara drar upp en pigg o vipps så krokar man av den då man drillar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Motorljud stör fisket?
Collapse
X
-
Gösen hugger allt som oftas bara nån meter efter båten, precis i virveln efter motorn...tror att det är olika från dag till dag...ibland vill de ha motorljudet, ibland hugger de så långt ifrån båten som möjligt...ja, och som bekant, ibland hugger de inte alls :-P
Själv brukar jag alltid börja fiska nära båten och sen jobbar jag mig utåt. Paravaner och pulkor tycker jag är överkurs.Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!
Kommentera
-
Aldrig fiskat gös. Men kör ju runt med en liten snurrebåt i Blekinge skärgård. Just motorljudet verkar inte ha nån direkt skrämmande effekt på fisken, man kör ofta ifatt, förbi, eller möter fisk, och den blir som regel rädd först när den får syn på båten, eller att det faller en skugga över dom. Detta gäller både gädda, öring och andra arter enligt min erfarenhet.
Viltet i skogen sägs ju inte ha någon medfödd rädsla för bilar och motorljud, det är oss människor den har ärvt rädslan för, en av anledningarna till varför man inte får jaga från bil. Enligt vissa forskare skulle det ta uppemot 50 000 år för viltet att skapa en ärvd rädsla för bilar. Antar att det i viss mån kan översättas till fiskar och fiske!?
Kommentera
-
Har bonntrollat efter abborre och gädda med både elmotor, bensinmotor och åror och har inte noterat nån märkbar skillnad. Däremot undrar jag om ljudet från en bensinmotor "neutraliserar" ljudet från rasselkulor i betena? Nån som stoppat örat under vattnet och utrett frågan?All you need is Lubb.
Kommentera
-
Anders, testa LMPs "white goat" förse änden med det lilla clipset från Berkley, minns inte vad det heter, nån hake, grymt effektiva, skulle bara använda pulkor på havet alldeles för roddigt enligt min åsikt.
Man kan inte tro vilka blyvikter de små LMP kan bära fortfarande, har haft alla de amerikanska ink Church men de ligger på hyllan, Church är bra pga dragknappen men det räcker iaf inte mot LMP (på långa vägar), obs min åsikt då
Tervo testa ett par, den vinklade kölen är överlägsen Church och alla liknande, återigen min åsikt, väger ingenting heller.
Sanningen är att jag inte skulle vara ett skit rädd för att använda dem på havet heller, har fått flera hyfsade på sådana, dock är det ett skit när stor fisk drar ned dem......Senast ändrad av TAMTAM; 2013-08-18, 15:49.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Har lite funderingar efter de senaste dagarnas erfarenheter. Som jag skrivit tidigare har jag kört med både bensinmotor(minst), elmotor(mest)och dragrodd(en hel del). Inga paravaner har använts. Några observationer; Den största gädda jag varit med om att någon i båten fått med elmotor är 4,6kg. Det antal gäddor jag fått eller bevittnat med den metoden som överstiger 2,5kg är relativt få. Vilken är den största gädda du fått på trolling med elmotor, utan paravaner?
19/6 hade jag ett helt fantastiskt morgonfiske efter gädda i en sjö som tidigare bara gett ett fåtal över 2kg(varav 3st på 4kg)sen jag började fiska där 2008. Jag körde dragrodd och fick en på 5kg, en på 7,3kg, en på gissningsvis 4kg och en på gissningsvis 2,5-3kg. I söndagskväll körde jag ett till dragroddpass i sjön och fick återigen en på 7,3kg(men inga fler hugg).
Har även elmotortrollat i en stor sjö som bör ha en del stora gäddor(2011 togs en på över 16kg)sen 2011 eller 2012 men har nog aldrig fått nån över 2,5-3kg i den.
När det gäller abborre däremot så har de tre största abborrar jag fått/sett(1,36-1,61kg)huggit vid elmotortrolling.
Teori; Större gäddor gillar inte elmotorer. Abborrar och små gäddor är inte så kinkiga. Den tron håller jag fast vid tills det inkommer några historier som motbevisar den.
Nån som har elmotortrollat efter gös(utan paravaner)framgångsrikt?All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Usling Visa inläggNån som har elmotortrollat efter gös(utan paravaner)framgångsrikt?
Kommentera
-
Jag vet inte var du drar gränsen för större gädda, men själv trollar jag gädda varje höst med elmotor, och det är med den metoden jag år från år tar mina allra största gäddor. Senast i höstas kom mitt senaste PB på just den metoden, en stark fisk på 115 cm. Mina erfarenheter är att man vid gäddtrolling med elmotor, och särskilt under senhösten, ofta kommer i kontakt med grov gädda.
Upplevelserna och erfarenheterna skiljer, men jag antar att det finns en tjusning i att alla gäddor inte har samma streckkod, utan man får lirka och pröva sig fram vad som gäller för olika vatten!;P
Kommentera
-
Man hör ju olika hela tiden tycker jag, en del säger ju att en elmotor låter mer eftersom motorn sitter under vattnet men personligen tror jag nog att en bensinmotor låter mer eftersom den släpper ut avgaserna just under vattnet. Sen kan jag tänka mig att det är ju helt olika frekvenser på ljuden och hur fiskarna upplever det har jag ingen aning om.
Så om man är ute och trollar gädda och man skulle råka köra precis över en som går två meter under ytan så kanske man skrämmer ner den i djupet varesig man har elmotor eller bensinmotor. Eller så går den mot sidan och hugger efter paravanen?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
1 svar
284 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av hnkm