Frågor om flötestrolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om flötestrolling.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor om flötestrolling.

Hej

Jag hade tänkt att pröva och flötestrolla lite med paravaner. Har sökt lite här men inte riktigt funnit svaren på mina frågor. Om ni vet en tråd som har svaren så länka gärna då det säkert finns andra tips i dessa trådar. Annars svara gärna här!

Skall som sagt använda mina GW paravaner, men undrar hur långt linsläpp mellan paravan och betesfisk är lämpligt? Och skall man blya, och hur mycket i så fall?

Snabba svar mottages tacksamt då jag kanske skall ut redan i eftermiddag, annars har man ju snart en hel påskhelg på sig!

Tackar
    sigpic

Du måste absolut blya, när jag flötestrollar så använder jag ganska mycket bly just för att veta att betesfisken håller sig på det djup som jag vill fiska.
    Sedan hur mycket lina du ska ha mellan paravan och betesfisk beror ju helt och hållet vad det är för djup där du ska fiska.
    Vill du ha betesfisken på tex. 3 meters djup så ställ in på lite mer än 3 meter för det stiger alltid lite... helt beroende på hur fort du kör...
    Vad gäller avstånd mellan paravan och flöte så kan du variera dig lite för att se om någon längd ger mer fisk än en annan, en del dagar kan de vara skyggare än andra!
    Ja det var lite info iallafall..!
    Lycka till!

//Daniel
    Team Highland Sportfishing

Kommentera

baljones

lägger in en liten avstickare här. brukar du va i rusken och köra gös?? var inne på din blogg och tyckte mig känna igen din båt?? mvh abbe

Kommentera

Väcker denna till liv lite.. Hur fasen blir det om man kör med paravanen när man flötestrollar? Hamnar inte flötet näsan under vattnet? eller är det bara hänga på grejorna som vanligt och hänga dit en paravan?
        sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Kör utan flöte.
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

ursäkta att jag lånar tråden..

jag skall ge mig på mitt första flötestrolling pass i morgon och har lite frågor.
            jag kommer köra med ett bft strike gaint spö på 8.6 fot 25-100 gram. och ett 10 fots karpspö på 1.75 lbs.
            jag kommer köra med död mört runt 15 cm och en makrill på 6 hg.
            och med elmotor
            inga paravaner eller ekolod.
            vill jag ha flötena hårt ner blyade så dom sticker under ytan för minsta lilla eller jag vill ha hög bärighet i flötena?
            hur långt efter båten brukar ni ha era flöten`?
            låt säga jag vill ha min mört på 5 meters djup. hur långt bör jag ha mellan mörten och flötet? antar att mörten inte hänger rakt ner utan i vinkel snett bakåt.. (jag förstår att det har lite med hastighet att göra men finns det någon ungefärlig tumregel)
            har ni andra tips och trix?
            min grundtanke är att "meta gädda från en båt som rör sig" om ni förstår hur jag menar.
            vad jag förstått ska jag köra så långsamt som möjligt.

Edit: vill jag har allt blyet nere vid tafsen. eller jag vill ha lite där och lite mitt på linan?
            Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-10-22, 15:48.

Kommentera

Till 15cm mört räcker det med 20-25gram flöte beroende på hur djupt du vill fiska. Blya med 18-20gram. Om du vill ha betesfisken på t.ex. 5m så får du räkna med ungefär 6-6,5m mellan bete och flöte. det reser sig alltid lite.
              Till stora betsfiskar som t.ex halvkilosmakrillar använder jag 35g flöte. Blyar med 30gram.
              Kör med 10-25m släp. Testa att exprimentera lite. En betesfisk rakt bakom båten kan göra susen eller extra långa släp om fisket är trögt.

Kör i 0,2-0,5knop. d

Eftersom du använder dött bete så kan du köra allt bly nere vid tafsen. Med levande betesfisk så kan man med hjälp av flötesstopp variera avståndet mellan bete och sänke och på så sätt styra hur mycket betet kan röra på sig.

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                Till 15cm mört räcker det med 20-25gram flöte beroende på hur djupt du vill fiska. Blya med 18-20gram. Om du vill ha betesfisken på t.ex. 5m så får du räkna med ungefär 6-6,5m mellan bete och flöte. det reser sig alltid lite.
                Till stora betsfiskar som t.ex halvkilosmakrillar använder jag 35g flöte. Blyar med 30gram.
                Kör med 10-25m släp. Testa att exprimentera lite. En betesfisk rakt bakom båten kan göra susen eller extra långa släp om fisket är trögt.

Kör i 0,2-0,5knop. d

Eftersom du använder dött bete så kan du köra allt bly nere vid tafsen. Med levande betesfisk så kan man med hjälp av flötesstopp variera avståndet mellan bete och sänke och på så sätt styra hur mycket betet kan röra på sig.
                okey tack för hjälpen.
                men när gäddan väl kliver på. kör du bara vidare eller du stannar båten och låter han ta betet ordentligt.. eller kör vidare och öppnar byglen?

Kommentera

Jag kör med baitrunners men funkar med vanlig haspelrulle med öppen bygel och en gummisnodd som man trär in en ögla i. När fisken hugger så väntar jag 10 sekunder innan mothugget. Om fisken sitter krokad långt ner så får man göra mothugg snabbare nästa gång. Om fisken är krokad långt ut och sitter dåligt så vänta längre nästa gång.

Om jag är själv så kör jag ofast bara med två spön. ror oftast så när det hugger så får man sluta ro och ta hand om fisken istället. Om man är två personer så kan den ena fortsätta hålla båten i rörelse. Stannar man så kommer båten börja snurra runt och det blir lätt trassel med de andra spöna.

Bara ett kast till...

Kommentera

Angående hur länge man ska vänta med mothugget så är det enligt mig mycket magkänsla. Varje hugg, är en ny utmaning.. Jag brukar göra olika slutsatser beroende på storlek på betesfisk, om fisken rusar eller står still, med mera. En fisk som rusar fort brukar jag ta jämt efter att den stannat eller saktat ner. En fisk som står still efter hugget brukar jag ta när den börjar gå.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X