Allt om trollingfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om trollingfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

men är det bra att ha trolling rullar? är det något speciellt med dom?

Kommentera

Vissa trollingrullar har ett räkneverk som gör att det är lättare att hålla koll på hur mycket lina du har ute. Underlättar ganska mycket tycker jag om man kör med flera spön och med paravaner då man måste ha lite olika linsläpp för att grejerna inte ska trassla. Titta på Daiwa sg47LCA och Sg27LCA. Två riktigt bra rullar för trolling. En billigare rulle annars är Okuma magda pro 20-30DX.

Som trollingspö kan jag verkligen rtekomendera Regal Extra Power 8,6fot -30lb. Har kört med dessa i flera år nu och de har funkat kanon! Väldigt nöjd med dessa spön tillsammans med Sg47LCA laddade med 0,45 nylonlina. Klarar av att släpa de allra största wobblerna också. Bra krokningsförmåga osv.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Asso jag är vekligen inte så insatt i trolling som ni "proffs" verkar vara . men jag känner mig lite dum när jag frågar om hur sidoparavanerna funkar, men jag gör det ändå . så hur funkar dom?
        Mattias: jag tror jag sattsar på den lite billigare rullen för att även min plånbok ska må bra kanske byter upp mig så småning om. tack för tipsen med spön också!!!

Kommentera

Sido eller spöparavan som det oxå kallas funkar såhär: Släpp ut ditt bete bakom båten, så långt du vill ha ut det. Kanske15-30 meter. Häkta på paravanen på linan och släpp sedan ned det i vattnet. Paravanen kommer nu att dra utåt åt sidan. Släpp ut den så långt du vill ha den vid sidan om båten. Ta det lite försiktigt när du släpper, låt det slira på bromsen eller knarren, frikoppla inte rullen. När önskat avstånd är uppnått, lås rullen, justera bromsen och klart nu fiskar du! Tänk på att det finns höger och vänster-paravaner. När det nappar ska utlösaren på paravanen släppa linan och du kan drilla. Om inte utlösaren släpper kan man göra ett ryck med spöt men det här märker du. Jag föreslår Great White paravaner som är enkla att handskas med.
          Ang. spön så föreslår jag faktiskt riktiga trollingspön, speciellt med tanke på att paravanen kan gå tungt i vattnet. Satsa på iaf två trollingset, billiga typ Ron Thompsson spön med Magda 30 räkneverks-rullar. Kostar ca 700:- och funkar alldeles ypperligt. Brukar även finnas begagnat att få tag på.
          Mvh Micke

Kommentera

Kan vara bra att börja med fyra spön. Två rakt bakom båten och två på sidan av båten med hjälp av paravaner. Great White är bra. klarar av att fiska lite större beten som westins jätte. När du tränat ett x-antal timmar och drillat en hel del fisk utan att det trasslar så kan du lägga till ytterligare två spön som du har paravaner till.

I vissa vatten kan det vara meningslöst att köra med mer än 4 spön. Om sjön är liten eller det är väldigt varierande djup och man måste göra skarpa svängar. Då blir det svårt att fiska effektivt med fler spön. Fler spön kräver oftast mer utrymme på sjön att fiska på.

Spöna jag rekomenderade är billiga också. Runt 500kr tror jag. Med en Okluma Magda så går varje set på runt 900-1000kr. Köper du flera kanske du kan fixa lite rabatt.

Bara ett kast till...

Kommentera

2 riktigt bra svar till!!! jag kommer nog sattsa på att köpa 2st trollingset som jag kan ha på sidoparavanerna. vaf kan/ska jag ha för bete när jag trollar? är det nogon färg som funkar xtra bra för trolling efter gädda och havsöring, vad använder ni?

Kommentera

om jag ska köpa ett trollingset, vilken av dessa skulle ni köpa? ranka gärna från 1-8!

om inte någon av domhär var snäll och länka till något bra set.
                Senast ändrad av coolstuffboi; 2010-12-01, 17:33.

Kommentera

Jag skulle rekomendera detta setet. Ett regal extra power 8,6fot -30lb med en Okuma magda rulle.

Om du ska trolla gädda så har jag några tipps på beten men havsöring har jag ingen koll på.

Jag brukar dela in mina beten i 3 kategorier.

Kategori 1, beten som går mellan 1-3m djupt: Bomber 17A, Strike Pro giant flyt, Strike Pro Pike Buster, Salmo Skinner

Kategori 2, beten som går mellan 3-5m: Westins jätte, Zalt sjunkande, Butch, 4-play lowrider, Cisco Kidd 800.

Kategori 3, beten som går mellan 5-7m: Strike Pro giant deep diver, Musky innovation deep invader, Nils Master 25cm, Slammer tackle deep minnow, Jake 14tum.

Bara ett kast till...

Kommentera

Paket 4 om du vill ha 8,6 fot spön. Paket 5 om du vill ha 7 fotare. Smaksak bara. 8,6 är väl lite skönare att drilla fisk med, 7 fot är däremot mkt smidigare, speciellt i en mindre båt. Kör själv med billiga Daiwa megaforce 7 fotare. Ett 8,6 spö som är billigt men skönt är Ron Thompsson Hard Core.
                    Olssons fiske brukar oxå ha bra priser på set. Kolla gärna runt lite.
                    Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    1 svar
                    290 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg hnkm
                    av hnkm

Arbetar...
                    X