Trolla Gös = Ren Magi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla Gös = Ren Magi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla Gös = Ren Magi?

Hej!

Jag har läst ALLT som står att finna om att trolla Gös, lik förbannat får jag aldrig någon.

Kan någon / några ge mig sina topp -5 tips vad att tänka på innan jag blir tokig!

Igår var vi ute trollade mellan 2100 och 0230, inte ett hugg, det var lätta krusningar på ytan, mulet. Jag valde att satsa på silver+mörk rygg på mina beten, provade Bomber 16a, Walleye Runner och Nils Master... Men icke...

Hej Shank,,

Har du verkligen läst allt som old Firehand har skrivit här på fiskesnack?

Kommentera

Kanske måste få ner dragen lite djupare ifall det är en djup sjö? Du kan testa den klassiska vit/röda wobblern. Brukar funka bra för mig. Annars har jag haft bra gösfiske med Strike Pro deep divers också. Bara att fortsätta nöta!

Kommentera

hmmm

Har ju inte en aning om hur sjön/sjöarna ser ut som du trollar i, men. Jag trollar gärna sakta sakta runt grynnor och grund, stenpartier och öar på kvällen då gösen jagar. Betesfisken typ aborre och vitfisk gömmer ju sig på såna ställen när kvällen kommer. Spec aborren som står och halvsover vid botten. Studera djupkartor om det finns och lägg upp en rutt med taktik omkring hur vattnet ser ut. Dagtid kör jag med Rapala Husky Jerk 12 cm genomskinlig/gul eller liknande kvällstid lite mörkare typ Bomber blåsilver gärna lite uv varianter. Fiskar då i medelmörk sjö med stora djup och många grund/öar. Lycka till med taktiken och skitfiske i övrigt!!

PS Firetiger funkar ju alltid!!!
        www.solskensmetarna.se

Kommentera

Använda Rapal deep down husky 12 i blå silver, eller firetiger, eller yellow perch, dem 3 gör så gösen hoppar upp i sjön , iaf här i åsunden!

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
            Hej!

Jag har läst ALLT som står att finna om att trolla Gös, lik förbannat får jag aldrig någon.

Kan någon / några ge mig sina topp -5 tips vad att tänka på innan jag blir tokig!

Igår var vi ute trollade mellan 2100 och 0230, inte ett hugg, det var lätta krusningar på ytan, mulet. Jag valde att satsa på silver+mörk rygg på mina beten, provade Bomber 16a, Walleye Runner och Nils Master... Men icke...
            Hej W W;

Du skriver att du aldrig får någon Gös, men ändå har du ett eget Gösrekord på 3kg ??
            Skriv gärna ner här om var du trollingfiskar efter Gös och jag lovar att efter bästa förmåga hjälpa dig att fånga dina första tio Gösar på trolling. Uppgifter som jag behöver för att kunna ge dig säkra Göstrolllingtips är i vilken sjö eller vilka sjöar du brukar trolla Gös i. Det är också till min hjälp om du kan berätta om din fiskeutrustning, dina Göstrollingbeten och vilken båt och motor du använder vid din Göstrolling. Här har du mina nya Göswobbler att testa i år http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2011.htm

Gösfiske är som att lägga pussel!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-04-07, 13:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej W W;

Du skriver att du aldrig får någon Gös, men ändå har du ett eget Gösrekord på 3kg ??
              Skriv gärna ner här om var du trollingfiskar efter Gös och jag lovar att efter bästa förmåga hjälpa dig att fånga dina första tio Gösar på trolling. Uppgifter som jag behöver för att kunna ge dig säkra Göstrolllingtips är i vilken sjö eller vilka sjöar du brukar trolla Gös i. Det är också till min hjälp om du kan berätta om din fiskeutrustning, dina Göstrollingbeten och vilken båt och motor du använder vid din Göstrolling. Här har du mina nya Göswobbler att testa i år http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2011.htm

Gösfiske är som att lägga pussel!

Old Firehand
              www.trumman.com
              Åstolken heter sjön. http://www.fiskeitolken.se/images/karta.pdf Vi utgår från Blixtsnabb och fiskar uppåt mot Ramnö. Vattnet är rätt klart.

Beten: Bomber 15A, Nils Master Invi., Walleye Runner den gamla, Cotton Cordell

Båt: Linder 440 med elmotoroch 2 spön (inga hållare, paravaner etc.)

Kommentera

Oj. Fina grundplatåer ni har i anslutning till större djup. Jag är långt från göstrollingexpert även om man kört många många timmar men om jag skulle trolla i den sjön för första gången skulle jag fokusera fisket runt de platåerna. Allt från precis på kanten till en bra bit ut från dem.

Precis som med all annan fisk så handlar det om vart betesfisken befinner sig och min gissning skulle vara i anslutning till dessa platåer, i alla fall på kvällen. Dagtid är de nog längre ut och djupare ned i mellanvattnet.

OF kommer nog kunna ge dig mer konkreta tips

Webb - www.teamtrogdor.se
                Blogg - blog.teamtrogdor.se
                Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Nöt på, notera allt för att kunna gå tillbaka och jämföra. Förra året var första gången jag försökte fiska gös, många turer blev det men bara 2 fiskar, en liten och en lite större på 3,4. I år har det börjat bättre, 2 turer med totalt 4 fiskar , 4,7kg, 4,7kg, 4,1kg och 2,5kg.
                  Har haft bäst fiske i frivattnet över största djupet i sjön. 4-6m, dvs straxt ovanför/i språngskiktet. Neonfärger som gösambulansen och vit/röd har funkat bäst oavsett väder. Nilsmaster inv 15cm, bomber 16a steensson och rapala magnum 14cm vit/röd sjukande har funkat. Brukar även blöta cc redfin, wally runner, wally diver, reef runner, men restulatet är ju delvis självuppfyllande då de sällan får ligga i särskillt länge. De 2 största tagna på rapalan.
                  Fisket i "mina" sjöar har börjat trögt tycker jag mig höra med alla man pratar med. eventuellt funkar det då bättre med rapalans ryckigare gång i de lite lägre farterna som gösarna här verkar gilla bäst. Vattentempen har också vart låg länge, börjar komma upp mot 20 nu så nu lossnar det nog. Jag har oxå noterat att 4/5 har tagit på sidoparavan, ej på rigg eller släpp rakt bak. 4/5 har även tagit i en sväng eller accellerartion. Har tagit mina i farter 1,3-1,7kn.
                  Om förra året var frustrerande så är jag i år förvånad att det har funkat, får se om det håller i sig...
                  Skitfiske på dig!

Kommentera

Följer efter i samma tråd..

Har varit ute en hel del kvällar på Kolsnaren i Katrineholm men inte fått mer än en gös samt några tappade hugg. Har precis införskaffat ett ekolod så jag hoppas det ska kunna underlätta lite då vi inte haft någon aning om hur djupen sett ut tidigare. Vissa saker är jag dock lite fundersam på fortfarande.

Vilken fart brukar ni andra köra i? Vi kör endast dragrodd då trolling inte är tillåtet i vår sjö och det blir oftast ganska långsam rodd.

Gösen gör ju ofta små nafs innan hugget, dessa nafs brukar jag inte göra något mothugg på eftersom det dels går så fort samt att det känns som man kommer skrämma bort fisken ifall den inte tagit betet ordentligt, hur resonerar ni där?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X