Hur fiska öring i Storsjön, Östersund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiska öring i Storsjön, Östersund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiska öring i Storsjön, Östersund

Hej,

Var uppe runt Storsjön (Östersund) och fiskade några dagar förra sommaren. Vi har mest fiskat i åar men även lite i Storsjön. Nu skall jag dit några dagar i sommar igen, och att fånga en öring vore lite av en dröm. Vi har en mindre båt som finns i Vigge och kommer att fiska där i närheten. Vi har ingen som helst erfarenhet av detta fisket och skulle verkligen uppskatta om någon som skulle kunna tipsa om några olika drag vi bör ha med oss för att testa (wobbler, skeddrag?). Gärna så specifika benämningar som möjligt (färg mm om ni har sådan information)
    Även information om på vilket djup man bör fiska skulle verkligen uppskattas. Vi kommer nog att fiska med 4 spön varav två på sidoparavaner (Great White hade jag tänkt). Om det är någon som kan ge mig några tips om denna typ av fiske skulle det vara väldigt uppskattat. Skicka mig gärna ett PM om du inte vill sprida dina favoritdrag till alla ;-)

MVH

//Andreas Stansvik

Bomber 15A och Apex 3" och 5" brukar dom få lite öring på
    Annars det dom fiskar med är löja i olika huvor tex Anchovy special
    Färger borde dom ha bra koll på hos den lokala fiskebutiken

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Bomber i farter runt 1,8-2kn fungerar bra, men dom flesta normala öringbeten fungerar bra och färgerna är lite olika vad som gäller för dagen, men det är bara att prova så brukar man hitta rätt.
      Fiska gärna tidiga mornar och sena kvällar det är då det brukar va bra och du behöver inte fiska speciellt djupt, utan från ytan och 5-7m ned, men oftast så är det ytliga beten som går bäst.
      Storsjön är en ganska "lättfiskad" sjö så det ska nog gå bra.
      Ett tips, gena inte mellan matnäset och öjan (öarna utanför vigge) då kommer du förmodligen att få en hoper av problem, utan om du ska förbi där så håll dig mellan hoverberget och öjan istället så går det bättre.
      Team Fanny Farm

Kommentera

Tack för de bra tipsen, team char och team fanny farm! Är det någon speciell butik som har bra koll och som är hjälpsamma? Mottager även gärna fler tips på färger om det är någon som har sådana.

Är det någon som har erfarenhet av Great White paravanerna, och vet om linclipsen fungerar bra som man får med. Jag har förstått att man är tvungen att byta direkt för att få det att fungera bra med vissa modeller.

Kommentera

Du kan ju hoppa in på Landéns sport i svenstavik, en av dom anställda där både bor och trollar i dom krokarna, så du kan få dagsfärska tipps om du tittar in där...

Sedan så är chansen stor att du stöter på "Team Storfan" om du tittar in i hoverbegshamn och då får du garanterat dagsfärsk info, om inte annat så får du dig ett gott skratt
          Team Fanny Farm

Kommentera

(Tror jag har svarat på nån liknande fråga nån annanstans på forumet...?)

Du kan ex köra två-fyra spön i ytan, två spön med djupparavan (ex. Kuusamo 33-50-70) och kanske ett släpspö rakt bakåt. Blya ytspöna med 20-60 gram. Beten ex Bomber 15A, Tomic 3" och 4", Strike Pro och några flutters (ex. Trophy spoon, Ismo Qvack, NK28) på djupet. Om du gillar löjfiske så brukar det funka minst lika bra som plast. Släplängder ca 30-50 meter i ytan och kortare på djupet. Fiska mellan 0-10 meter djupt. Fart kring två knop. Leta kring "udde, grund, sund". Leta vid betesfisk-moln. Öringen trivs när det är mellan 8-12 grader i vattnet. Ofta bättre på kväll/morgon/natt än på dagen.
            /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
            5 svar
            588 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RK99
            av RK99

Arbetar...
            X