Sidoparavan är det svårt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sidoparavan är det svårt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
    Var hittar man dessa och till vilket pris? Ähh skit i det nu var jag inne på AXtackle och beställde ett par så får vi se om de är nåt att ha.
    Har du hunnit testa SideWindern ännu? Såg intressant ut men jag förstår inte riktigt hur linutlösaren fungerar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
      Var hittar man dessa och till vilket pris? Ähh skit i det nu var jag inne på AXtackle och beställde ett par så får vi se om de är nåt att ha.
      Japp i förrgår var det premiär för sidoparavanerna nämnda ovan. Jag kikade på demofilmen och riggade iordning hemma. Gav mig ut med syrrans son på 9 år och det gick riktigt bra. Det resulterade i 8 gäddor och en aborre. Vi körde med fyra spön två med paravaner och två utan.
      Det visade sig att det var en Rapala kväll så snart satt det Rapala magnum på alla spön.
      Detta borde ju ge hyfsat lika resultat men fördelningen blev att vi fick 7 gäddor på paravanerna och aborren och en gädda på de bägge andra spöna.
      Efter bara ett tillfälle är det kanske lite kvickt att dra några slutsatser ännu men fortsätter det på samma sätt undrar man ju hur man klarat sig utan paravaner tidigare.
      Några frågor har jag dock. Gäddorna på paravanerna satt utanpå munnen och uppe på huvudet. Jag fick inte riktiga hugg som jag brukar.
      Tror att jag hade många fler påhälsningar men som jag inte lyckades kroka.
      Det blir ju lite sämre krokning när linan ligger ute via en paravan. Måste man vara mycket mer på alerten då man kör med paravaner? Eller räcker motståndet som paravanen ger i vattnet för att kroka? Dvs linan går rakt mellan spö-paravan och sedan paravan-wobbler. eller måste man fånga upp all extralina som går denna väg innan det blir kontakt spö-wobbler.

En annan lärdom med dessa paravaner var att de är känsliga för hastigheten hade ett par problem med att de dök. Innan jag kom på att det berodde på allt för låg fart på innerparavanen i samband med motvind så vevade vi in och ut ett par gånger. Höjdes farten så gick de upp och gick hur stabilt som helst.

Nästa lärdom var att till nästa pass skall jag korta in avståndet mellan paravanlekandet till wobblern då det blev svårt att plocka upp gäddorna. Nya mållängden är 1,5m inte längre.

Sen är jag inte ännu helt säker på att det är bäst att ha genomgående paravaner. Det innebär att man sätter ut wobblern allt för nära båten då man har konventionella spön som ligger rakt bak med spön. Det hade varit smidigt med påhängsparavaner i detta fall då hade man kunnat växla över den wobblern som redan ligger ute till att bli paravanspö.

Hoppas att nån kan ge lite respons eller ha nytta av mina lärdomar som nybörjare med paravaner.

Hej, Torsten
      Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Såg jäkligt smidig ut. Hur stora beten klarar dom dra?
        Körde både rapala magnum samt savagegear tvåledade igår och det gick fint. Testade inget smått och är nog mer bekymmrad för att de inte klarar de små wobblers. De dök vid allt för låg fart dvs då wobblersarna inte drog ner tillräckligt. Kör ju alltid med flytande.

Beställde två från axtackle och de dök upp utan tull och moms i brevlådan.

Hej, Torsten
        Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
          Har du hunnit testa SideWindern ännu? Såg intressant ut men jag förstår inte riktigt hur linutlösaren fungerar...
          Linan kläms in i ett gummigrepp. De drar ut ganska bra och i förrgår löste de ut vid vartannat napp. Gäddorna var alla i storleken 1,5-2.4kg.
          Kanske inte bäst men om man drar till så löser de ut och glider ner efter linan. Väldigt bra.
          Tänker att om jag får på nåt större så löser det ut direkt vid krokning. Huggen var ganska försiktiga.
          Hej, Torsten
          Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Hej å hallå igen, har varit ute en gång till, i förrgår, med paravanerna. Det var en väldigt fin kväll men med skralt resultat, ingen fisk i båten.
            Jag försökte rikta in mig på abborre och anpassade mig enligt vad jag trodde skulle vara rätt. Höjde farten mot när jag trollar gädda och satte på små ettriga wobblers i olika färgkombinationer. Körde mest över frivatten då det stod stora stim med småfisk där. Hade ett par napp på paravanerna, 4 st, men då jag lossade spöna för att kroka så tappade jag dem.
            Två av dessa gånger var det fisk som inte löst ut paravanerna utan de drog via paravanen. Hur skall man göra i detta läge för att kroka bäst?

Hade jag haft bensinmotorn på så hade det nog varit väldigt effektivt att bara dra på och kroka dem med farten. Att dra på med elmotorn har inte riktigt samma effekt men skulle det gå att kroka genom att öka från 2an eller 3an till 5an?
            Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
            5 svar
            619 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RK99
            av RK99

Arbetar...
            X