Dipsy? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dipsy?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dipsy?

Tjena.
    vad använder man för tafs efter dipsyn?
    Är de vanlig nylon eller fluocarbon tafs?

Ursprungligen postat av Darkstar Visa inlägg
    Tjena.
    vad använder man för tafs efter dipsyn?
    Är de vanlig nylon eller fluocarbon tafs?
    Är nog en smaksak. Är ingen van dipsyfiskare men har själv riggat med 0,60 nylon. Fluorcarbonet är lite stummare och lite svagare i förhållande till diameter. Men syns mindre.

Kommentera

Oki Har själv haft de riggat med 0,48 nylon, men då kanske man ska upp i diam. lite.
      Har haft ca 1,5 m tafs, är de lagom eller man behöver ha mer? Tänker att de blir lite jobbigt med hovningen om man har för långt..

Kommentera

Beror ju lite på vad du kör för storlek på dipsyn och i vilka vatten. Till storlek 3/0 duger säkert 0.48. Men storlek 1 i blekinge eller nynäs efter vandrare skulle jag gå upp lite. En Snubber är inte fel heller. Avståndet mellan spötopp och rullen brukar vara ett riktvärde på tafslängden.

Kan tipsa om DEN HÄR SIDAN

Kommentera

Jag har två st 1:or och två 0:or och använder snubber.
          Tackar så mycket.. Finns nog en hel del nyttig läsning där..

Kommentera

Ja jag satt och lusläste hela trollingskolan igen för några veckor sedan när jag blivit alltför rastlös. Lärde mig saker denna gången också. Tyvärr är ju minnet för kort för att hålla alla viktiga delar.

Dags för dig att ansluta dig till oss på scandinavian-trolling också
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2010-03-13, 22:50.

Kommentera

Ja jag ska sätta mig och lusläsa någon kväll. Jag är inne lite då och då och kollar på scandinavian trolling.

Kommentera

Brukar köra två meter 0.60 bakom Dipsyn, körde vanlig 0,45 förr men har man en gång ryckt av en tafs så gör man helst inte om det... Kör både nylon och fluocarbon men kan inte påstå att jag märker nån skillnad.

Fiskar med Dipsy året runt och det kan vara en enormt effektivt metod, flätlina och snubbler ska man ju oxå ha till så det är klart värt att lära sej bli bra på det.
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                  Fiskar med Dipsy året runt och det kan vara en enormt effektivt metod, flätlina och snubbler ska man ju oxå ha till så det är klart värt att lära sej bli bra på det.
                  Hur långt släpper du ut dina dipsys? Jag brukar ha mina typ 80-90 fot bakom.. Vågar inte släppa mer iochmed jag har nylon på rullarna, är rädd att jag inte orkar lösa ut dom.

Kommentera

Mellan 70 och 200 fot släpper jag ut, börjar med en på 100 och en på 180 och sen trixar lite fram och tillbaka, det funkar med nylon oxå men det kan vara jävligt jobbigt att bända hem dom så flät är absolut att rekommendera men dyrt e det.. :-(
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X