Paravantrolling med betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paravantrolling med betesfisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paravantrolling med betesfisk

Har nu flötestrollat i 2 säsonger och dragit massor av fina gäddor tack vare denna metod.

Jag har nu bestämt mig för att utveckala detta fiske och göra det ännu effektivare. Det vill säga att börja köra med paravaner istället för att kunna få ut fler spön samtidigt och få större spridning på grejorna.

Förra turen jag testade det med mina lätta och smidiga egentillverkade paravaner fick jag bra resultat och drog 11 gäddor med topp 3 på 7,55 - 7,1 - 5kg.

Körde med ett flöte bakom båten och 2 paravaner på varje sida av båten. Vilka ytor man fiskade av =)

Det ända jag reflekterar neggativt över är motståndet gäddan kan känna tack vare paravanen. Upplevde att jag tappade fisk pga detta. Varav 2 av huggen tror jag var gös då det var rejäla snitt ibak i längst bak på mörten.

Eftersom man kör så pass sakta med elmotorn räckde det att endast ha knarren i på ambassadeurerna för att det inte skulle löpa ut lina. Vid hugg rusade det givetivis till knarren och då slog jag av den snabbt som attan för att gäddan skulle känna så lite motstånd som möjligt. Men sedan är ju inte paravanen inte lika lätt att dra under ytan för en gädda som ett flöte är. Linutlösaren (scotty) är ju så pass hård at den löser ju inte ut förns man rycker loss den i mothugget.

Finns det linutlösare som är "mjukare" eller finns det något sätt att konstruera paravanen för att minimera motrsåndet om eventuellt gäddan far ner i djupet?

Har för mig att jag läst någonting och "glidande" paravener för länge sedan? Hur funkar detta? Kanske detta är lösningen?

Vad har ni för erfarenheter av paravantrolling med betesfisk?

Jag har inte trollat med betesfisk någonting direkt, men det du skriver om glidande paravan har jag för mig att dom satte en linutlösare bakom paravanen utan att den satt fast i paravanen, sen när dom fick fisk och vevade in tills paravanen kom till båten så släppte dom bara linutlösaren så pravanen gled ner till fisken så dom kunde veva in resten.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Fan nu vart man sugen!

Kommentera

lyfter!

Kommentera

Jag har både egenbyggda efter Great White och där har man ett lekande med beteslås i ena änden och sedan en scotty linutlösare som sitter på längre fram som man sedan fäster linan i. Sedan så när fisken hugger / utlösaren löser ut, så glider paravanen mot fisken, för att förhindra att den kommer ända ner till fisken / betet så sätter jag ett trevägs lekande en 40 cm från tafsen så stannar paravanen vid det lekande. smidigt.

Kommentera

sätt bara linan längre ut på linutlösare eller så gör du ett tackel med en trekrok som hänger löst vid stjärtfenan på betesfisken så kan du kroka direkt.
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Kör mothugg som vanligt

Kör med light white paravaner. Har funkat utmärkt att sopa på mothugg direkt. Ofta dyker den relativt lilla paravanen vid hugg så det blir i princip som ett flöte. Tänkte precis som du förut, men har fått inse att min oro var obefogad.

Kommentera

Har kört med stora Great white och gäddorna bryr sig inte över paravanens tyngd då de väl huggit . Men då har jag bara fiskat så på hösten då de varit rejält sugna och inte på kräsna vår damer

Kommentera

Jag gör tafsar med 3st trekrokar. Det gör att man kan sopa till direkt. Har endast missat ett fåtal fiskar och de har varit av mindre kalliber. Lättare att kroka loss gäddorna om du inte väntar så länge.

Kommentera

Kör trolling utan paravaner pga att de flesta vatten jag fiskar i så är dessa förbjudna...Fiske vårdsområdena tror väl att dom också fångar fisk.
                    Jag kör med päronbly 2 meter ovanför betet, och kör med slirbromsen PÅ som vid vanlig wobblertrolling och sedan jag slutade med baitrunnern på eller multin frikopplad så har jag i princip 100% resultat vid hugg. När gäddan/gösen tagit betet så bugar spöt oftast ganska långsamt och djupt, jag behöver inte kasta mig över spöt utan kan lugnt lyfta ur det ur spöhållaren och göra mothugg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    646 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X