Trollingtips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingtips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte hur din motor är konstruerad. Blandar du olja i bensinen eller har den separat oljesmörjning? Om olja i bensinen: minska den från 5% till t.ex 4% eller om du har separat oljetank, stryp oljepumpen något.
    Egentligen är gamla 2-takt från 80-talet omöjliga att trolla med. Blir bara en massa problem med tändstiften t.ex.
    Tredja allternativ: TAMTAM´s råd: 4 taktmotor (Suzuki 35-40 hk beg. Kolla på blocket)

Ang att inte få lax: per i dag är det inte många trollare som kör mindre än 10 spön (som oxå är det maximum vad du får använda på Vänern). med 4 spön har du bara 40 % changs att få fisk i förhållande till dem andra. Antalet spön har ju uppstått från att man trollar på enormt stora frivatten och i dem pelagiska skikten vilket gör att möjligheterna att träffa på en bitvillig lax är mycket små. Man kompenserar det genom att använda fler spön. Det här är basisgrejerna i trollingtekniken.
    Det du kanske bör satsa på är fler sidoparavaner typ spöparavaner så att du kör kanske 2 eller 3 på var sida av båten. Du kan oxå blya dem något t.ex: inget på den yttersta 30 gr på den innanför och 40-50 gr på den närmast båten (ca 5-6m framför betet). Använd päronbly och fäst den på linan med en tunn gummisnodd. Dra av gummisnodden då ni fått in fisken så långt.
    Spöparavaner, kolla här:
    blocket, spöparavaner till salu
    Kolla med grabbarna här vilka spöparavaner som är bäst, men jag tror dem på blocket är helt ok..

Bak båten: två spön med 50-60 gr bly (på var sida av aktern och ett eller två utan bly (i bakvattnet på båten) Blir tot. ca 8-9 spön och då har du rent tekniskt dubblat changsen att få kontakt.
    Senast ändrad av Flodström; 2009-10-29, 17:12.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Haha Ramon det räcker med ETT spö! (om du alltid lägger det på rätt ställe ) mvh
      PS motorn glöm inte den ger du dej ut i stora vatten är det inte utan risker se till att du har både bra och pålitligt i aktern även om det kostar lovar grundtips 1A
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Blandar olja i bensinen, 2%/liter, dvs 20 liter bensin/4 dl olja. Kanske kan minska till 3,5 eller 3 dl på 20 liter t ex..? Har aldrig haft problem med motorn förutom detta, men har bara kört iår med den, från maj månad. Den kanske kollapsar helt snart..

Jag vet att det inte är så lätt å att det inte är varje gång direkt man får fisk, men det var mest tipsen jag var ute efter. Ang spöparavanerna du länkade till har jag exakt likadana, ett par bara dock. Ny motor kommer längre fram, utan tvekan en 4taktare, men om nåt år kanske.

Är ju rätt ny inom trolling, så ny skaffar jag spön å sånt som tillhör, har bara ettt riktigt trollingsspö med multirulle, sen har jag grövre haspel samt tunnare, å ett klent havsfiskespö med ambassaduer 7000 rulle på, samt bara 4 spöhållare. (har även 2 med skruvtving men dom litar jag inte riktigt på). Man tager vad man haver tills allt e på plats

Tack för alla tips, kommer hjälpa mig mycket i mitt sökande efter första laxen och öringen, ska ägna er en tanke när jag landat dom Kommer meddela i denna tråd oxå så ni kan ta åt er av äran en aning :P
        Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
        [/FONT]

Kommentera

Ett av dom viktigaste hjälpmedlen är en vanlig GPS. För att kunna hitta åt fiske ställen och komma tillbaka på samma ställe om det skulle hugga eller man hittare något intresant på ekolodet. Men det viktigaste är för att se farten. En gamal Gps med plotter spår funkar bra då kan man lägga in waypoints som man tagit ut från en karta eller hittat på någom hemsida http://www-pp.hogia.net/einar/

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Ett av dom viktigaste hjälpmedlen är en vanlig GPS. För att kunna hitta åt fiske ställen och komma tillbaka på samma ställe om det skulle hugga eller man hittare något intresant på ekolodet. Men det viktigaste är för att se farten. En gamal Gps med plotter spår funkar bra då kan man lägga in waypoints som man tagit ut från en karta eller hittat på någom hemsida http://www-pp.hogia.net/einar/
            Helt rätt Lennart kommer man långt med!
            Sjökort/kartor är naturligtvis bättre men ett plotterspår är inte att förakta, ger mängder av bra information speciellt i mindre vatten och då menar jag även exv. Vättern.
            Lowrance plotters har en mycket bra funktion som kallas Icons på svenska händelsemarkör detta är en mycket användbar funktion tro mej finns ofta även på äldre grejor från företaget, kolla upp den.
            Men visst är kartunderlag bättre en fråga om vad man har i budget och om det faktiskt FINNS kartunderlag för vattnen man fiskar i!

Kommentera

Fortsätt blanda 2% olja! Risken är att motorn nyper eller skär när du kör i högre fart annars. Då är det bättre att lägga ur växeln och gasa ur den med jämna mellanrum, detta ger ju oxå en oregelbunden gång åt betena.
              Jag tycker du gör rätt som prövar dig fram med lite billigare och enklare grejer. Trolling kan bli hur dyrt som helst och då gäller det att veta vad man vill och på vilken nivå man vill lägga sig.
              Vi kommer troligtvis göra en tur på lördag, första för hösten. Utgångshamn är inte bestämt än.
              Mvh Micke

Kommentera

Många tror jag köper gärna fin utrustning riktigt bra grejor men man lägger ofta ingen som helst tid på att läsa om vad grejorna faktiskt KAN göra för dej eller testa på vattnet för att faktiskt undersöka.......
                Ibland undrar man varför tillverkaren bryr sej om manualer verkar inte vara många som faktiskt läser den....

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Fortsätt blanda 2% olja! Risken är att motorn nyper eller skär när du kör i högre fart annars. Då är det bättre att lägga ur växeln och gasa ur den med jämna mellanrum, detta ger ju oxå en oregelbunden gång åt betena.
                  Jag tycker du gör rätt som prövar dig fram med lite billigare och enklare grejer. Trolling kan bli hur dyrt som helst och då gäller det att veta vad man vill och på vilken nivå man vill lägga sig.
                  Vi kommer troligtvis göra en tur på lördag, första för hösten. Utgångshamn är inte bestämt än.
                  Mvh Micke
                  Helt rätt enligt min åsikt blanda enligt manualen tillverkaren ger inte ut denna utan orsak den är baserad på deras erfarenheter och tala om för mej vem som kan mer om produkt ifråga!
                  Funkar inte detta för dej besök banken räntan är iaf nu på en låg nivå lycka till.
                  PS när den skurit pga för låg oljeinblandning är den helt värdelös så länge den fungerar är den alltid säljbar värt att tänka på dock jag vet det blir dyrt att köpa nyare förstår detta tro mej

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Helt rätt enligt min åsikt blanda enligt manualen tillverkaren ger inte ut denna utan orsak den är baserad på deras erfarenheter och tala om för mej vem som kan mer om produkt ifråga!
                    Funkar inte detta för dej besök banken räntan är iaf nu på en låg nivå lycka till.
                    PS när den skurit pga för låg oljeinblandning är den helt värdelös så länge den fungerar är den alltid säljbar värt att tänka på dock jag vet det blir dyrt att köpa nyare förstår detta tro mej

Då fortsätter jag blanda 2%, brukar faktiskt rusa motorn å sota ur, men jag tänkte om det fanns nån inställning eller rentav annan olja eller nåt. Men jag fortsätter rusa, det går bra. Jag behöver göra det kanske max 4 ggr på en dag, så det är lugnt.
                    Blir förmodligen ny motor till våren, om jag får för regeringen. Ni vet hur det kan va... Kollade på blocket, fanns inte jättemycket nu, kollade på max 50 hk 4-takt. Men bank, nja, då väntar jag hellre ytterliggare nåt år å köper helt nytt, alltihop. Har lite utgifter nu pga renovering av hus å skit, ja ni vet...

Ska ut på söndag nu, spikat, är så jävla sugen å testa nya gejerna å fiska efter tipsen ni gett. Även om firren uteblir å det är regn å rusk blir jag ute hela dagen ändå, det är fan nästan 2 veckor sen senast!

Trevlig helg å halloween!
                    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
                    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
                    [/FONT]

Kommentera

Haha man ska alltid se det som semester och trivsamt i första hand vad gäller fisken, dock när det gäller motorer dessa är din bästa vän, de ska sitta därbak göra sitt jobb på ett för dej alltid säkert och tryggt sätt dessa är de viktigaste grejorna ombord helt enkelt vad hjälper bra trolling utrustning när din enda kraftkälla tystnar och inte vill starta!
                      Tro mej sparar dej massor av bekymmer
                      Köp bra grejor till aktern och sköt dem om du har för avsikt att ge dej ut i stora vatten lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      633 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X