Trollingtips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingtips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingtips

Kollat runt lite i forumen, men hittar inte exakt det jag vill ha..

Det är så här; Jag vill ha lax å öring. Har båt ("Nordan 16", 5 m, 35 hk 2-takt) i vänern, fiskar runt toppgrund (Mellerud). Kör med 4 st spön, 2 sidoparavaner samt djupparavaner( 11-12 m samt 6-7 m). Kör vobblers å skeddrag. Fiskar alltså mellan ca 12 m å upp till ytan. Men ingen fisk. Inte ett napp. Fiskat i snitt 3 ggr i veckan senaste 2 månaderna, men inte ett skit. Har som mest 30 m djup under båten, kanske ska söka djupare? Är jag kass eller otursförföljd? Dessutom; lindimensioner? kör me flätlina å 0,17 nu. Ska utöka till 6 spön snart.

Jag har aldrig dragit en lax eller öring, vill såååå gärna ha en sate på kroken. Finns det användbara tips utifrån min info, som inte va mycket till användbar info, men ändå..? Köpa grejer hit å dit, visst, men inga nya båtar eller motorer å sånt, så inga såna tips. Tipsa om billiga grejer om jag prompt måste köpa saker.

Snälla, hjälp en nästan uppgiven själ
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Är du kass eller? Fisket utanför Mellerud har ju varit skitbra på sistone!
    Nejdå, skojar bara. Det är inte så lätt heller.
    Viktigt är ju att fiska på rätt ställe. Titta efter andra båtar, de brukar samlas på givande platser. Bryggsnack med andra trollare brukar även hjälpa. Farten kan oxå vara avgörande ibland, försök hålla runt 2,5 knop nu på hösten. Vet att de kört ännu snabbare för nån vecka sen men vattentempen går ju stadigt neråt nu. Satsa på Bomber 15, plugg och kanske några skedar. Bra höstfärger brukar vara lite dovare färger. Gärna lite grå och tråkiga färger. Kör hellre betena ytligt än på djupet. En oblyad Bomber är ibland giftig. Ang. Bomber rekommenderar jag att ta bort krokarna förutom den längst fram som förlängs med lekande. Den får då en fin gång och tål fart bättre. Släpp betena 30-40 m bakom båten. Vissa dagar när det är trögt har vi testat "frog" och "candycorn" färgerna. Detta har räddat oss några gånger! Även lila funkar bra i kallt vatten.
    Lycka till och lämna gärna rapport om hur det går.
    Mvh Micke
    Ps: Kolla www.teamextreme.se, klicka på tips.

Kommentera

Tjenna.
      Precis som tre S säger. Fiska grundare, fiska från ytan och bara 4-5 ner som mest.
      De senaste gångerna vi varit ute har det huggit som djupast på 17fot (ca 5m).
      Mest fångstgivande beten har varit Bomber 15A samt Strikepro i olika storlekar, gärna i "norsfärger".
      Som tre S säger bör du tänka på farten, Alla våra fiskar har huggit i 3-3.5knop så var inte rädd att (speeda) lite.

Kolla in http://juniorteamwalker.blogspot.com

Kommentera

OK tack, men är det viktigt att ha mycket vatten under båten? kollat på nätet å många har haft runt 40 meter, står dock inget om fångstdjupet. Ska shoppa lite grejer idag, ska testa bomber å lite grejer, får se om jag hinner ut en sväng idag.

Om jag hittar en djupbrant på 13 meter som dyker till 20 brant, ska jag fiska på säg 11 meters djup över branten eller på 4-5 meter även där? Om man kollar på lodet å dom få fiskar som syns så ligger dom oftast på 15 meter å neråt..?

Och lindimensioner? Eftersom ni inte påpeka något om min 0.17 så antar jag att det är ok.

Har ingen knopmätare å ingen gps heller, så svårt å veta hur fort jag kör, men gissar att jag ligger på max 2 knop enligt egen uppfattning. Ska speeda upp lite å testa, variera är väl inte fel heller. gps blir det till våren, det är ju rätt användbart gissar jag. Eller vet jag. Men tack för bra tips, nu ska jag lägga lönen på fiske!
        Senast ändrad av mcfoevva; 2009-10-26, 08:57.
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

Hej igen! Generellt kan väl sägas att laxen föredrar djupare vatten medan öringen gärna går in på grundtopparna. Men på hösten kan man få båda arterna samtidigt på samma ställe. Siklöjan leker på hösten och detta blir dukat festbord för blankfisken. Även om du ser mkt fisk på lodet 15-20 m ner fiskar du ändå närmare ytan. På Vänern är det alltid en massa ekon på djupet. Vad du ska se efter är stora betesmoln på lodet och fiska på det djupet betesfisken är och upp till ytan. Det är alltså betesfisken på lodet som är viktiga, inte ensamma bågar efter stor fisk, kan man väl säga.
          En gps hade ju varit guld värd. En bil-gps eller vad som helst funkar. Annars kan du testa farten med ett bete bredvid båten. Ta t.ex. en Northern King-sked och släpp i vattnet. När denna börjar snurra istället för att slå från sida till sida, kör du nånstans 2,5-3 knop. Om det blåser och det är svårt att hålla en jämn fart är wobbler typ Bomber bra då dom går i nästan alla farter. Och sist men inte minst: Spana efter dina bästa kompisar på sjön! Fiskmåsarna, de skvallrar om var det finns fisk vare sig dom vill eller inte.
          Mvh Micke

Kommentera

Tack för tipsen, det är exakt såna konkreta svar jag letat efter! Köpte 3 bomber (lila, svart-grå och en likadan med lite röda prickar), 1 strike pro (öring) samt 2 King-skedar idag, köpte t.o.m ett nytt trollingspö när jag ändå va i farten. OK, bra tips det med knop å skeden, hoppas komma ut imorn om det inte blåser för jävligt.

[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
              Kollat runt lite i forumen, men hittar inte exakt det jag vill ha..

Det är så här; Jag vill ha lax å öring. Har båt ("Nordan 16", 5 m, 35 hk 2-takt) i vänern, fiskar runt toppgrund (Mellerud). Kör med 4 st spön, 2 sidoparavaner samt djupparavaner( 11-12 m samt 6-7 m). Kör vobblers å skeddrag. Fiskar alltså mellan ca 12 m å upp till ytan. Men ingen fisk. Inte ett napp. Fiskat i snitt 3 ggr i veckan senaste 2 månaderna, men inte ett skit. Har som mest 30 m djup under båten, kanske ska söka djupare? Är jag kass eller otursförföljd? Dessutom; lindimensioner? kör me flätlina å 0,17 nu. Ska utöka till 6 spön snart.

Jag har aldrig dragit en lax eller öring, vill såååå gärna ha en sate på kroken. Finns det användbara tips utifrån min info, som inte va mycket till användbar info, men ändå..? Köpa grejer hit å dit, visst, men inga nya båtar eller motorer å sånt, så inga såna tips. Tipsa om billiga grejer om jag prompt måste köpa saker.

Snälla, hjälp en nästan uppgiven själ
              Hej Micke C.F; Ring till trollingveteranen Stig Söderström, tel. 0521-18793 och fråga honom till råds. Hälsa gärna från hans gamle vän i Bålsta.

1985 lyssnade jag mycket noga till Stig Söderströms kloka råd och trollingtips före en helgtrollingträff i oktober utanför Mellerud. Vi trollade då från min Flipper 510 med en 8 hkr Yamaha 2-taktare som trollingmotor. Trollingutrustningen bestod av totalt fyra ytspön, två rakt ut och två snett bakåt. Bomber 15A i olika färger var våra enda beten. På lördagen fick vi 6 st Laxar och på söndagen fick vi 9 st Laxar och 3 st Öringar...helt tack vare Stig Söderströms kloka trollingråd.
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

OK tack Old Firehand, det ska jag göra! Tänkte kolla en grej bara ang min motor. Har ju en 35 hk 2takt mercury från sent 80-tal tror jag, har faktiskt ingen aning, men i alla fall; när jag trollat på lägsta hastighet, precis över tomgång eller hur man säger, säg 3-4 timmar börjar den spotta å till slut dö. Massor med soppa kvar, men gissar att det har att göra med att det är en 2takt å oljan har en del i detta,..? Kan absolut inget om båtmotorer ska sägas. Hur kan man förhindra detta, går det överhuvudtaget?

Nu har ju folk här i tråden sagt att jag ska trolla lite snabbare, å då tror jag inte den kommer uppträda på samma sätt, men om jag vill trolla gös till sommarn t ex behöver jag komma ner i hastighet igen. Har hört om drivankare men om vi fokuserar på VARFÖR motorn blir så...

Tack på förhand!

MVH Micke C.F.

[/FONT]

Kommentera

Vet inte hur reglaget till en Mercury ser ut men ofta brukar det finnas nån knapp man kan trycka in så man kan gasa motorn utan den lägger i växel. Då är det bara att rusa ur motorn lite lagom så förbränns oljan som samlats på tändstiften. Anledningen tíll att den dör är att det samlas så mycket oförbränd olja på stiften att det inte blir någon gnista.

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
                    OK tack Old Firehand, det ska jag göra! Tänkte kolla en grej bara ang min motor. Har ju en 35 hk 2takt mercury från sent 80-tal tror jag, har faktiskt ingen aning, men i alla fall; när jag trollat på lägsta hastighet, precis över tomgång eller hur man säger, säg 3-4 timmar börjar den spotta å till slut dö. Massor med soppa kvar, men gissar att det har att göra med att det är en 2takt å oljan har en del i detta,..? Kan absolut inget om båtmotorer ska sägas. Hur kan man förhindra detta, går det överhuvudtaget?

Nu har ju folk här i tråden sagt att jag ska trolla lite snabbare, å då tror jag inte den kommer uppträda på samma sätt, men om jag vill trolla gös till sommarn t ex behöver jag komma ner i hastighet igen. Har hört om drivankare men om vi fokuserar på VARFÖR motorn blir så...

Tack på förhand!

MVH Micke C.F.
                    Grundtips köp bra fyrtaktare värt varenda krona beten Bomber Strike Pro gärna i löjlika färger (inte löjliga färger) skrikiga färger funkar på kvällen eller under dålig sikt bara prova och lycka till mvh
                    Dock se till att ha en bra motor i aktern grundtips 1A (om något kostsamt dessvärre, på sikt blir den din bästa vän tro mej!)
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X