Gäddtrolling i Insjö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtrolling i Insjö!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddtrolling i Insjö!

    Hej!

    Jag och en polare var och trollingfiskade efter gädda för någon dag sedan och fick kontakt med fisk ganska omgånde. Började med att landa en grann gädda på 5 kg. Ett par timmar senare smäller det till i ytan på en nils master 15 cm fiskad med 50 grams bly framför. Spöt står och rister i spö hållaren och paravanen löser ut och fisken drar men så helt plötsligt är den borta och när jag vevar upp så har fisken bitit av linan trots att jag hade 30 cm tafs framför.

    Min fråga är behöver jag ha längre tafsar när man trollingfiskar gädda?

    Är det vanligt att dem biter av linan på detta sättet?

    Tack för svar!

    // Daniel
    gillar fluga! Även jerkbeit!

  • #2
    Ursprungligen postat av Daniel K Visa inlägg
    Hej!

    Jag och en polare var och trollingfiskade efter gädda för någon dag sedan och fick kontakt med fisk ganska omgånde. Började med att landa en grann gädda på 5 kg. Ett par timmar senare smäller det till i ytan på en nils master 15 cm fiskad med 50 grams bly framför. Spöt står och rister i spö hållaren och paravanen löser ut och fisken drar men så helt plötsligt är den borta och när jag vevar upp så har fisken bitit av linan trots att jag hade 30 cm tafs framför.

    Min fråga är behöver jag ha längre tafsar när man trollingfiskar gädda?

    Är det vanligt att dem biter av linan på detta sättet?

    Tack för svar!

    // Daniel
    30 cm är för kort
    jag kör med långa tafsar 50-70 cm och det har hänt att linan gått av iaf , gäddan kan rulla uppsig och få in linan i munnen ,eller gå ner och stöka på botten och skära av linan mot sten och bråte

    Kommentera


    • #3
      Jag använder en tafs längd på 1m till gäddtrolling pga att gäddan ibland rullar,
      det behövs inte ens ett varv på en 5kg gädda för att en tafs på 30cm är upprullad
      och fiskelinan blir blir oskyddad.

      Kommentera


      • #4
        Ok!

        Tack för svar!

        Jag har tafs material så att jag kan själv bestämma längden på mina tafsar. =)
        Inte minder än 70 cm då alltså!

        Kan det även va så att om det är en stor gädda som tar att wobblern åker ner i svalget och att gäddan kommer åt linan på det sättet?
        gillar fluga! Även jerkbeit!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Daniel K Visa inlägg
          Hej!
          Ett par timmar senare smäller det till i ytan på en nils master 15 cm fiskad med 50 grams bly framför.
          // Daniel
          I ytan med 50g bly?
          12 hours
          1,440 casts
          2 followers
          1 strike
          DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

          Kommentera


          • #6
            Nej det är nog rätt liten chans.. Däremot att dom rullar sig och sen får in linan i käften är mer vanligt!

            Tveka inte att använda grövre taffsar med brottstyrka uppåt 30-40kg och ca 70cm långa så håller dom längre och kinkar mindre

            Kommentera


            • #7
              Kring 50-70 cm tycker jag är lagom, gäddorna rullar som sagt upp sig ibland på tafsen och kan få in linan i munnen. Hände mig i sommras..

              Kommentera


              • #8
                Jag hade ett j**la gott hugg på nils mastern innan den försvann. Det smällde i spö hållaren när det högg och rulltjut direkt =) Gott är det. Men men längre tafsar nästa gång så får man se fisken med =)
                gillar fluga! Även jerkbeit!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                1 svar
                278 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg hnkm
                av hnkm
                 
                Arbetar...
                X