Har just köpt en båt med 25 hk tohatsu från 01 som strypningen är borttagen på så det är 30 hk nu.Det jag undrar är om någon vet om man återsäller motorn till 25 hk om man får ner farten på låga varv när man trollar??? själv tror jag ju inte att det märks mycket.Eller byta propeller kanske är bättre.....vill inte ha något släpa efter båten för att få ner farten.Har provat med att ställa ner tomgången men då går inte motorn så bra
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hög trollingfart!!! " problem"
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av magic Visa inläggHur fort går båten på minvarv? Prova att hänga ett par s.k. murarhinkar (stora svarta hinkar i kraftig plast med metallhandtag) efter båten med ett par meters rep. Då borde du minska farten 1-2 knop.
Kommentera
-
Det finns en pryl man kan montera på motorn.
Man fäller liksom ner en lucka framför proppen, den heter happy troller
har jag för mig. En bekant har en och tycker det är klockrent.
//C
Kommentera
-
Mitt förslag är att du fäster 2st IKEA kassar fram i fören på båten. då kan du få ner båten precis hur långsamt som helst! Funkar utmärkt när jag flötestrollar./Team Perax, Jon Persson
http://teamperax.blogspot.com/
Kommentera
-
Ok tack för svaren...som sagt vill inte ha en massa saker att släpa på eft båten men tack ändå för svaren...har ingen knopmätare än! men sak sätta dit en...ska kika på den där "happy troller" eller en ny propeller
aaaaaah var just in å kolla på happy troller eller vad den nu heter 2500 KRONOR ganska dyr tycker jag........vad kan en ny propeller kosta tro??? Ska ringa om en sån på månSenast ändrad av Sotaskär; 2009-09-12, 15:54.
Kommentera
-
Propeller med lægre stigning = lægre toppfart, øvervarv på motorn? Inte heller någon bra løsning. Sætt på en mindre trollingmotor, eller ha drivankare,
Murarhinkar och IKEA kassar ær klumpiga, finns riktiga grejor som ær smidiga. Lugnar ner båtens rørelser, sænker farten, och inte ær i vægen på något sætt. Hur liten motor man æn har, kommer det gå før fort i medsjø, om man vill trolla sakta.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inläggOk tack för svaren...som sagt vill inte ha en massa saker att släpa på eft båten men tack ändå för svaren...har ingen knopmätare än! men sak sätta dit en...ska kika på den där "happy troller" eller en ny propeller
aaaaaah var just in å kolla på happy troller eller vad den nu heter 2500 KRONOR ganska dyr tycker jag........vad kan en ny propeller kosta tro??? Ska ringa om en sån på mån
En Happy Troller fungerar bra för att få ner hastigheten men du förlorar styrförmåga.
Den bästa lösningen är ett par trollingbromsar som ofta kallas för drivankare. En drivankare kan skilja sig ifrån en trollingbroms där skillnaden är att drivankare kan gå sönder när man kör med motorns kraft och drivankare är designade för att bromsa farten när man driver med vinden.
Länk;
Kommentera
-
Du kan testa en propulse med lägsta stigningen. Detta har gjort att vår trollingbåt har väldigt låg tomgångsfart. Men som sagts tidigare så gör det också en hel del på toppfarten. Vi ska ställa upp vår och köra med trollingbromsar istället. Vår båt gick från 2,3 till 1,2 i fart när vi skickade ut våra. Det ultimata vore om vi kunde få 1,6-1,8 i trollingfart med båda ute så vi kan variera trollingfarten och ha en acceptabel toppfart. Vår toppfart är nu 24 knop men försäkringsbolaget tror vi är dumma i huvudet då vår bät borde göra minst 31 knop med den motorn.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
613 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99