Hög trollingfart!!! " problem" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hög trollingfart!!! " problem"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kop dessa, har sjakv sadana ihop med 60 hk 4-takt. Kan trolla i farter pa 0.8 knop med dem.

Anders
    www.pikewallis.se

Kommentera

Toppfarten är inte så noga för mig...men trollingfarten är viktig....funderar på testa drivankare

Kommentera

Drivankare funkar kanon och dom som rekomenderades i annonsen från blocket har mycket bra kvalitet.
        Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av fishyfishyfishyfish Visa inlägg
          Hinkarna sätter du fast fram på båten (en på varje sida) så att dom inte hamnar bakom båten.
          En Happy Troller fungerar bra för att få ner hastigheten men du förlorar styrförmåga.
          Den bästa lösningen är ett par trollingbromsar som ofta kallas för drivankare. En drivankare kan skilja sig ifrån en trollingbroms där skillnaden är att drivankare kan gå sönder när man kör med motorns kraft och drivankare är designade för att bromsa farten när man driver med vinden.
          Länk;
          http://www.lindyfishingtackle.com/ca...d=driftcontrol
          Kör du själv denna, och fungerar den bra`?

Kommentera

Har du testat med drivankare?

Kommentera

Vi har också de trollingbromsarna som Manhood länkade till. Fungerar mycket bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Starjonken Visa inlägg
                Mitt förslag är att du fäster 2st IKEA kassar fram i fören på båten. då kan du få ner båten precis hur långsamt som helst! Funkar utmärkt när jag flötestrollar.
                Hej Jon Starjonken; Tack för tipset! Det där med två IKEA-kassar, en på vardera sidan i fören, verkar vara en av de bästa lösningarna jag hört på år och dag för att få ner Göstrollingfarten till 1,2-1,3 knop. Stämmer det kan jag öka tomgångsvarvet en aning på min 15 hkr Yamaha 4-taktare, trollingmotorn, för att samtidigt få en jämnare gång i de lägsta fartområdena.

Murarhinkar och andra plasthinkar bakom akterspegeln och de båda motorerna fungerar hjälpligt, men hinkarna är ofta i vägen vid håvning av lite större Gös.
                Go for the Big Walleys!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Jon Starjonken; Tack för tipset! Det där med två IKEA-kassar, en på vardera sidan i fören, verkar vara en av de bästa lösningarna jag hört på år och dag för att få ner Göstrollingfarten till 1,2-1,3 knop. Stämmer det kan jag öka tomgångsvarvet en aning på min 15 hkr Yamaha 4-taktare, trollingmotorn, för att samtidigt få en jämnare gång i de lägsta fartområdena.

Murarhinkar och andra plasthinkar bakom akterspegeln och de båda motorerna fungerar hjälpligt, men hinkarna är ofta i vägen vid håvning av lite större Gös.
                  Go for the Big Walleys!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Ikeakassarna funkar bra men är stora och en aning fralddriga när man vill drilla och håva fisk.
                  Bromsarna från blocketannonsen jag länkade till längre upp funkar betydligt bättre.

Vad kör du för bromsar nu? För nog använder du väl någon form av bromsar?
                  www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Sotaskär Visa inlägg
                    Har just köpt en båt med 25 hk tohatsu från 01 som strypningen är borttagen på så det är 30 hk nu.Det jag undrar är om någon vet om man återsäller motorn till 25 hk om man får ner farten på låga varv när man trollar??? själv tror jag ju inte att det märks mycket.Eller byta propeller kanske är bättre.....vill inte ha något släpa efter båten för att få ner farten.Har provat med att ställa ner tomgången men då går inte motorn så bra
                    Stäl länken lite. Någon som vet hur man tar bort strypningen så att det blir en 30 hästar. kompisen har en 25hk thoatsu men det är ju samma motor som 30hk och väger där efter. därför skulle han vilja trimma den till en 30 så att han iaf kan åka ifån min honda 20hk motor. vi har samma model på båtarna.

Någon som vet hur man gör
                    www.rixman.se
                    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                    http://www.miekofishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                      Ikeakassarna funkar bra men är stora och en aning fralddriga när man vill drilla och håva fisk.
                      Bromsarna från blocketannonsen jag länkade till längre upp funkar betydligt bättre.
                      [...]
                      Varför håvar du i fören... ()

Har aldrig fattat varför folk envisas med att hänga skräp efter båten - bromsen fäster man i fören - gärna en på var sida (annars drar det lite snett).
                      Hänger du bromsen efter båten så är den ju ivägen (precis som OF säger ovan)

Håller med dig om att drivankarna du länkar till är bättre än ikeapåsar (men också dyrare) - smidigt med öljett i bakänden också - bara att dra i repet man monterar där så töms påsen.
                      Ikea får man sträcka sig ner i vattnet efter och knipa botten på (går väl iofs att montera något eget där också)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X