Trolling på vänern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling på vänern.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling på vänern.

Är ny på detta med laxtrolling i vänern och har väl några funderingar.
    Bästa tiden är ju ofta från november men hur är fisket på sommaren efter lax och öring. Vilka djup och platser ska man söka dom under den varmare tiden på året. Har trollat en del gädda och gös så dom har man ju bra koll på men vart går laxen.
    Vore tacksam för några små tips

Mvh Daniel

Det går utmärkt att trolla lax och öring även sommartid i vänern. Dock är det svårare att hitta fisken. Själv har jag haft mina 2 bästa fisken i början av september för några årsen då det var 20 grader i vattnet.
    Men oftast så går det lång tid mellan huggen på sommaren men är mycket roligare att stå och fighta lax i bar överkropp. Fisken är även mycket starkare på sommaren än när man fiskar vintertid.
    Vart i vänern fiskar du? Själv fiskar jag i dalbosjön och sommartid så brukar jag söka fisken väst megrund där det är 50-70 meter djupt. Är väll den mest kända fiskeplatsen sommartid.
    /Lidberg

Kommentera

Tack för svar
      Jag har båten liggandes i karlstad och brukar åka ut därifån.
      Så 50-70 meter när det är riktigt sommar värme tror jag får skaffa lite 7kg lod till riggen hehe om jag ska ner på dom djupen.
      Men då är det alltså mest att leta betesfisk på stora djup som gäller på sommaren.

Mvh

Kommentera

Nej fan! Du ska inte fiska så djupt. Bara ha så mycket vatten under båten. Jag fiskar sällan djupare än 15 meter. Kan ju även få fisk i ytan under sommaren. Sist jag var ute, början på juni, så fick jag tre och tappade en. Endast ett hugg på rigg. 10 meters djup. Försök att hitta lite kallare vatten när du fiskar sommartid. Just där jag brukar bedriva mitt sommarfiske brukar det vara nån grad kallare och det råkar just vara på det djupen i dalbosjön. Hur och var man ska fiska i värmlandssjön vet jag ej då jag aldrig har fiskat där sommartid.

Kommentera

Ok Får tacka för tipsen ska prova lite när ja kommer hem nästa gång.
          Har väl lite platser som det skulle kunna vara bra på så får prova lite där.

Tack än en gång.

Kommentera

Är det ngn som kan tipsa lite om trolling i Vänern ,efter lax och öring på hösten.Ska dit för första gången nu i november.Kommer att köra med Wobbler och skeddrag.Vilka färger brukar funka där i soligt ,respektive mulet väder?
            Kommer att fiska ytligt med planarbetena förstås,men hur djupt lönar det sig att sätta riggdragen?Det beror väl förstås lite på vattentempen.Läste att trollingfisket är fritt där?Betyder det att inget fiskekort behövs?Här i Finland måste man ha betalat en fiskevårdsavgift för att få idka trollingfiske.Finns det fredade områden,förutom 300 meters gränsen från land och större öar?
            Brukar man trolla öringar på grunt vatten(1-5m)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Drago 2 Visa inlägg
              Är det ngn som kan tipsa lite om trolling i Vänern ,efter lax och öring på hösten.Ska dit för första gången nu i november.Kommer att köra med Wobbler och skeddrag.Vilka färger brukar funka där i soligt ,respektive mulet väder?
              Kommer att fiska ytligt med planarbetena förstås,men hur djupt lönar det sig att sätta riggdragen?Det beror väl förstås lite på vattentempen.Läste att trollingfisket är fritt där?Betyder det att inget fiskekort behövs?Här i Finland måste man ha betalat en fiskevårdsavgift för att få idka trollingfiske.Finns det fredade områden,förutom 300 meters gränsen från land och större öar?
              Brukar man trolla öringar på grunt vatten(1-5m)?
              Färger: Soligt=blankt, mulet=målat. Fiska mellan 0-12 meter. Öringen kan du hitta på grunt vatten, men generellt går den grundare på våren.
              Fisket är fritt dvs inget fiskekort behövs. Fredade områden och andra fiskeregler för Vänern hittar du på denna länk.
              /Magic

Kommentera

Höst/vårfisket i Vänern

Har förstått att våren är bästa tiden att trolla/fiska lax och öring i Vänern,men hur bra/dålig är hösten?
                Fick nyligen höra att hösten INTE är någon bra tid att fiska på i Vänern.???????
                Hur är det med detta påstående?

Kommentera

Hösten är min favorittid på Vänern. Det brukar vara bra drag i blankfiskarna då. På våren tycker jag de är trögare, mer köldstela.
                  På hösten leker ju även siklöjan och detta brukar locka till sig rovfisk som då ofta går ända uppe i ytan och jaga. Klart häftigt att se 8-kilos laxar gå som delfiner runt båten!
                  Men tyvärr har ju fisket på Vänern varit allt annat än bra den sista tiden. Men vi får hoppas att det blir bättre. Lycka till!
                  Mvh Micke

Kommentera

Jag tycker fisket på hösten och tidig vår är det roligaste fisket, även att man får pälsa på sig lite mer kläder än sommartid. Jag upplever att det hugger bättre på hösten än sommaren, kan ju också vara så att man kan årstiden bättre och det är därför man upplever det som mer effektivare fiske än sommartid.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    641 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X