Nybörjare med båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare med båtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare med båtar

Hej...

Jag har precis köpt stuga och billigare båt i Östhammar för att komma ut på sjön och fiska.

Jag ställer säkert jättedumma frågor men detta är min första båt nånsin och jag har aldrig varit intresserad av motorer etc... men nu vill jag lära mig!

Tidigare har jag fiskat med andra i deras båtar men nu är det min tur och jag har frågor om trolling med en 20 hk motor.

Båten jag köpte är en Väddö från 1993 (det är säkert inte världens bästa båt osv men nu är det min och jag tänker sköta om den som det vore min bebis).

Min fråga är:

Är det en dålig idé att trolla med en så stor motor? Sliter det på motorn?

Borde man köpa en mindre utombordare att ha bredvid?

Nån som vet nåt om Väddö båtarna?

Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa mig förstå vad jag har köpt (haha) och hur jag bäst använder båten.

Skitfiske på er allihopa!

Mvh
    Johnny
    Senast ändrad av Länsö-jb; 2009-05-23, 10:33.

hej en bra ide är att skaffa kanske en el motor som du kan andvända vid trolling bara en ide
    Team JMT fishing

Kommentera

ingen dum idé....

hur länge kan man trolla med en el-motor? batteritiden lär ju vara begränsad?

Kommentera

Är det en Väddö 450. 20 hk brukar gå att trolla med. Beror på vilket märke det är på motorn.
        Evinrude, Johnson, och vissa modeller av Mercury 20 hk brukar gå bra att trolla med.
        Beror på om den är vänd eller tvärspolad. Sen är ju skicket på motorn också avgörande.
        Bra kompression och bra allmän kondition är viktigt. En proppeller i bra skick är heller inte ovuktigt.
        Väddö har väl över tiden varit upp och ner i kvalite. Men är ett ganska bra köp om priset är det rätta.
        Är det en Väddö 450 är det inte mycket utrymme för extra motor. Du får annars sätta dit ett extra motorfäste. Sånt där utflyttbart sådant.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

OK..
          Tack... skönt att man kan få hjälp här.

Jag vet ärligt talat inte vad det var för längd på båten och vilken motor det var. (Säger ju en del om min kunskap än så länge).

Propellern är helt ny dock fick jag reda på... hade bytt förra året.

Köpte den för 15000 inkl trailer (motorn ingick också då) (är det ett bra pris den såg ut att vara i helt OK skick).

Vet du nåt om abborrfisket i Östhammartrakten? (min favorit fisk att och kommer nog lägga ner en del tid på att få rutin på aborrfisket).

Kommentera

Posta gärna en bild på båt och motor så är den identifierad inom några minuter.

Om det går att trolla med en 20 häster beror helt på ålder, skick och fabrikat.

/Kjelle
            Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
            http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

är motorn i fint skick så går det väll an... men det kan vara svårt att få den att gå rent på tomgång,,

Lycka till !

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                Posta gärna en bild på båt och motor så är den identifierad inom några minuter.

Om det går att trolla med en 20 häster beror helt på ålder, skick och fabrikat.

/Kjelle
                Återkommer med bilder.... Tack för svaret....

//J

Kommentera

Hej skulle rekommendera en happy troller på motorn då får du upp varven plus att den går sakta
                  kolla på kurresfiskeshop

Kommentera

Hur mycket kan en sådan kunna sänka hastigheten, om man har en 5m styrpulpet (gammaldags med lite köl) och en gammal 30hk yamaha som just nu går ca 2.5 kn

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X