Vandrigslax, uppväxare???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vandrigslax, uppväxare????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vandrigslax, uppväxare????

Hej

Har precis börjat fiska efter lax i simris. Det har blivit ganska många timmar med åtminstone fint väder och ett gediget bensinkonto. Hursomhelst så undrar jag vad som är skillnaden mellan uppväxare och vandringslax. Jag har förstått att fiskedjupen, fart o beten skiljer men inte varför och hur. Är det uppväxarna som blir vandrare eller finns uppvxarna dom kvar samtidigt som det kommer vandrare från annat håll. Var har i så fall vandrarna varit. Om det finns dåde uppväxare o vandrare samtidigt så bör det rimligtvis vara bäst fiske eller åtminstone mest fisk då?

Någon som vet eller kan tipsa om litteratur.

Uppväxarna är dom som äter upp sig inför lek och inte leker det året, vandrarna är dom som är på väg till lek.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Kommentera

Stor fisk från 7 kilo och uppåt bör vara på vandring norrut i maj från södra Östersjön dock säger de som vet att uppväxare släpper fjäll lätt och vandrare gör det inte, finns nog ett uns av sanning där faktiskt dock fick jag nyligen en något större fisk vid Landsort och innan jag slagit ihjäl den tapetserade den hela akterdäcket med fjäll så vem vet....... lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
        5 svar
        636 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg RK99
        av RK99

Arbetar...
        X