gäddtrolling hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddtrolling hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gäddtrolling hjälp

hej jag har precis börjat trolla lite. jag trollar i en djup (max50m) sjö. sikten är ca 5 meter och ovanligt klart vatten. vad ska jag använda för bete samt vilket djup.?det finns även ädelfisk i sjön vad ska jag göra för att komma åt dom?
    skulle vara tacksamm för svar.

tack på förhand

Lången

Tjena!

zalt,westins jätte eller varför inte mieko basas 160su eller större versionen 220
    www.miekofishing.se dom har alla dom jag skrev ovanför.

Till ädelfisken så varför inte ett hederligt långedrag

Kommentera

Låter som ett trevligt vatten !

Satsa på frivattenstrolling, brukar funka kanon i djupa och klara sjöar. Beten som brukar funka fint är westins jätte, cisco kid, bomber, rapala magnum, super shad rap, tomic 7", zalt, nilsmaster, finns otroligt mycket beten... Men tycker beten med lite diskretare färger och gång brukar funka bra i klara vatten, satsa även på ett par paravaner så att du får ut betena från båten i det klara vattnet.

Kommentera

Nu vet jag inte hur avancerad trolling vi pratar men ju mer spön desto större chans.
        Säg att ni kör med fyra spön, då skulle jag köra med två stora wobbler som är blyade så de går lite djupare, de skulle jag ha närmast båten. På de yttre skulle jag ha köra med oblyade också stora wobbler. Om ni har sjökort eller ekolod så leta upp grynnor, branter och annat som bryter av på botten.
        Wobbler jag gillar är: Swimwhiss, Westins jätte, butch, strike giant, stunner och säker någon mer som jag glömt.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Satsa på pelagisk trolling med 4-6 spön där du kör med sidoparavaner på 2 eller 4 spön.

Kör långa släp när det är så klart i vattnet och naturliga färger på dina beten. Med tanke på att det finns ädelfisk så tycker jag du bör satsa på stora wobblers.

På dina paravanspön kan du t.ex. köra:
          Westins jätte 17-23cm
          Zalt flyt/sjunk 19cm
          Savagear butch 17/21cm
          Salmo skinner
          Strike magnum
          Swim Whiss

Dessa beten går på 1-4m och om du använder dig utav Great White så är det inga problem för paravanen att dra ut ordentlig p.g.a vattenmotstånd.

På spöna som är på sidan av båten:
          Nils Master Invincible 25cm
          Cisco kidd 1800
          Strike Giant deep runner
          Musky innovation deep invader
          Dunwright depthcharge 11'
          Jake 25cm
          Grandma 9'
          Blyad westins jätte 23cm
          Blyad Zalt 19cm sjunk
          Bulldawg Magnum

Dessa beten går på mellan 4-6m

På spöna rakt bakom båten skulle jag köra det riktigt tunga artelleriet:
          Bulldawg Super Magnum (40-50cm)
          Dunwright depthcharge super mag 14'
          Jake 14'
          Grandma 13'
          Något riktigt stort handgjort bete från våra betesbyggare här på FS

Dessa beten bör gå mellan 6-8m

Annars kan jag rekommendera flötestrolling med betesfisk eller paravantrolling med betesfisk. Trolla riktigt sakta med stora betsfiskar! Stor mört på 5-7hg, abborre på 3-6hg, smågäddor på 5hg-10hg, brax, id, regnbåge...

Lycka till!
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

det kommer nu blir 4 spön 2 på sida och 2 i mitten.
            men om jag ska djupare än säg 8 m då måste jag blya eller?

Kommentera

jag kom också på att det finns öring,gullspångslax,röding och regnbåge i sjön. vad har man för bete på dom.

Kommentera

För att få dina beten att gå djupare funkar det bra att hänga ett päronsänke 1-2m framför betet med hjälp av en gummisnodd på linan.
                Ungefär 40g/m.

Bra beten för öring och regnbåge är t.ex. bomber, rappalla original, northern king, rebel, m.m
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Många rekommenderar relativt djupt fiskade beten! Det behöver inte alls vara fel, men ofta kommer de riktigt stora fiskarna när du fiskar högre i vattnet.
                  Bara för att det är 50 meter + behöver man inte vara rädd att fiska på 1 meter eller grundare!

Vill du ändå åt gången på de djupgående betena kan du experimentera med korta släpp bakom paravaner. 10-15 meter släpp på djupgående beten har ibland varit riktigt giftigt.

Skitfiske!
                  Senast ändrad av Everflow; 2009-05-14, 13:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  636 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X