Vinande ljud i rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinande ljud i rigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinande ljud i rigg

Stämmer det att man får bort det vinande ljudet i vajern på djupriggen om man sätter en gummistropp mellan lodet och vajern. Borde väl i så fall funka med typ en sån gummistropp som man har till släpvagnskapell? eller är den för kort?

Ursprungligen postat av wide_64 Visa inlägg
    Stämmer det att man får bort det vinande ljudet i vajern på djupriggen om man sätter en gummistropp mellan lodet och vajern. Borde väl i så fall funka med typ en sån gummistropp som man har till släpvagnskapell? eller är den för kort?
    Du får bort mycket av ljudet, rekommenderas. Kapell-gummistropp funkar, men ger lite mer motstånd i vattnet än den smalare varianten som finns att köpa.
    /Magic

Kommentera

Jag använder gummirep som funkar för mig,det är bra att höra litet av vajertjut om det ökar eller minskar då du kommer in i undervatten strömmar som finns i alla större sjöar speciellt efter hård blåst då kan dina beten gå helt fel,motströmmar,sidoströmmar o.s.v som många inte tänker på så lite tjut är bra musik
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Okej, det låter bra

Kommentera

En "snubber" kan hjälpa - länk http://leosjaktfiske.se/?page=product&ArtId=538
          Annars kan man köra med flätlina avsedd till djuprigg.
          Djupriggar som ej har flexibla bommar sjunger mest.
          Big Jon, Vector och Fishlander riggar har bommar som är flexibla och låter mycket mindre samtidigt som gungningen i bommarna ger betena en mer oregelbunden gång. Det minskar även stressen på fästningen på båten.
          Det är billigare att köpa djupriggs delar än att laga båten.

Cannon och Scotty köpare!
          Nu har ni möjlighet att svara med alla argument ni kan komma på.
          Det blir säkert en massa åsikter och argument.

Let the games begin!

Kommentera

Har själv Lead ball snubbler på scotty 1116. Har inte provat att köra utan men har ju varit med andra som kört unitroll utan och det lät betydligt mer.

big Jon heavy snubbler som det tipsades om. Vad är max lodvikt på den. På min är det 12 lbs så jag skulle vilja ha tag på två som klarar minst 7,5 kgs lod.
            Senast ändrad av Fiskarn0383; 2009-05-13, 21:33.

Kommentera

Jag har aldrig haft problem med vinande ljud på Scotty propack riggar.
              Har haft 16 stycken på tre olika båtar och det har varit knäpp tyst på alla tre.

Har haft flera Cannon, båda easy trolls och uni trolls, herrejäklar vilka vinande historier, Vad jag gjorde var att lägga en tjock gummipackning mellan svängplattan och skrovet, samt mellan brickor och skrov på undersidan.
              Detta tog bort säkert 90% av vinandet.

Sen märkte jag också att om jag stramade till retro easen så den trycker på ganska hårt på wiren när jag kör så tar detta också bort en hel del ljud.

/Kjelle
              Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
              http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Har två Scotty 1116 Propack och har aldrig upplevt att de viner till den grad att det är störande. Klart att de låter lite men det är snarare så att linorna på spöna låter mer i vinden när de "visslar".

Webb - www.teamtrogdor.se
                Blogg - blog.teamtrogdor.se
                Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
                Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                5 svar
                646 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RK99
                av RK99

Arbetar...
                X