Mellan tummen å pekfingret... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mellan tummen å pekfingret...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mellan tummen å pekfingret...

... vad tror ni att en Ryds fc 535 drar i soppa med en 60 hk evinrude (2t) från -94? Vikt 550 kg. Anta ekokörning planing typ 15 knop eller så.

Kan det ligga runt 1l/sjömil tro??? Nån som har bättre koll?

//Mvh A

....om jag omformulerar frågan; hur mycket drar din båt och vad är storleken + vikten på den?

//A

Kommentera

Ingen aning.
      Men om jag formulerar det så här så kanske det låter bättre.
      En 2t av förgasar typ drar mera soppa än en 4t eller en 2t insprutare alla dagar i veckan, men i ekonomifart är trots allt skillnaden inte så stor, däremot i alla andra farter är skillnaden oftast enorm.
      Problemet är att hitta just ekonomifarten för "sin" motor.
      Nu när det har kommit allahanda tillbehör angående flödesmätare m.m så har man ju upptäckt vilken skillnad det kan vara mellan bara några hundra rpm i marshfart.
      Team Fanny Farm

Kommentera

...undrar vid vilket varvta l min motor går som mest ekonomiskt... jag använder den gamla 2-taktaren för att ta mig från A till B för att använda min mindre 4t när jag trollar.

Kan jag förvänta mig att eko-läget ligger nånstans där jag är på planing samtidigt som det går så sakta som möjligt?

Kommentera

Kanske men det är långt i från säkert, ligger man "för nära" planingströskeln så kan båten gå lite trögare i vattnet, och vips så drar den någon liter extra....

Men ofta ligger motorns ekonomivarv runt 1500 rpm under maxvarv, förhoppningsvis så ligger du då en bra bit över planing på det varvet.
          Team Fanny Farm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
          5 svar
          636 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RK99
          av RK99

Arbetar...
          X