Är det nån som har erfarenhet att dela med sig av trolling i Jämtland. Köpte i fjol en djuprigg samr ett par flashers och löjskallar för jag ville prova på lite grövre öring. Blir dock inte riktigt klok på vart man söker dessa "grovsingar". Kvällar och nätter kan det ju funka att stå vid utlopp och kasta. Men när man dagtid kör med riggen, ser ju fisk på lite olika djup, allt från 4m ner till 40-50 meter. Har fått en del fisk runt kilot men dessa får jag fler av om jag kör utan rigg med rapala efter. Sjön ligger i nordvästra jämtland. Är djup, vanligaste djup ligger runt 35m, djupaste jag hittat 140m. Jag kanske fiskar för grunt, brukar ha mitt 5 kilos lod på 8-12meter. Har flashern drygt metern framför löjan. Vore tacksam för tips och ideer, för jag tror på detta med djuprigg och det är kul.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trolling Jämtland
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av wide_64 Visa inläggÄr det nån som har erfarenhet att dela med sig av trolling i Jämtland. Köpte i fjol en djuprigg samr ett par flashers och löjskallar för jag ville prova på lite grövre öring. Blir dock inte riktigt klok på vart man söker dessa "grovsingar". Kvällar och nätter kan det ju funka att stå vid utlopp och kasta. Men när man dagtid kör med riggen, ser ju fisk på lite olika djup, allt från 4m ner till 40-50 meter. Har fått en del fisk runt kilot men dessa får jag fler av om jag kör utan rigg med rapala efter. Sjön ligger i nordvästra jämtland. Är djup, vanligaste djup ligger runt 35m, djupaste jag hittat 140m. Jag kanske fiskar för grunt, brukar ha mitt 5 kilos lod på 8-12meter. Har flashern drygt metern framför löjan. Vore tacksam för tips och ideer, för jag tror på detta med djuprigg och det är kul.
Det finns flera olika typer av flashers och en del är mer lämpliga att köra tillsamans med löjskallar. VK flashern funkar bra att köra med då den snurrar i hur låg fart som hälst.
Det finns två sätt att fiska löjan på efter ett lockblänke antingen så ställer man ingen egen gång på löjan och låter lockblänket fixa gången eller så har man lång tafs och ställer in en egen gång för löjan.
Är vattnet mycket klart så "kan" fisken bli skrämd av flashern.
Kolla in på http://www.teamextreme.se/ och gå in under filmer där finns det en film om hur löjan ska riggas
Vatten tempen är ganska avgörande hur djupt man ska fiska och vad det är man fiskar efter. 8-12m brukar vara ganska bra djup att fiska på med riggarna.
Finns mycket att läsa om djupriggs fiske på http://www.regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html
-
Ursprungligen postat av wide_64 Visa inläggTackar, då ska jag kolla på dessa sidor. Flashern jag använde heter VK , löjskallarna var anchovy och de är genomskinliga. Tycker du att de sk gulplöjorna funkar lika bra som äkta? Sett i en del repotage att det använts såna
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
626 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99