manuell motor till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

manuell motor till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• manuell motor till trolling?

Jo jag sneglar ju runt på trollingmotor i 15 hk klassen, hittade en 4t som ja tycker verka vettig, men det är ju ingen elstart på denna o därmed ingen generator antar jag?... det är ju en del belysning etc etc på båten som kommer dra en del ström, hur fan ska jag göra med motorvalet?

Har liknande setup och jag har löst det så att vi har 1 dedikerat startbatteri och, i vårt fall, 1 förbrukningsbatteri (går ju med fördel ha flera om det krävs).

Dessa sitter med automatisk omkopplare så att startbatteriet är "skyddat" och all instrumentering/belysning/riggar går på förbrukningsbatteriet.

Detta som en säkerhetsåtgärd för att alltid ha ström till att starta stora motorn. Dock har jag hittills inte varit med om att det dragit slut på ström såvida man inte kopplar in en fet kylbox eller liknande.

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

Ursprungligen postat av Adamzki Visa inlägg
      Jo jag sneglar ju runt på trollingmotor i 15 hk klassen, hittade en 4t som ja tycker verka vettig, men det är ju ingen elstart på denna o därmed ingen generator antar jag?... det är ju en del belysning etc etc på båten som kommer dra en del ström, hur fan ska jag göra med motorvalet?
      Köp en likriktare/laddrelä till motorn, eller köp en med elstart

Kommentera

ja är inte så tekniskt lagd om man säger så... brorsan får fixa om det bara är möjligt! för det är en specifik beg motor jag kikat på o d är ingen elstart..

Kommentera

Det finns motorer med elstart.. utan generatorer..så stirra dig inte blind på det... ett 12v batteri räcker ett bra tag.. har själv kört både lanternor och strålkastare på mitt.. OCH elstart..utan.."generator"..

Lycka till !

Kommentera

Ursprungligen postat av Adamzki Visa inlägg
            ja är inte så tekniskt lagd om man säger så... brorsan får fixa om det bara är möjligt! för det är en specifik beg motor jag kikat på o d är ingen elstart..
            Finns oftast orginal likriktare/laddregulator att köpa och sätta dit, så var det på 2-takts motorer, borde vara samma med 4-takt.

Kan även sitta på motorn fast den inte har elstart.

Kommentera

Köp den nya Suzuki High Thrust 10an med elstart och eltilt samt 12A generator värt varenda öre lovar!
              Skulle jag göra själv om det inte vore för den utmärkta Yamaha HT 8an som redan sitter där, riktigt bra grejor men lite klen generator
              Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-16, 17:43.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

tack för alla svar, får se hur fäen jag löser detta i slutändan...

Kommentera

Även om motorn inte har elstart kan den ha generator. Borde dock finnas en kontakt till laddningen nånstans på motorn då. Kolla efter det på motorn du är intresserad av.

Kommentera

ok får kolla, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X