akta er för näten till våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akta er för näten till våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hej nimo

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
    Hej alla fiskare . har fått lite nytt info om att det inte var 4 st yrkesfiskare utan
    2 st som hadde nät ute vid det tillfället . så jag kan be om ursäkt för dom andra två .
    men faktum kvarstår att det fryser in massa nät nästan varje vinter för trollingfiskare kör ju fast ofta i "spöknät" . och så tagga ner lite nu Malte jag ha fått en del info om dig så man ska inte kasta sten i glashus . men inget kommer att skrivas här . jag har info vem som sakt att det låg massa nät där vid brommö nv. och vilka yrkesfiskare som är drabade men inga namn kommer att komma från mig . du malte säger att ingen har haft nät ute vid det tillfället och hur vet du det till 100 % dom kan ju jugit för dig

MVH NIMO
    jag är en av yrkesfiskarna från sjötorp. och jag kan garantera att det inte fanns några nät där ute på brommö nw när det va isläggning i sjötorp. näten var upptagna den 29/12-08 som malte säger..dessutom va det inte mer is i sjötorp utan att vi hade kunnat gå ut om vi ville..jag tycker att det är tråkigt att vi inte kan hålla sams utan att det måste va på det här sättet.nu är fisket igång igen som vanligt...

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
      Fast de kunde ju inte åka ut och kolla näten, det var ju is i hamnen...?
      Då är det väl bara att dra på sig ett par skridskor och så kan de få låna min hund för att ta sig ut dit om de inte orkar. Han e sjukt grym på att dra det är kanske hans bästa specialitet t.o.m!

Kommentera

Ursprungligen postat av Von__H Visa inlägg
        Då är det väl bara att dra på sig ett par skridskor och så kan de få låna min hund för att ta sig ut dit om de inte orkar. Han e sjukt grym på att dra det är kanske hans bästa specialitet t.o.m!
        Coolt, du skulle kunna hänga på jycken en flytväst och ett par spöhållare, sen är det bara ut och köra hundsim längs med djupkanterna vid Brommö NV när isen har släppt.

Fast säg till honom att akta sig för näten...
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av jtm Visa inlägg
          jag är en av yrkesfiskarna från sjötorp. och jag kan garantera att det inte fanns några nät där ute på brommö nw när det va isläggning i sjötorp. näten var upptagna den 29/12-08 som malte säger..dessutom va det inte mer is i sjötorp utan att vi hade kunnat gå ut om vi ville..jag tycker att det är tråkigt att vi inte kan hålla sams utan att det måste va på det här sättet.nu är fisket igång igen som vanligt...

trevligt att en av er drabbade träder fram . om nu detta är sant allt du säger så måste jag ha mycket dåliga vänner det finns ju 3 st som jag haft kontakt med om detta efter jag såg det björn skrev på sin hemsida är alla 4 oskyldiga så ber jag om ursäkt . sen skulle dom som jag känner kliva fram oxå och säga sitt här för just nu är det ju jag som får ta all skit för att jag vidarelänkade hit till fiskesnack . men jag är ju van och ta lite skit
          hoppas nu bara det inte blir kallt igen nu då när fisket kommit igång igen .

MVH NIMO

Kommentera

trevligt att en av er drabbade träder fram . om nu detta är sant allt du säger så måste jag ha mycket dåliga vänner det finns ju 3 st som jag haft kontakt med om detta efter jag såg det björn skrev på sin hemsida är alla 4 oskyldiga så ber jag om ursäkt . sen skulle dom som jag känner kliva fram oxå och säga sitt här för just nu är det ju jag som får ta all skit för att jag vidarelänkade hit till fiskesnack . men jag är ju van och ta lite skit
            hoppas nu bara det inte blir kallt igen nu då när fisket kommit igång igen .

MVH NIMO

Ödmjukt och ärligt. Tack för intressant läsning!

Kommentera

Hur står det till med netiketten och moralen?

I sitt inlägg anklagade Nimo personer på ett sådant sätt att det utan svårighet går att spåra vilka dessa utpekade personer är.

Det framgick inte heller vilken källa uppgifterna kom ifrån eller att det rörde sig om andrahandsuppgifter. Därmed är Nimo fullt ansvarig sitt yttrande.

Att peka ut någon på ett sätt som kan uppfattas som kränkande är med risk att göra sig skyldig till förtal, ett brott.. Även om det skett av oförstånd. Det är
              heller ingen ursäkt att källan inte kontrollerats.

Att hota någon är inte heller det lagligt. När någon begår en handling som kan uppfattas som något i strid mot gällande Svensk lag och då någon framför detta, på ett sådant sätt som MPS, är det inget hot att framföra att man avser att inkomma med en polisanmälan. Det är varje Svensk medborgares rätt och i vissa fall en skyldighet.

Huruvida Nimos handling är ett brott eller inte låter jag vara osagt då jag inte har som avsikt att agera domstol.

Däremot anar jag att Nimo, med tanke på sättet att skriva och antalet stavfel, är för ung för att antas ha tillräcklig kunskap om detta. Vilket i sig kan vara en förmildrande omständighet. Eller så kanske det var just oförstånd :-)

Slutligen vill jag framföra att det är beklagligt att det för många verkar vara prestige mellan yrkesfiskare och sportfiskare.

I vilken grupp klassificeras en person som kallar sig sportfiskare och som tar betalt för att erbjuda andra att få följa med på en fisketur?

Vad kallas en trollingfiskare, vilka förekommer, som säljer hela eller delar av fångsten utan att uppge detta i sin deklaration?

Det finns bra yrkesfiskare som värnar om beståndet och följer gällande regler och det finns skurkaktiga sportfiskare och vice versa.

Sedan finns det de som bara är oförståndiga...

Kommentera

Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
                Ödmjukt och ärligt. Tack för intressant läsning!

Tack.det var bra gjort av Dig, Det var mitt sista inslag här,
                ps, Lycka till med fisket,

Kommentera

Jag har bara referarat till Björns sida och anledningen till att jag blev upprörd
                  är att det här med infrusna nät har förekommit ett antal gånger tidigare och
                  jag har själv kört fast i gamla nät som legat i över vintern.
                  Alla fiskare som låg i Sjötorp blev ju anklagade men jag har fått information om att
                  det var 2 st av dem som varit med förr och nu insåg
                  att det var vinter så de hade inga nät i sjön.
                  Det kan kanske lösa sig bättre i framtiden om Fiskeriverket får som de vill enligt
                  den remiss som nu finns ute, max 5 dygn mellan vittjningarna.
                  Citat från remissen
                  "På senare tid har det även i Vänern varit vissa problem med borttappade eller infrusna
                  redskap. Fiskeriverket anser att samma regel som gäller i Vättern bör gälla

även i de övriga stora sjöarna, d.v.s. även i Vänern, Hjälmaren, Mälaren

och Storsjön i Jämtland. Detta innebär att tillsynen i dessa sjöar får bättre

möjlighet att ingripa om man hittar spökgarn och skapar också ett

incitament för fiskaren att planera sitt fiske så att redskapen inte fryser inne

eftersom man då riskerar att de beslagtas."

Kommentera

LOL tjafs över internet

Möt varandra IRL istället om ni ska vara så bestämda o kaxiga.

Kommentera

Jag har bara referarat till Björns sida och anledningen till att jag blev upprörd
                      är att det här med infrusna nät har förekommit ett antal gånger tidigare och
                      jag har själv kört fast i gamla nät som legat i över vintern.
                      Alla fiskare som låg i Sjötorp blev ju anklagade men jag har fått information om att
                      det var 2 st av dem som varit med förr och nu insåg
                      att det var vinter så de hade inga nät i sjön.
                      Det kan kanske lösa sig bättre i framtiden om Fiskeriverket får som de vill enligt
                      den remiss som nu finns ute, max 5 dygn mellan vittjningarna.
                      Citat från remissen
                      "På senare tid har det även i Vänern varit vissa problem med borttappade eller infrusna
                      redskap. Fiskeriverket anser att samma regel som gäller i Vättern bör gälla

även i de övriga stora sjöarna, d.v.s. även i Vänern, Hjälmaren, Mälaren

och Storsjön i Jämtland. Detta innebär att tillsynen i dessa sjöar får bättre

möjlighet att ingripa om man hittar spökgarn och skapar också ett

incitament för fiskaren att planera sitt fiske så att redskapen inte fryser inne

eftersom man då riskerar att de beslagtas."
                      Detta var givetvis menat dill dig

Tack.det var bra gjort av Dig, Det var mitt sista inslag här,
                      ps, Lycka till med fisket,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X