akta er för näten till våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akta er för näten till våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mps Visa inlägg
    Det kan du vara, jag är för det första inte yrkesfiskare, fiskar inget överhuvud taget, men polisanmälan mot dig kommer att inlämnas, eventuellt även till vår Justisiekansler,
    Dessa yrkesfolk har vid ett flertal tillfällen fått rädda er ur svåra situationer på vänern, när trollare utan som helst sjövett gett sig ut både i svår sjö och med undermåligt material, sjön är så stor och fiskrik att det finns plats för alla, Om du nu är så övertygad om att du har rätt i detta så skall du ge mig regnr, på nätvålarna, för övrigt en stilla undran som jag har gjort, när ni har trollingstävlingar, vem tar han om all lax, blir inte den förstörd när den skall vägas hel? Lax o örring tål inte att ligga orensad, en stilla undran bara

Är det skillnad om den sitter död i ett nät 24 timmar ??

Kommentera

Det kan du vara, jag är för det första inte yrkesfiskare, fiskar inget överhuvud taget, men polisanmälan mot dig kommer att inlämnas, eventuellt även till vår Justisiekansler,
      Dessa yrkesfolk har vid ett flertal tillfällen fått rädda er ur svåra situationer på vänern, när trollare utan som helst sjövett gett sig ut både i svår sjö och med undermåligt material, sjön är så stor och fiskrik att det finns plats för alla, Om du nu är så övertygad om att du har rätt i detta så skall du ge mig regnr, på nätvålarna, för övrigt en stilla undran som jag har gjort, när ni har trollingstävlingar, vem tar han om all lax, blir inte den förstörd när den skall vägas hel? Lax o örring tål inte att ligga orensad, en stilla undran bara
      haha ja varse god och polis anmäll mig ogud vad rädd jag blir .
      texten är tagen från björn blomqvist hemsida så du får väl fråga han var fått uppgifterna i från jag bara förmedlade dom hit till fiskesnack . jag har goda kontakter här med yrkesfiskare fisketillsyningsmän och kustbevakningen och dom har sakt samma om dom näten som ligger eller låg vid brommö nv
      du ska inte tro att jag blir det minsta rädd för dig . vad menar du till vår justisiekanlser skulle tro att du är medlem i vänerns husbehovfiskare eller vad ni nu kallar er eftersom du inte är yrkesfiskare själv . javist det finns trollingfiskare som sköter sig dåligt på sjön så även yrkesfiskare och dom som är medlemmar i husbehovsfiskeföreningen .

Kommentera

Ursprungligen postat av freehold Visa inlägg
        Tja

Bor också väldigt nära hamnen i Sjötorp. Tror nog inte det har legat i speciellt mycket nät från de i Sjötorp. De tog nog upp mycket nät innan det frös ordentligt men om de var allt vet ja inte.

Markus Larsson
        http://larssontheboss.blogspot.com/
        varför överhuvet taget ytra sig när man inte ens vet om det låg is då vid sjötorps hamn eller om det låg nät ute vid brommö nv

Kommentera

En liten åsikt bara.

Anser att allt nätfiske borde förbjudas för "sportfiskare" såväl som yrkesfiskare i hela landet Sverige. På så vis borde mycket av yrkesfisket försvinna vilket skulle betyda bättre fiskbestånd. Därmed även större möjligheter till en växande fisketurism.

Och jo jag vet att det är en naiv och utopisk tankegång =)

Kommentera

Jag har haft mycket erfarenhet från vattnen utanför Säffle och hela vägen ut mot Ekenäs.
            Jag hade då jag bedrev charterfiske samt sportfiskebutik kontakt med mycket sportfiskare och även yrkesfiskare här i Säffle.
            Jag har full respekt för yrkesfiskarna och vet att vi kan existera i samförstånd.
            Det jag inte förstår är den kanpanj som bedrivs från båda sidor för att göra den andras argument för sitt fiske oacceptabelt.
            Har en släkt som kommer från fyrvakteri och har fiskat mycket med både nät och långrev, det senare tragiskt nog förbjudet.
            Kom inte och säg att det är dåligt med ål i vänern....
            Då jag körde charter så kom ibland "vår yrkesfiskare" in i butiken för en kopp kaffe vilket var guld för mej då jag kunde fråga vart jag skulle testa då det varit dåligt fiske en period.
            Det var alldrig några problem att få lite tips.
            Det var under en sådan kopp jag fick klart för mej varför våra yrkesfiskande kollegor inte ser med blida ögon när vi går för nära deras garn.
            Dom kör upp näten i tunnor.
            Garnen inehåller löja och "slom" som blänker och glittrar.
            När garnet är i tunnan skickas densamma bak mot aktern av båten.
            När sedan nätet läggs ut igen så står fiskaren och styr ut det med händerna.
            Det som hände för ett antal år sedan var att han observerade inte ett NK28 utan det fastnade i handen och han kunde inte nå gasreglaget på båten utan fick hålla i sig tills dess att kroken släppte med två sönderslitna senor som följd.
            Vi kan alldrig förstöra garnen med våra beten men vi kan orsaka stor kropps skada om vi inte ringer in ett bete som sitter i ett garn.
            Det är ändå en betydande förlust att bli av med garn pga is och jag tror inte att merparten av våra yrkesfiskare med vilje ligger kvar för länge.
            Vem tror att nätvakare sitter kvar vid kraftig islossning?
            Chansen är stor att du förlora din utrustning, vem vill/har råd med detta..

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
              varför överhuvet taget ytra sig när man inte ens vet om det låg is då vid sjötorps hamn eller om det låg nät ute vid brommö nv
              Varför får inte ja yttra mig...!!!Trodde att detta forum var till för diskussioner eller har du ensamrätt i detta forum.

Jag konstaterade bara att de togs upp nät från fiskarna i Sjötorps hamn innan det frös ordentlig.

Och du Nimo jag har järnkoll på isen i Sjötorp. Har haft mörtstuga i sedan mellandagarna så jag har koll.

Varför anger du inte källan när du lägger in text någon annan har skrivit!! Borde angett att texten var hämtat från Björn på Outdoor..

mvh

Markus

Kommentera

fiskhandlare

Hemskt va du tog illa upp Malte är det för att du måste klia ryggen på yrkesfiskarna för att få nån fisk att sälja eller är det inte du som driver Maltes Fisk i Sjötorp
                Spöböj !!

Kommentera

Ursprungligen postat av PetersStahl Visa inlägg
                  Jag har haft mycket erfarenhet från vattnen utanför Säffle och hela vägen ut mot Ekenäs.
                  Jag hade då jag bedrev charterfiske samt sportfiskebutik kontakt med mycket sportfiskare och även yrkesfiskare här i Säffle.
                  Jag har full respekt för yrkesfiskarna och vet att vi kan existera i samförstånd.
                  Det jag inte förstår är den kanpanj som bedrivs från båda sidor för att göra den andras argument för sitt fiske oacceptabelt.
                  Har en släkt som kommer från fyrvakteri och har fiskat mycket med både nät och långrev, det senare tragiskt nog förbjudet.
                  Kom inte och säg att det är dåligt med ål i vänern....
                  Då jag körde charter så kom ibland "vår yrkesfiskare" in i butiken för en kopp kaffe vilket var guld för mej då jag kunde fråga vart jag skulle testa då det varit dåligt fiske en period.
                  Det var alldrig några problem att få lite tips.
                  Det var under en sådan kopp jag fick klart för mej varför våra yrkesfiskande kollegor inte ser med blida ögon när vi går för nära deras garn.
                  Dom kör upp näten i tunnor.
                  Garnen inehåller löja och "slom" som blänker och glittrar.
                  När garnet är i tunnan skickas densamma bak mot aktern av båten.
                  När sedan nätet läggs ut igen så står fiskaren och styr ut det med händerna.
                  Det som hände för ett antal år sedan var att han observerade inte ett NK28 utan det fastnade i handen och han kunde inte nå gasreglaget på båten utan fick hålla i sig tills dess att kroken släppte med två sönderslitna senor som följd.
                  Vi kan alldrig förstöra garnen med våra beten men vi kan orsaka stor kropps skada om vi inte ringer in ett bete som sitter i ett garn.
                  Det är ändå en betydande förlust att bli av med garn pga is och jag tror inte att merparten av våra yrkesfiskare med vilje ligger kvar för länge.
                  Vem tror att nätvakare sitter kvar vid kraftig islossning?
                  Chansen är stor att du förlora din utrustning, vem vill/har råd med detta..
                  vist får alla plats på sjön om vi sköter oss vare sig vi är yrkesfiskare eller sportfiskare . jag har som sakt goda kontakter med några yrkesfiskare med och fått mycket god fiskeinfo från dom men det finns ju alltit rötägg inom alla brancer . jag har ju själv kört fast i massa spöknät när jag trollat och det är inte kul. tja vist finns det gott om ål i vänern än så länge men det är ju tack vare att dom fångar glasålen vid engelska kanalen och kör dom hit till vänern och släpper ut dom har själv sett det . och syftet med det är ju gynna yrkesfisket och det är ju bra fast inte för ålen . för ålern i vänern kan ju inte komma ut ur vänern till sina lekplatser . turbinerna i trollahättan gör ju köttfärs av dom lekmogna ålarna tyvär

Kommentera

Ursprungligen postat av Dalton Visa inlägg
                    Hemskt va du tog illa upp Malte är det för att du måste klia ryggen på yrkesfiskarna för att få nån fisk att sälja eller är det inte du som driver Maltes Fisk i Sjötorp

Kommentera

På tal om ål fiske. Märkligt att vi som sportfiskar inte får fiska ål längre om det inte finn X antal vandringshinder i vägen för ålen. Men yrkesfiskarna får gärna utöka sin verksamhet. Har själv aldrig testat ålfiske. Men tycker det är lite märkligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X