akta er för näten till våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akta er för näten till våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• akta er för näten till våren

Fyra Väneryrkesfiskare med hemmahamn Sjötorp har i nuläget sina båtar infrusna i nämnda hamn. Näten deras ligger dock och snärjer fisk i mängd utanför Brommö NV utan att ha vittjats senaste tiden. Det är inte första gången som just sjötorpsfiskare låtit dödens draperier skörda grann fisk vintertid. Fisk som förfars då den inte tas om hand färsk. Upprördheten bland några av mannarna inom Fiskebevakning Vänern är påtaglig och så även bland seriösa yrkes- och sportfiskare. Fiskebevakningen kan dock inget göra åt saken då det inte finns någon lag på att nät regelbundet måste vittjas. läger sig isen vid brommö nordväst oxå så drar isen ner nätvålarna till botten och näten fiskar i många år på botten .

MVH NIMO

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
    Fyra Väneryrkesfiskare med hemmahamn Sjötorp har i nuläget sina båtar infrusna i nämnda hamn. Näten deras ligger dock och snärjer fisk i mängd utanför Brommö NV utan att ha vittjats senaste tiden. Det är inte första gången som just sjötorpsfiskare låtit dödens draperier skörda grann fisk vintertid. Fisk som förfars då den inte tas om hand färsk. Upprördheten bland några av mannarna inom Fiskebevakning Vänern är påtaglig och så även bland seriösa yrkes- och sportfiskare. Fiskebevakningen kan dock inget göra åt saken då det inte finns någon lag på att nät regelbundet måste vittjas. läger sig isen vid brommö nordväst oxå så drar isen ner nätvålarna till botten och näten fiskar i många år på botten .

MVH NIMO
    Näten borde ni kontakta kbv om och ge dom positionen.
    Sedan kan det vara av intresse om det räknas som fast redskap eller rörligt för räknas det som rörligt så ska det vittjas inom två dygn.

Slutsatsen är att räknas det som rörligt redskap får fisketillsynen ta dessa nät i beslag och hävda denna regel.

7 § Med fast redskap menas

1. fiskebyggnad, och

2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen
    eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.

Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.

Att dom har fått båtarna infrusna är dålig planering och inte ett dugg synd om dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...hlight=sjukdom

Året var 2005 och det var 800m nät som bärjades vid Prejbådan.
      det här händer nästan varje vinter med infrusna nät i mindre o större skala runt hela vänern. detta fallet som man nu vet gäller ju då runt brommö nv .

Kommentera

Här hamnar en kanske en del V-fisk?

Kommentera

Ännu en av otaliga svagheter i Svea Rikes larviga fiskerilagstiftning.

Kommentera

Sjukt att detta får ske helt lagligt.
            http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Ja, man blir riktigt förbannad då man läser om detta.
              Det är väl en tidsfråga innan en allvarlig olycka sker pga ett spöknät.
              Känns som man är ganska hjälplös mot dessa lagar och stadgar... men kanske kan det göra något om så många som möjligt gör sin röst hörd och skriver till Fiskeriverket och kräver en skärpning av detta elände.

skriv till Fiskeriverket@Fiskeriverket.se

Kommentera

verkar ju helt sanslöst att dom ej har någon/några polare som kan ta upp dem. Det måste ju finnas ett intresse (ekonomiskt) från deras egen sida tycker man. verkar ju otroligt att vänern fiskare skulle skilja sig ifrån andra fiskare, tex har jag aldrig hörttalas om nät som står kvar i östersjön för att det är is i en hamn.

Kommentera

Ser jag nått nät i dom sjöar jag fiskar i sliter jag upp skiten å skär sönder samt bränner.

Om ägare av näten vill klaga lr snacka så gärna för mig.

Ingen som tjänar på det i sverige idag iaf. Inte pengamässigt iaf. Där kan man snacka om bidragsutnjyttjare

Kommentera

Ursprungligen postat av shjuv Visa inlägg
                    Ser jag nått nät i dom sjöar jag fiskar i sliter jag upp skiten å skär sönder samt bränner.

Om ägare av näten vill klaga lr snacka så gärna för mig.

Ingen som tjänar på det i sverige idag iaf. Inte pengamässigt iaf. Där kan man snacka om bidragsutnjyttjare
                    Ingen som tjänar på det i sverige idag iaf. Inte pengamässigt iaf ? menar du att det inte finns någon yrkesfiskare som tjänar pengar på sitt yrke?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    640 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X