akta er för näten till våren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

akta er för näten till våren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ring KBV och ge dem positionen på näten. Om inte annat är detta en sjösäkerhetsrisk.

Kommentera

Skitsnack

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
      Fyra Väneryrkesfiskare med hemmahamn Sjötorp har i nuläget sina båtar infrusna i nämnda hamn. Näten deras ligger dock och snärjer fisk i mängd utanför Brommö NV utan att ha vittjats senaste tiden. Det är inte första gången som just sjötorpsfiskare låtit dödens draperier skörda grann fisk vintertid. Fisk som förfars då den inte tas om hand färsk. Upprördheten bland några av mannarna inom Fiskebevakning Vänern är påtaglig och så även bland seriösa yrkes- och sportfiskare. Fiskebevakningen kan dock inget göra åt saken då det inte finns någon lag på att nät regelbundet måste vittjas. läger sig isen vid brommö nordväst oxå så drar isen ner nätvålarna till botten och näten fiskar i många år på botten .

MVH NIMO
      SKITSNACK, jag bor nära hamnen i sjötorp, det har inte varit så mycket is så att fiskebåtarna inte kunnat ta sig ut, för det andra så fanns det inga "infrysta" nätlänkar vid Brommö nv, jag skulle gärna vilja veta den uppgiftlämnare som gett dessa helt felaktiga uppgifter och på detta sätt förtalar en yrkeskår, Med risk för vinter togs de sista näten upp den 29/12 2008, nu när risken för sträng vinter inte är överhängande så är fisket igång där igen, Ni trollingsfiskare, tänker ni inget på vår miljö när ni timma efter timma ligger och kör era bensindrivna båtar?

Kommentera

Tja

Bor också väldigt nära hamnen i Sjötorp. Tror nog inte det har legat i speciellt mycket nät från de i Sjötorp. De tog nog upp mycket nät innan det frös ordentligt men om de var allt vet ja inte.

Markus Larsson

Kommentera

Ursprungligen postat av mps Visa inlägg
          SKITSNACK, jag bor nära hamnen i sjötorp, det har inte varit så mycket is så att fiskebåtarna inte kunnat ta sig ut, för det andra så fanns det inga "infrysta" nätlänkar vid Brommö nv, jag skulle gärna vilja veta den uppgiftlämnare som gett dessa helt felaktiga uppgifter och på detta sätt förtalar en yrkeskår, Med risk för vinter togs de sista näten upp den 29/12 2008, nu när risken för sträng vinter inte är överhängande så är fisket igång där igen, Ni trollingsfiskare, tänker ni inget på vår miljö när ni timma efter timma ligger och kör era bensindrivna båtar?
          Hej Malte!
          Uppgifterna är daterade 2009-01-10 och är hämtade från http://www.outdoor.se/sportfishnews/news/. Senast det begav sig (se längre upp i denna tråd) så visade sig uppgifterna stämma. Eftersom det är förhållandevis vanligt att man som trollingfiskare fastnar i hela eller delar av s.k. spöknät så var det lätt att även denna gång ta till sig uppgifterna som riktiga.

Vad gäller trollingfiskares miljötänk så är det förmodligen varken bättre eller sämre än människors i allmänhet, även om vi - precis som alla andra - gärna vill tro det.
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Hej Malte!
            Uppgifterna är daterade 2009-01-10 och är hämtade från http://www.outdoor.se/sportfishnews/news/. Senast det begav sig (se längre upp i denna tråd) så visade sig uppgifterna stämma. Eftersom det är förhållandevis vanligt att man som trollingfiskare fastnar i hela eller delar av s.k. spöknät så var det lätt att även denna gång ta till sig uppgifterna som riktiga.

Vad gäller trollingfiskares miljötänk så är det förmodligen varken bättre eller sämre än människors i allmänhet, även om vi - precis som alla andra - gärna vill tro det.
            JA DET STÄMMER PRECIS . Du MPS dessa uppgifter kommer oxå från andra yrkesfiskare som håller till på torsö . Och så har MPS skickat ett privat mail till mig och hotat mig det var det djävligaste jag varit med om . att jag sprider falska ryckten . det blir nog jag som polisanmäller dig istället för det här .
            så nu är man riktigt förbanad på MPS

mailet ska skickas till berman oxå från MPS

MVH NIMO
            Senast ändrad av nimo; 2009-01-23, 16:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av mps Visa inlägg
              känner folk som varit där och kollat isläget vid det tillfället och det log då ca 15 cm is i sjötorps hamn .

Kommentera

nimo, mps är väl en yrkesfiskare som är inne här och skriver några inavlade åsikter bara. Inget att bry sig om. Alla yrkesfiskare runt Vänern kan plocka upp sina nät och börja stämpla istället så slipper vi de här problemet i fortsättningen.

Kommentera

hahahahaha
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
                    JA DET STÄMMER PRECIS . Du MPS dessa uppgifter kommer oxå från andra yrkesfiskare som håller till på torsö . Och så har MPS skickat ett privat mail till mig och hotat mig det var det djävligaste jag varit med om . att jag sprider falska ryckten . det blir nog jag som polisanmäller dig istället för det här .
                    så nu är man riktigt förbanad på MPS

mailet ska skickas till berman oxå från MPS

MVH NIMO
                    Det kan du vara, jag är för det första inte yrkesfiskare, fiskar inget överhuvud taget, men polisanmälan mot dig kommer att inlämnas, eventuellt även till vår Justisiekansler,
                    Dessa yrkesfolk har vid ett flertal tillfällen fått rädda er ur svåra situationer på vänern, när trollare utan som helst sjövett gett sig ut både i svår sjö och med undermåligt material, sjön är så stor och fiskrik att det finns plats för alla, Om du nu är så övertygad om att du har rätt i detta så skall du ge mig regnr, på nätvålarna, för övrigt en stilla undran som jag har gjort, när ni har trollingstävlingar, vem tar han om all lax, blir inte den förstörd när den skall vägas hel? Lax o örring tål inte att ligga orensad, en stilla undran bara

Kommentera

Jag kan bara svara för mig själv, men jag känner ingen skillnad på lax/öring som blivit rensad innom 30 min eller 6 tim. Tillagning, kryddning och tid i frysen gör nog en större skillnad.
                      All lax/öring som jag har tagit upp har gått till min egen frys och egna matbord.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X