Ursprungligen postat av Jari F1
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Östersjötrolling 2009
Collapse
X
-
Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
-
Sthlm
skall du köra sthlm´s skärgård, så är det bara att "sprätta" över till Åland i slutet på maj, på trollingträff Åland, årligen återkommande tävling. Och annars också för den delen.
Perx
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggBra tips, jag vet för jag har läst den. Jag har även läst Pekka Rekiös två böcker om trolling som kom ut för ett antal år sen och kan varmt rekommendera dem. Det finns ett par hyggligt nya svenska böcker om trolling också men de var nog mer allmänt hållna och skrivna fördem som vill veta vad det är men inte tänker åka, typ.
Jag har kört några cuper i Finland under åren trollingen var riktigt stor där och har lite placeringar i topp tio på någon enstaka deltävling men det är en bit ifrån insjöar i Finland till exempelvis sthlms skärgård där jag ska åka mest nu.
Det kanske inte har hänt så jättemycket på utrustningssidan annat än att levande agn kommit en hel del och det finns hattar till förbannelse, till sånt vi alltid valt sked eller vobbler till förr i mer eller mindre hemliga färger. På den tiden körde vi med Cannons planerboards och mast och Digitroll 4 och massor av Kuusamo och dipsydivers, dodgers, flashers, vikter och sjunklinor och jag antar att fisken inte ens vet att det där är föråldrad teknik... (ja, det sista är ironi)
Just nu är vi ganska långt ifrån färdigrustade dvs har precis börjat och jag letar efter både djupriggar, spöhållare på trollingbar eller targabåge, spömaster till densamme och rullar så har ni tips på sånt eller har en massa sånt liggande i en bod nånstans så kan jag bjuda några hundra för dem.
Kommentera
-
Jag läste om det och det verkade riktigt intressant faktiskt.
Jag har lite vänner där som jag försummat under många "sommarträffar" och har ångrat det många gånger.
För min del kanske det ändå vore bäst att köra dit båten med tralier men hur dyrt är det med färjan och släp?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggDet är bara att testa sig fram vad som passar fisken bäst, för oss har det varit en blank dodger samt en blå och gul stive efter samt någon grönt drag lite högre upp, även någon självlysande "tigerfärgade" (glow in the dark) drag har fungerat i vinter. Men vad jag har hört av de andra så har helt andra färger och drag fungerat för dem. Som sagt det är bara att fiska på och lära sig sina beten, i vilken fart, vilket djup, vattnets färg, strömmens hastiget eller riktning, det är många faktorer som skall spela in.
TumlarenI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggNja-hmmm Nu talar ju inte avataren om at jag inte fått nått rikltigt stort på just trolling fast jag har fuskat av och till med det sen början av 80-talet faktiskt. Många laxar mellan 10+ och 17 kg (på flugfisket) men jag väntar fortfarande på det stora suset i trollingen. Sitter långt inne med de stora som det verkar, hehe. Kanske kommer på Bornholm då vi skall vara där och trolla i en vecka. Changsen finns alla gånger och att vara bra förberedd och preparerad tycker jag är mycket värt, både vad gäller beten, teknik och waypoints/produktiva områden. Så bara kom med tips, jag välkomnar tips från er alla.
Massor av timmar till.
När man lärt sig många vatten och riktat fiske på olika arter blir inlärningsperioderna allt kortare och kortare och det är vad jag vill uppnå. Tillräcklig kunskap att tackla olika vatten med hygglig "successrate" så ofta det går.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggNja-hmmm Nu talar ju inte avataren om at jag inte fått nått rikltigt stort på just trolling fast jag har fuskat av och till med det sen början av 80-talet faktiskt. Många laxar mellan 10+ och 17 kg (på flugfisket) men jag väntar fortfarande på det stora suset i trollingen. Sitter långt inne med de stora som det verkar, hehe. Kanske kommer på Bornholm då vi skall vara där och trolla i en vecka. Changsen finns alla gånger och att vara bra förberedd och preparerad tycker jag är mycket värt, både vad gäller beten, teknik och waypoints/produktiva områden. Så bara kom med tips, jag välkomnar tips från er alla.
För djupare fiske vill jag nog referera till Tumlarens svar som lokal i området (och på sajten) med ett personbästa på 26,5 kilo kan han nog detta bäst ganska övertygad om detta! Lycka till på Bornholm skulle själv gärna vilja göra en resa men "teamet" är som vanligt utfattigt.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggFiskar du ytligt är det nog vanlig standard våruppsättning som funkar bäst dvs Ismo Pirate NK Silver Streak etc.
För djupare fiske vill jag nog referera till Tumlarens svar som lokal i området (och på sajten) med ett personbästa på 26,5 kilo kan han nog detta bäst ganska övertygad om detta! Lycka till på Bornholm skulle själv gärna vilja göra en resa men "teamet" är som vanligt utfattigt.
Stor fisk är till stor del tillfälligheten som avgör. Att ha presenterat rätt kan ha del, men det kan även ha varit det udda och för det mesta ej fungerande som givit utlsag.
Man vet ju inte riktigt med fisk vad de tänkte på.
Den som "alltid" kommer hem med något skulle jag ta sikte på om man vill lära sig något.
Däremot vill jag absolut inte ta ifrån Tumlaren något av hans bedrift eller kunskaper. Det har han absolut säkert. Jag skulle heller inte ha något emot att få ta del av fler tips och tricks eller kanske till och med åka ut och fiska med honom vid tillfälle, men som sagt.
Man kan aldrig vara helt säker med fisk.
Kommentera
-
Visst är det kul med älvfiske efter lax under bra omständigheter finns inget roligare när allt stämmer med vattenföring fina sträckor bekvämt boende etc gör detta ca vart tionde år med några fina fiskar tar samma storlekar varje år lokalt här hemma i underbar omgiving och vackert hav bakom aktern. mvh och lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
nu vaknade jag...
Dax att göra mitt inträde här för sesongen. Alla kan ju inte hålla igång som JOJ
Har börjat med skutan nu, Skall på lite ny bottenfärg och vax sen är det dax. Premiär var den 10 april förra året..... Hmm blir nog en vecka senare i år.. Fan man "börjar" bli gammal och trött
Sugen nu att få dra ut mellan aspö-tjurkö gasa på mot 40m och i med grejjerna vid knölen......Fan man blir ju tårögd. Vad skall vi ha vinter till..... FÖR EFTER DET KOMMER VÅREN JÖ
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
612 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av RK99