behandla fisken väl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behandla fisken väl

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• behandla fisken väl

läst ju nyss om dåliga odlingar men när man ser den här bloggen hur trollingfiskare tar i fisken på ett mycket dåligt sätt
    rent för djävligt tycker jag

MVH NIMO

??????????????????????????????????????????????????
    Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
    http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
      ??????????????????????????????????????????????????

man ska alldrig ta i fisken som man ska släppa tillbaka om man kan
      och ta fisken i gälarna det är ju fiskens lungor . tänk om nån slänger dig i sjön och trycker på dina lungor o kastar upp dig iskogen hur skönt är det tro . moderator vet du inte att man inte ska ta i fisken ? det är ca 3 grader i vattnet nu din hand är ju ca 37 gr fisken få ju typ brännskador . jag ge tipps ta kontakt med ************som är fisketillsynings man i vänern han har studerat i usa om just detta med att hantera fisk . fisken tål ca 30 sek på land sen får den stora problem att överleva .
      Senast ändrad av nimo; 2008-12-14, 07:43. Anledning: till lägg

Kommentera

Var bara några år sedan de dåvarande sk. "toppteamen" praktiserade samma hantering av Vätterns skyddsvärda smårödingar. La dom på durkmattan och fotade för att lägga ut på bloggen.

Sedan stod det om det i div. medier och vips så skärpte man sig. Jag menar, hur svårt kan det vara att använda det sunda förnuftet?!

Man ser väldigt ofta att det klagas på utsättningsmängd och skrivs om insamlingsfonder på trollingbloggarna.

MEN faktum är att det kvittar hur många fiskar man sätter ut om alla skall upp en gång som "försmå" och vända i en båt där fiskarna inte vet hur man behandlar en firre!

Kan väl sammanfattat säga att fördomarna mot er trollingfiskare verkligen får bekräftelse i skrämmande många fall nu när man kan läsa och se bilder på era bloggar.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Var bara några år sedan de dåvarande sk. "toppteamen" praktiserade samma hantering av Vätterns skyddsvärda smårödingar. La dom på durkmattan och fotade för att lägga ut på bloggen.

Sedan stod det om det i div. medier och vips så skärpte man sig. Jag menar, hur svårt kan det vara att använda det sunda förnuftet?!

Man ser väldigt ofta att det klagas på utsättningsmängd och skrivs om insamlingsfonder på trollingbloggarna.

MEN faktum är att det kvittar hur många fiskar man sätter ut om alla skall upp en gång som "försmå" och vända i en båt där fiskarna inte vet hur man behandlar en firre!

Kan väl sammanfattat säga att fördomarna mot er trollingfiskare verkligen får bekräftelse i skrämmande många fall nu när man kan läsa och se bilder på era bloggar.

man ska ju inte dra alla trolling fiskare över samma kam . fast det syns ju mycket tack vare sina bloggar finns. dom flesta trolling fiskare tror o hoppas jag sköter sig bra på sjön . även många andra sätt at fiska så dör tyvär många fiskar som återutsätts . fiskade mycket öring förr med fluga i små åar och all öring fick gå tillbaka men i bland så låg det döda öringar dagen efter där jag fiskat . den största orsaken då var att vatten tempen låg över 18 gr i vattnet och då är ju syrehalten mycket låg det tar ju nästan ett dygn för fisken att återhämta sig . så nu mera fiskar jag sällan öring i bäckarna och är det varmt vatten då avstår jag hellt och bara tittar när öringen äter sländor .
          varför jag lägger ut det här är ju för att försöka öka kunskapen om hur man hanterar fisk för återutsättning på bästa sätt . vi hanterar ju djurliv . vi sportfiskare har många ögon på oss som tycker att vi leker med fisken och som vill stoppa allt sportfiske sen finns det en del som tycker man ska sluta c/r och ta allt o slå i hövet

MVH NIMO
          Senast ändrad av nimo; 2008-12-13, 12:55. Anledning: tilllägg

Kommentera

Jag fått ett mail om hur man släpper tillbaka fisk framför allt fisk under minimått vid trolling fiske . jag ta helt engkelt bara i tag i linan och tar tången på kroken och vickar till lite så så losnar dom så fint vid dom flesta fallen gör även så vid stor fisk men då är det svårare . kan tilllägga oxå att jag använder bara en trekrok i dag vid allt trollingfiske mycket lättare att kroka av fisken då givetvis . fick detta tipps för ett antal års sen hur man gör med wobblervet vet att många har så nu för tiden har även bara en trekrok om jag fiskar med löja. bara byta krok till nästa wobbler och inga trasell i draglådan med wobbler

MVH NIMO
            Bifogade filer
            Senast ändrad av nimo; 2008-12-13, 13:49. Anledning: tilllägg

Kommentera

Vill ni se och bedömma hur man behandlar fisk tanka ner och kolla filmerna på
              http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=bottennapp där man glatt visar fikarna hängande i kroken istället för att snabbt ta loss dom för att låta dom lida mindre C/R innebär i några fall att man kastar i fiskar från några meters höjd.

Enda anledningen till att jag tar upp det är för att det verkar som man får mindre kritik om man är medlem här och lägger ut något än om man är del av en tidningsartikel.

Kan ju tillägga att själv är jag heller inte så bra på att alltid göra det yttersta för fisken.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                Vill ni se och bedömma hur man behandlar fisk tanka ner och kolla filmerna på
                http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=bottennapp där man glatt visar fikarna hängande i kroken istället för att snabbt ta loss dom för att låta dom lida mindre C/R innebär i några fall att man kastar i fiskar från några meters höjd.

Enda anledningen till att jag tar upp det är för att det verkar som man får mindre kritik om man är medlem här och lägger ut något än om man är del av en tidningsartikel.

Kan ju tillägga att själv är jag heller inte så bra på att alltid göra det yttersta för fisken.

Har man som standard att lägga fisken på betongplattor när man fiskar har jag svårt och se hur man överhuvudtaget kan uttala sig i en tråd som denna och klanka ner på någon annans handling.

sigpic

Kommentera

hade du läst mitt inlägg så hade du sett att jag skrev att jag inte gör det yttersta för fiksen själv och har aldrig utpekat mig som föredömme gällande C/R

Vad jag enkelt ville ha fram är att för många är det enkelt att kritisera andra bara man läst det i en tidning eller liknande, Men om samma sak står här på forumet att någon här gjort det är man inte lika rask att kritisera.

Jag har heller ingen personlig kritik mot personerna i filmerna utan kritiken gäller mer dom som klagar jämt, för just filmerna är det ju inga negativa inlägg om fastC/R fantasterna borde haft en hel del att säga.

Ser man i ett av startinlägen så ger vi ju fiske brännskador med handen och mer än 30sek på land så får den svårt att klara sig.
                  Hade det inte varit bättre att lämna ut fakta gärna med referenslänk och informera folk att det är bättre att vi slår ihjäl fisk vi tar upp när det är kallt så dom slipper lida. För hur många har fisken uppe kortare än 30sek sista jag satte ut igen som inte lades på betong :-) satt kroken illa långt ner men jag fick ut den utan större skador och fisken verkade riktigt allert när den släpptes trotts att den varit upp i några minuter.

Så det jag kan be om ursäkt för ar att jag inte var tillräckligt tylig att mitt "klagande" gällde inte filmens innehåll utan den som klagade från början filmen var bara eom en jämförelse.
                  Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2008-12-13, 17:02.
                  Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
                  Nu även blog på gylta.blogspot.com
                  Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

förövrigt riktigt orutinerade fiskare du ger dej på nimo.

om det är ett par bilder på fiskar i håven så e jag ganska säker på att dom var snabba med att returnera dom. är rätt övertygad om att dom är rädda om fisken.
                    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    661 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X