Klippt fettfena? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippt fettfena?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo, pratade med en kompis som var med om att klippa 41000 smolt på 13 pers på en dag. Efter några timmar i 6-gradigt vatten innehållandes bedövningsmedel så var fingrarna att likna vid falukorvar och klippet/snittet blir därefter.
    /Magic

Kommentera

Tämligen säker på att KBV´s mätmetod av minimimått 2008, inte skulle hålla vid en mer juridisk granskning, då praxis varit tidigare att klämma ihop stjärtfenan.

Jag hade nekat till brott i alla fall.

Kommer ihåg en annan tråd där Mikwed påstod att KBV kunde skillnaden mellan fasta redskap och rörliga.
      De hade fel i den frågan, iofs var det ju Mikwed som var källan så det får ni tolka på ert eget sätt.
      Senast ändrad av Scaner; 2008-12-01, 18:45.

Kommentera

Grattis till en grym firre!

Jag tyckte du gjorde rätt som släppte i den. Har själv inte kunskap att yttra mig om det va regelmässigt tvunget, men jag hade släppt den för att vara på säkra sidan. Får man drilla och hinner ta en snabb bild va väl resten detsamma. Med tanke på resten av fångsten råder det väl ingen brist på fisk i frysen, med eller utan bamseörjan, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Tämligen säker på att KBV´s mätmetod av minimimått 2008, inte skulle hålla vid en mer juridisk granskning, då praxis varit tidigare att klämma ihop stjärtfenan.

Jag hade nekat till brott i alla fall.

Kommer ihåg en annan tråd där Mikwed påstod att KBV kunde skillnaden mellan fasta redskap och rörliga.
          De hade fel i den frågan, iofs var det ju Mikwed som var källan så det får ni tolka på ert eget sätt.
          Jag tror jag lämnar minimimått och Mikwed utanför den här tråden, den innehåller tillräckligt med frågetecken ändå...
          /Magic

Kommentera

Förstår dig.

Vill bara mena att de svaren du kommer att få inte kommer vara klockrena.

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
              Hej!

I lördags fiskade jag utanfö Brommö och hade ett bra fiske, elva laxar och öringar varav fem var över mått, med en öring på dryga nio kg i topp. Dock, när storöringen håvades såg vi att fettfenan var delvis borta. Under den korta tid som fisken var i båten bedömde vi att fisken var odlad men slarvigt fenklippt. Vi valde att snabbt återutsätta fisken eftersom fettfenan inte var helt borta. När jag visar bilden på "fettfenan" (bifogas) för andra mer eller mindra erfarna trollare så har hittills alla hållt med mig om att fisken antagligen var klippt och flertalet säger att de hade valt att behålla fisken. Jag hittar dock ingen information på nätet om vad som gäller för fiskar med denna typ av utseende på fettfenan. Hur skulle du ha gjort i en liknande situation? Dvs, kort om tid, personbästa på öring, blank och fin fisk men med tveksam fettfenklippning.

Alltså: Var fisken vild eller odlad?
              Tjena Magnus

Utan ngn källa att referera till är jag tämligen säker på att så fort fettfenans "rundning" brytits och i istället är skarp/kantig räknas fisken som utsatt även om den så må vara vild, detta just för att undvika misstolkningar. Minsta åverkan på fenans rundning = utsatt fisk. Vi ser båda att fenan på bilden är långt ifrån orginal, förstår dock ditt resongemang. Grattis till vinsten förrsten, tur i oturen att Jaris fisk i sista stund slapp undan maskorna! Kör ni Baggerud 20/12?

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                Tjena Magnus

Utan ngn källa att referera till är jag tämligen säker på att så fort fettfenans "rundning" brytits och i istället är skarp/kantig räknas fisken som utsatt även om den så må vara vild, detta just för att undvika misstolkningar. Minsta åverkan på fenans rundning = utsatt fisk. Vi ser båda att fenan på bilden är långt ifrån orginal, förstår dock ditt resongemang. Grattis till vinsten förrsten, tur i oturen att Jaris fisk i sista stund slapp undan maskorna! Kör ni Baggerud 20/12?
                Hej, tack för att du vågar dig på ett svar, vi får se vad herrarna som jag mailat har att förkunna.

Om du menar vinst i STK:s KM så bidde det ingen sådan eftersom vi missade invägningen...

Jag har annat inbokat den 20:e men siktar på en repa i mellandagarna.
                Senast ändrad av magic; 2008-12-01, 22:06. Anledning: Nu är det jul igen
                /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Grattis till en grym firre!

Jag tyckte du gjorde rätt som släppte i den. Har själv inte kunskap att yttra mig om det va regelmässigt tvunget, men jag hade släppt den för att vara på säkra sidan. Får man drilla och hinner ta en snabb bild va väl resten detsamma. Med tanke på resten av fångsten råder det väl ingen brist på fisk i frysen, med eller utan bamseörjan, eller?
                  Tackar! Vi var två i båten och tog hand om varsin fisk, lagom att röka och grava till jul. Ska försöka fylla på med en nyårslax i mellandagarna.
                  /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Hej, tack för att du vågar dig på ett svar, vi får se vad herrarna som jag mailat har att förkunna.

Om du menar vinst i STK:s KM så bidde det ingen sådan eftersom vi missade invägningen...

Jag har annat inbokat den 20:e men siktar på en repa i mellandagarna.

Aj aj, klart ni lär haft mer eller mindre motsjö hela vägen in, blött värre åtminstone fram till Prejbådan? Utgick från Laxhall, körde jämte Jari vid tippen, endast en 75cm öring (korrekt klippt) + ett gäng returer luftades. Ni som brukar ha sån "släde" i Baggerud skulle vart klart giftiga Aja, skitfiske i mellandagarna då!
                    Senast ändrad av DavidJ; 2008-12-01, 22:25.

Kommentera

Se Einars sida angående hur man mäter längden på fiskar.

FiV gör på ett sätt,
                      "
                      Metoder för övervakning av kustfiskbestånd Gunnar Thoresson 1996:3
                      Blankett 67, 70
                      "Slutlängd. Fiskens slutlängd i mm enligt provpåsen. Med slutlängd avses fiskens totallängd, dvs stjärtfenan maximalt utsträckt i fiskens längdriktning.
                      "
                      KBV på ett annat.
                      "
                      För kännedom så mäter KBV inte fisken med hoptryckt stjärtfena så som är vanligt förekommande vid trollingtävlingar.
                      "

Räknar med att fenklippningen bedöms olika från respektive instanser.
                      Senast ändrad av Scaner; 2008-12-02, 07:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X