Klippt fettfena? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippt fettfena?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Nja, jag kollade Fiskeriverkets föreskrifter för fiske i Sötvatten (FIFS 2004:37) och där står det bara att om fettfenan inte är bortklippt så måste fisken returneras. Det står inget om att fettfenan måste vara hel/intakt för att den ska räknas som vild. Likadant i Länsstyrelsens fiskeregler för Vänern.
    du har rätt har läst på lite. men vi har sagt på trolling tävlingar att den ska ha hel fena men är den som en smal sträng bara så är den klippt . Ni som är osäkra titta runt på bilder på laxar o öringar så ser man klart och tydligt hur en hel fettfena ska se ut . men vist kan den fenan vara svår att avgöra ibland så bäst att släppa tillbaka den .

i lagen står det ju

fångst av lax och öring som inte är märkt genom att fettfenan är bortklippt är förbjuden under hela året

MVH NIMO

Kommentera

Tack Nimo för att du är med och försöker reda ut begreppen. Jag har fångat ett antal laxar och öringar i Vänern och vet hur en riktigt klippt fettfena ser ut och även hur en hel, oklippt fettfena ser ut. Jag bedömer som sagt att min öring var odlad och slarvigt klippt.

Men, det finns ingen information någonstans som säger hur jag ska behandla denna typ av fisk. Eftersom tråden haft närmare 400 visningar och bara 3-4 (tvekande) svar så verkar det vara fler som inte har en aning hur de skulle göra.

Det vore trist om någon fångar en fisk med dåligt klippt fena, och anser att den är odlad, och sedan blir stoppad av KBV som gör en annan bedömning?
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
        Tack Nimo för att du är med och försöker reda ut begreppen. Jag har fångat ett antal laxar och öringar i Vänern och vet hur en riktigt klippt fettfena ser ut och även hur en hel, oklippt fettfena ser ut. Jag bedömer som sagt att min öring var odlad och slarvigt klippt.

Men, det finns ingen information någonstans som säger hur jag ska behandla denna typ av fisk. Eftersom tråden haft närmare 400 visningar och bara 3-4 (tvekande) svar så verkar det vara fler som inte har en aning hur de skulle göra.

Det vore trist om någon fångar en fisk med dåligt klippt fena, och anser att den är odlad, och sedan blir stoppad av KBV som gör en annan bedömning?
        Och där har du sagt svaret. Man tar bara dom med helt klippt fena, då blir det inga diskussioner, speciellt inte med KBV.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
          Och där har du sagt svaret. Man tar bara dom med helt klippt fena, då blir det inga diskussioner, speciellt inte med KBV.

Jo, man gör väl så. Fast om ett antal erfarna trollare säger att det är OK att ta upp sådana fiskar så tycker jag att det är värt att reda ut begreppen.
          /Magic

Kommentera

Hej Magic och tack för svaret bra fiskat!
            Förslag skicka bild och fråga till berörda myndigheter dvs de som kollar där ute, svaret är bara att skriva ut och plasta in om tveksamheter uppstår mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jodå, jag har mailat KBV, Länsstyrelserna i Västra Götaland och Värmland samt S-G Stéenson. Återkommer givetvis med deras svar, men är tveksam till om de kommer att vara entydiga.
              /Magic

Kommentera

Hej Magic!

Vi har ställt liknade frågor till inblandade.
                Svaren är inte likställda eller jämförbara.

De som varit tidigt på vänern från typ 1996 har nog uppfattningen som påminner om en del ovan att fettfenan ska anses som klippt om den har påverkan.
                Lägg till en helhetsbedömning med övriga fenors utseende samt eventuella kroppsliga förändringar som kan kopplas till odlingsskador.

Kör din förfrågan, om inte annat får du en del kontakt med myndigheter.

Kommentera

Glöm inte skicka materialet till de som klipper också vid närmare titt kan man ana att den är klippt konstigt verkar finnas slarvskallar överallt till och med fettfeneklippare........ otroligt

Kommentera

Har sett en del av de som klipper i arbete.

Förstår om det finns missar.

Kommentera

Har iofs inte jag kanske knepigare än man tror firrarna är ju betydligt mindre vid det tillfället.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X