Klippt fettfena? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippt fettfena?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Hej!

I lördags fiskade jag utanfö Brommö och hade ett bra fiske, elva laxar och öringar varav fem var över mått, med en öring på dryga nio kg i topp. Dock, när storöringen håvades såg vi att fettfenan var delvis borta. Under den korta tid som fisken var i båten bedömde vi att fisken var odlad men slarvigt fenklippt. Vi valde att snabbt återutsätta fisken eftersom fettfenan inte var helt borta. När jag visar bilden på "fettfenan" (bifogas) för andra mer eller mindra erfarna trollare så har hittills alla hållt med mig om att fisken antagligen var klippt och flertalet säger att de hade valt att behålla fisken. Jag hittar dock ingen information på nätet om vad som gäller för fiskar med denna typ av utseende på fettfenan. Hur skulle du ha gjort i en liknande situation? Dvs, kort om tid, personbästa på öring, blank och fin fisk men med tveksam fettfenklippning.

Alltså: Var fisken vild eller odlad?
    Var gäller de här bestämmelserna om att återsätta vild lax och öring? Har nyligen börjat fiska (Lagan) och planerar båtköp till våren och blivit lite intresserad av trolling från info på nätet.
    Mvh
    Johnny

Kommentera

Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
      Var gäller de här bestämmelserna om att återsätta vild lax och öring? Har nyligen börjat fiska (Lagan) och planerar båtköp till våren och blivit lite intresserad av trolling från info på nätet.
      Mvh
      Johnny
      Hej, det Brommö jag pratar om ligger i Vänern och där gäller regeln om att fisk med fettfena ska återutsättas. Den odlade fisken klipps innan den sätts ut. Minimimått för båda lax och öring i Vänern är 60 cm.

I Vättern har både den odlade, inplanterade, laxen och den vilda öringen fettfena och där gäller minimimått 60 för lax och 50 för öring.
      /Magic

Kommentera

Hej, det Brommö jag pratar om ligger i Vänern och där gäller regeln om att fisk med fettfena ska återutsättas. Den odlade fisken klipps innan den sätts ut. Minimimått för båda lax och öring i Vänern är 60 cm.

I Vättern har både den odlade, inplanterade, laxen och den vilda öringen fettfena och där gäller minimimått 60 för lax och 50 för öring.
        Tack för upplysningen. Vi har släktingar med sommarstuga intill Vänern i Mariestadstrakten och kommer att ta med båten dit vid besök i fortsättningen, för att pröva fiskelyckan där.

Mvh
        Johnny
        Senast ändrad av iron9; 2008-12-02, 22:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
          Tack för upplysningen. Vi har släktingar med sommarstuga intill Vänern i Mariestadstrakten och kommer att ta med båten dit vid bösök i fortsättningen, för att pröva fiskelyckan där.

Mvh
          Johnny
          OK, bra val av släktingar, om du tar en titt på kartan så hittar du Brommö utanför Torsö strax norr om Mariestad.
          /Magic

Kommentera

Efter som vi driftat bortom topic redan har du tips på bra boende i området helt novis där måste erkännas skicka gärna PM om du vill mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Fettfena

Hej alla

på den öringen du visar på bilden är fettfenan klippt

hade inte varit några problem att väga in på typ (kinnekulleträffen"

mvh plugg307

Kommentera

Hej alla!

Nu har jag fått svar från Ola Vesterlund på Kustbevakningen, David Johansson på Länsstyrelsen och S-G Steenson, tävlingsledare för Kinnekulleträffen.

S-G menar att fisken tveklöst är odlad och att den/de som bedömer fisk vid invägningen har lång erfarenhet av detta.

David skulle vilja se fisken i verkligheten för att göra en helt säker bedömning. Det som enligt honom skulle kunna peka på att fisken är vild är det ljusare partiet längst ut på resterna av fettfenan som kan indikera en skada som uppkommit på fettfenan vid ett annat, senare, tillfälle än vid en klippning.

Ola lutar åt att fisken är odlad och påpekar att KBV hellre friar än fäller i tveksamma fall.

Sammantaget skulle jag alltså kunna ha behållt fisken och med största sannolikhet klarat även en kontroll av fisketillsynen. Men det är ganska coolt att veta att en 9-kilos öring simmar omkring därute och äter upp sig i väntan på nästa gång...

Vi diskuterade också hur minimimåttet bedöms olika av KBV och vid ex. tävlingar. Jag fick ett tydligt besked från Ola:

Angående mätning av fisk:
                Fiskeriverket, Länsstyrelsen och Kustbevakningen träffades på ett möte för ett tag sedan då denna fråga diskuterades. Samtliga myndigheter är överens om hur mätningen skall gå till. Fisken mäts från nosspets till stjärtfenans yttersta spets, då den inte är ihopvikt. Detta för att fisken skall mätas så likt sitt naturliga tillstånd som möjligt och att "manipulering" av fisken genom ihopvikning av fenan kan medföra skada för individen. Tillvägagångssättet står inte uttryckligen någonstans i föreskrifter eller lagstiftning utan detta är en tolkning som myndigheterna har gjort.

Snabba och raka svar, nu är det bara att se till att så många som möjligt informeras om den nya bedömningen.
                /Magic

Kommentera

Hej!

I lördags fiskade jag utanfö Brommö och hade ett bra fiske, elva laxar och öringar varav fem var över mått, med en öring på dryga nio kg i topp. Dock, när storöringen håvades såg vi att fettfenan var delvis borta. Under den korta tid som fisken var i båten bedömde vi att fisken var odlad men slarvigt fenklippt. Vi valde att snabbt återutsätta fisken eftersom fettfenan inte var helt borta. När jag visar bilden på "fettfenan" (bifogas) för andra mer eller mindra erfarna trollare så har hittills alla hållt med mig om att fisken antagligen var klippt och flertalet säger att de hade valt att behålla fisken. Jag hittar dock ingen information på nätet om vad som gäller för fiskar med denna typ av utseende på fettfenan. Hur skulle du ha gjort i en liknande situation? Dvs, kort om tid, personbästa på öring, blank och fin fisk men med tveksam fettfenklippning.

Alltså: Var fisken vild eller odlad?

Tjena jag fick en liknande förra året och jag klubbade den. Jag hade klubbat den du fick med.
                  Mvh Peter

Kommentera

För att bli på den säkra sidan när det gäller längden så sätt minmimått på 62 cm det gör jag och många andra så oxå på trollingtälingar då är man ju mer säker på längden laxen o öringen blir bara bättre ju större den är och man behöer inte ta all fisk man får . jag har hört oxå lite bakägen om daids syn på den fenan men jag är 100 % säker på odlad fisk den på kortet .

PS: saknar en boksta den sista i boksta skit oxå

hej NIMO

Kommentera

Angående mätning av fisk:
                      Fiskeriverket, Länsstyrelsen och Kustbevakningen träffades på ett möte för ett tag sedan då denna fråga diskuterades. Samtliga myndigheter är överens om hur mätningen skall gå till. Fisken mäts från nosspets till stjärtfenans yttersta spets, då den inte är ihopvikt. Detta för att fisken skall mätas så likt sitt naturliga tillstånd som möjligt och att "manipulering" av fisken genom ihopvikning av fenan kan medföra skada för individen. Tillvägagångssättet står inte uttryckligen någonstans i föreskrifter eller lagstiftning utan detta är en tolkning som myndigheterna har gjort.

Snabba och raka svar, nu är det bara att se till att så många som möjligt informeras om den nya bedömningen.
                      Jag har en mätlinjal från Fiskeriverket i plast, och där står tryckt på "Fisken mäts med ihopvikt stjärtfena Allt för att förvirra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      646 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X