Klippt fettfena? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klippt fettfena?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klippt fettfena?

Hej!

I lördags fiskade jag utanfö Brommö och hade ett bra fiske, elva laxar och öringar varav fem var över mått, med en öring på dryga nio kg i topp. Dock, när storöringen håvades såg vi att fettfenan var delvis borta. Under den korta tid som fisken var i båten bedömde vi att fisken var odlad men slarvigt fenklippt. Vi valde att snabbt återutsätta fisken eftersom fettfenan inte var helt borta. När jag visar bilden på "fettfenan" (bifogas) för andra mer eller mindra erfarna trollare så har hittills alla hållt med mig om att fisken antagligen var klippt och flertalet säger att de hade valt att behålla fisken. Jag hittar dock ingen information på nätet om vad som gäller för fiskar med denna typ av utseende på fettfenan. Hur skulle du ha gjort i en liknande situation? Dvs, kort om tid, personbästa på öring, blank och fin fisk men med tveksam fettfenklippning.

Alltså: Var fisken vild eller odlad?
    Bifogade filer
    /Magic

Grattis till fin fisk, fenklippt eller inte...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Grattis till fin fisk, fenklippt eller inte...
      Tack, det var f.ö. en mycket vacker fisk!
      /Magic

Kommentera

Är man minstra tveksam så anser jag att man bör returnera fisken
        Senast ändrad av Angan; 2008-12-14, 15:01.
        Besök gärna min youtube kanal
        www.angsmo.com

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Hej!

I lördags fiskade jag utanfö Brommö och hade ett bra fiske, elva laxar och öringar varav fem var över mått, med en öring på dryga nio kg i topp. Dock, när storöringen håvades såg vi att fettfenan var delvis borta. Under den korta tid som fisken var i båten bedömde vi att fisken var odlad men slarvigt fenklippt. Vi valde att snabbt återutsätta fisken eftersom fettfenan inte var helt borta. När jag visar bilden på "fettfenan" (bifogas) för andra mer eller mindra erfarna trollare så har hittills alla hållt med mig om att fisken antagligen var klippt och flertalet säger att de hade valt att behålla fisken. Jag hittar dock ingen information på nätet om vad som gäller för fiskar med denna typ av utseende på fettfenan. Hur skulle du ha gjort i en liknande situation? Dvs, kort om tid, personbästa på öring, blank och fin fisk men med tveksam fettfenklippning.

Hej Magic för lov att säga inget dåligt resultat om det bara gällde lördagen....
          Fettfenan tycker det ser ut som en något missbildad äkta, normalt är den väl helt klippt dvs mer eller mindre jämnad med kroppen men visst kan jag ha fel.
          Tror nog ändå ni gjorde rätt som släppte den! mvh och lycka till verkar inte behövas här.........
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

eftersom man blev lite avundsjuk här så måste jag bara fråga om löjor eller plast stod på menyn? mvh
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vi körde plast i 2.4-2.7 knop vid vid kanten Brommö NV-Djurö NO, betena var inga konstigheter utan klassiker som Bomber RT och Tomic 737.
              /Magic

Kommentera

Hej, Den fettfenan är klippt fast mycket dåligt det är jag 100 % säker på . ser massa sånna vid invägningen vid hällekis träffen där jag mäter o kollar alla laxar o öringar. det står att all lax o öring med HEL fettfena måste återutsättas men den fenan är ju inte hel . män är man osäker så bättre att sätta till baka den igen tycker jag. var själv ute i dag och fick en med hel fettfena fast den var odlad för höger bukfena var bort klipt och ryggfenan typsiskt skadad som dom blir i odlingar och då är det G-lax isatt i klarälven om jag inte minns fel men eftersom fettfenan var hel så var det bara att släppa tillbaka den vägde ca 6 kg . kul att du hadde bra fiske annars var själv vid nämda område och fick en hög med små laxar och en fin som slet sig + den fetefenlaxen

MVH NIMO

Kommentera

Nja, jag kollade Fiskeriverkets föreskrifter för fiske i Sötvatten (FIFS 2004:37) och där står det bara att om fettfenan inte är bortklippt så måste fisken returneras. Det står inget om att fettfenan måste vara hel/intakt för att den ska räknas som vild. Likadant i Länsstyrelsens fiskeregler för Vänern.
                  /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Hej!

Hej Magic; Grattis till 9-kilosöringen! Det är inte ofta insjööringar fångas i den storleksklassen! Av bilden att döma tror jag att det är en odlad, fettfeneklippt öring. Själv hade jag samvetskval och stod inför motsvarande problem på Kinnekulleträffen i Vänern 23 april 1999. Jag fick en insjööring på 7,9 kg. Öringen återutsattes och fick inte vägas in p.g.a. att den hade fettfenan kvar. Egentligen var bara nederkanten av fettfenan kvar, men vi vågade inte väga in den på tävlingen. Risken var påfallande stor att vårt fisketeam skulle diskvalificeras då. Du ser min 7,9 kilosöring på bild om du går in på min hemsida www.trumman.com och klickar vidare på BOMBER.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...
                    X