Nybörjare - Vintertrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare - Vintertrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare - Vintertrolling?

Hej

Har sent omsider fått ihop mitt nybörjar kit.
    6 spön, 4 paravaner, några djupparavaner, lite bly och ett antal beten rekommenderade av handlaren att starta med.

Nu vill man ju givetvis ut och till att börja med få sakerna att fungera, träna handhavande osv.. men det vore ju kul att inte bara köra lösplugg så jag försöker få lite information om vintertrolling.

Det är ganska tunt på nätet om detta ämne och det kanske beror på att det är helt dött på vintern ? Havsöring ?
    Jag utgår med båten från Stockholm och tar tacksamt emot tips på vatten beten etc...

Hjälp en nybörjare att komma ut... det är så långt till våren :-)

Hälsningar
    /Esbjörn
    Senast ändrad av Huvudskär; 2008-11-14, 11:09.

Gå med i Stockholms Trollingklubb så hittar du all info du behöver om trollingfiske - året runt. Stora fördelen med STK är att det aldrig mörkas om fångster & beten utan alla delar med sig av sin info. Vi har insjö-KM om två helger - en passande start på din trollingkarriär.
    /Magic

Kommentera

Hinner nog inte vara med på KM men att gå med i klubben är säkert en bra ide!
      Mvh /Esbjörn

Kommentera

Ursprungligen postat av Huvudskär Visa inlägg
        Hej

Har sent omsider fått ihop mitt nybörjar kit.
        6 spön, 4 paravaner, några djupparavaner, lite bly och ett antal beten rekommenderade av handlaren att starta med.

Nu vill man ju givetvis ut och till att börja med få sakerna att fungera, träna handhavande osv.. men det vore ju kul att inte bara köra lösplugg så jag försöker få lite information om vintertrolling.

Det är ganska tunt på nätet om detta ämne och det kanske beror på att det är helt dött på vintern ? Havsöring ?
        Jag utgår med båten från Stockholm och tar tacksamt emot tips på vatten beten etc...

Hjälp en nybörjare att komma ut... det är så långt till våren :-)

Hälsningar
        /Esbjörn
        Om du är ny på trolling i stockholms området bör du sätta dej in i gällande regler först om du inte redan gjort detta.
        Finns def. lite att tänka på, trollingfiske efter öringen utan TDA kort på rätt område nära land är i princip förbjudet överallt (utom TDA områden) du måste enligt reglerna hålla dej 300 m ut från den sammanhållande 3m kurvan på kortet detta gäller alla öar över hundra meter i längd, finns ett antal regler du bör sätta dej in i för att undvika tråkigheter pga okunskap lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej
          Tack för det. TDA kort ser jag som självklart att köpa. U av samma anledning som jag köper jaktkort varje år: -Långsiktigt så hjälper avgiften mitt fritidsintresse.
          Förutsätt att jag har TDA kort. - Vad har ni för tips då ?

Mvh /esbjörn

Kommentera

Dessvärre inte många, läs igenom reglerna noga för TDA kortet trolla sedan nära land på dessa områden gärna ett par Bomber 15A eller likvärdigt hängande i spötopparna på lagom avstånd försök precisionsköra grundområden och uddar har du tur biter en öring på, fick alla mina bästa på det viset för många år sedan långt före TDA.......
            Annat alt. skaffa trailer och dra till en V-sjö mvh och lycka till

Kommentera

Tack Igen!
              Bilen tyvärr för liten för att traila båten :-)
              /esse

Kommentera

Så är det i trolling branschen man står alltid inför utgifter! mvh

Kommentera

Skicka ett PM med dessa frågor till Old Firehand aka Leif Engström, det den mannen inte vet i detta ämne är knappast värt att veta och dessutom är han ödmjuk och generös nog att dela med sig av sitt kunnade, en eloge till hoonom för det

Kan bara säga att det är otaliga kunskaper jag fått av honom under de 30 år jag haft förmånen att känna honom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  612 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...
                  X