Vättern röding på väg tillbaka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vättern röding på väg tillbaka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
    Yrkesfiskarna slutade med rödingfiske ungefär samtidigt som fredningen infördes. Att fiska signalkräfta blev mycket mer lönsamt, så Vätternfiskare började med det istället.

Vet att det drogs upp ca 10 ton Röding om året, innan de började fiska kräftor. Skulle va intressant och veta hur många ton/år de drar upp nu...förmodligen är detta en av anledningarna till ökningen..

Jag tror inte Laxen är ett hot mot Rödingen, den har satts ut i sjön sedan 1959. Och det dröjde fram till början på 90-talet innan Rödingen började gå tillbaka kraftigt. Och samma tillbakagång visade sig samtidigt i samtliga sydsvenska Rödingsjöar, och där finns ingen Lax..

Kräftor, klimatförändringar samt näringsfattigare vatten har större påverkan än Laxen..tror jag.

Jag skrev ett skolarbete om rödingen allmänt i Sverige och då använde jag mig endel av Rödingen i Vättern som exempell och då hittade jag detta som en
    pdf-fil från fiskeriverket.
    OBS! detta är vad jag skrev i mitt arbete, informationen är den samma men med mina egna ord.

I början av 50-talet uppskattade I K A Anderssons Fiskar och fiske i Norden den Svenska Röding fångsten till ca 300 ton fisk, detta med ett värde av ca en miljon kronor. Mellan 1987 och 1995 var Röding fångsten relativt stabil, den låg på ca 50-70 ton per år. 1996 halverade fångsten av Röding, denna minskade sedan successivt till år 2004 då man endast fångade 12 ton Röding av detta var 10 ton fångat i Vättern. Dem senaste siffrorna är från 2006 och kommer från Fiskeriverket och SCB, Fiskestatistiken.

Sen tror jag att ni har glömt en viktig faktor, försurningen. Försurningen är en av dem större bovarna eftersom romen är väldigt känslig mot försurning.
    Och om vattnet blir för surt så påverkas reproduktionsförmågan hos fiskar.
    Nu vet jag inte hur försura Vättern är, detta var bara en tanke

Lite försurnings info:

Dem senaste hundra åren har ca 70% av dem ursprungliga röding bestånden i södra Sverige försvunnit. Dem flesta har försvunnit pga försurningen. Rödingen liksom alla laxfiskar är känsliga mot försurning.

Detta är till er somsnackade om att det inte är att laxen konkurera med rödingen

”Rödingens viktigaste krav är frånvaron av andra, konkurrerande och predatoriska arter.”
    Gunnar Svärdson vid Sötvattenslabratoriet

Kul att folk engagera sig även om man inte vet till 110% vad det handlar om så är det fortfarande viktigt att man bryr sig.

Kommentera

Nja...... nu tror jag ju inte att försurning är ett problem i Vättern. Ett av de mest stabila sjöar jag vet i Sverige. Omsättningstiden där är väldigt lång. Skulle det varit ett försurningsproblem skulle kräftorna där ha försvunnit långt innan det blev ett problem för röding.

Problemet har varit ett kontinuerligt överfiske + att andra oönskade arter är satt ut i Vättern (t.ex. signalkräfta). Hur olika arter fisk och andra djur interakterar med varandra har man liten kontroll på. Speciellt om vi ser i längre tidsperspektiv.

Nu har ju rödingbeståndet ökat en del tack vare de skyddssoner för lekröding som införts för ett antal år sedan, så det är ju uppenbart att ett överfiske har varit gällande tidigare...............
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag fiskar mycket i vättern och jag upplever att man får mycket röding, både under och över måttet.

Persoligen tror jag att fredningsområderna, höjt minimimått (från 40till 50cm), att yrkesfisket efter rödingen har försvunnit och även att man endast får ta upp 2 rödingar per person per dag är några av de anledningarna till att rödingen har ökat.

Jag tror att ju mer lax i vättern det finns, ju mer röding kommer det att bli...

De flesta trollingfiskarna vill ha lax, men nu får vi knappt nån lax och då tar man röding i stället. Så hade hade man fått lax så man fyllde sin kvot så hande man inte varit lika

Idagsläget är det fritidsfiskarna (trollingfiskarna) som står för den största upptagningen av röding i vättern(enligt fiskeriverket). Så skulle trollingfiskarna ta upp mindre röding så ökar chanserna till att vi får ett riktigt, riktigt bra rödingbestånd i vättern i framtiden...
        http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

En faktor faktor som sportfiskare kunde bli klart bättre på är att kroka av Rödingen vid båtkanten. Inte lägga den på en skrovlig matta och ta mobilbild eller ta i dom med torra händer eller rentav använda stor grovmaskig håv.

Man skäms ju när man ser hur vissa behandlar sina fiskar, det är precis samma sak med Laxen.

Det är illa att det bara är X antal % som överlever till X års "ålder", det skall inte behöva genomlida ett par grova håvknutar, torra händer och en vass båtmatta utöver det.

1kroks regeln räddar nog mycket mera fisk än vad man kan tro.

Kortfattat kan man väl säga att fredning och minskat yrkesfiske påverkar positivt, men att den största negativa påverkan är värmen.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Kortfattat kan man väl säga att fredning och minskat yrkesfiske påverkar positivt, men att den största negativa påverkan är värmen.
            Ang värmen? Vad har du fått det ifrån? Kunde du sagt lite mer om vad du fått det ifrån och vad du menar om hur det påverkar rödingens överlevnad då den ökar i antal och storlek numera (negativt?)..............
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Kan den minskande mängden lax i Vättern vara en anledning,
              http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1928269.svd
              Detta inlägg borde innebära bannlysning från forumet!!
              Sitt inte på Gotland och ha åsikter i ämnet, kräftorna är anledningen till rödingens problem helt enkelt finns inget annat (än en stor svandamm med några rödingar här och där och hur kul är det??? )
              mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av dandark Visa inlägg
                Jag fiskar mycket i vättern och jag upplever att man får mycket röding, både under och över måttet.

Persoligen tror jag att fredningsområderna, höjt minimimått (från 40till 50cm), att yrkesfisket efter rödingen har försvunnit och även att man endast får ta upp 2 rödingar per person per dag är några av de anledningarna till att rödingen har ökat.

Jag tror att ju mer lax i vättern det finns, ju mer röding kommer det att bli...

De flesta trollingfiskarna vill ha lax, men nu får vi knappt nån lax och då tar man röding i stället. Så hade hade man fått lax så man fyllde sin kvot så hande man inte varit lika

Idagsläget är det fritidsfiskarna (trollingfiskarna) som står för den största upptagningen av röding i vättern(enligt fiskeriverket). Så skulle trollingfiskarna ta upp mindre röding så ökar chanserna till att vi får ett riktigt, riktigt bra rödingbestånd i vättern i framtiden...
                Exakt helt rätt finns massor av båtar runt Vättern om ingen fångstbar lax finns i sjön vilket man gjort möjligt under lång tid för att sedan sparka bort allt kommer rödingen få betala priset helt sanslöst helt enkelt sätt ut lax och mer eller mindre förbjud all tagning av röding låt den vara ifred till största delen, en naturlig art som då ska skyddas låt laxen stå för nöjet, den är ersättningsbar; allt naturligtvis enligt min åsikt då.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Ang värmen? Vad har du fått det ifrån? Kunde du sagt lite mer om vad du fått det ifrån och vad du menar om hur det påverkar rödingens överlevnad då den ökar i antal och storlek numera (negativt?)..............
                  Kortfattat; Milda vintrar gör att rommen kläcks förtidigt då ingen mat finns tillgänglig och ynglen dör.

Här är ngt jag googlade snabbt lite fram men jag har läst det flera gånger på div. siter bl.a http://www.outdoor.se/sportfishnews/news/ som brukar ha väldigt bra koll och sakliga källor.

Ang. kräftorna; Problemet verkar ju isf inte vara rom-ätning som många tror utan isf att dom på något sätt plockar bort mat i näringskedjan som i slutändan drabbar rödingen. Något måste dom ju äta tycker man, något som någon annan art borde ha ätit/nyttja innan?

Ang att Rödingen ökar, det är väl inte så konstigt eftersom man inte får fiska stora områden och yrkesfisket ligger runt 5ton/år. Tacka kräftorna delvis för det.
                  Senast ändrad av Flodebanan; 2009-09-19, 18:51.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Kortfattat; Milda vintrar gör att rommen kläcks förtidigt då ingen mat finns tillgänglig och ynglen dör.
                    Köper den.
                    Men tror du inte att rödingen kompenserar det genom att leka på större djup eller senare på säsongen? Det är vattentemp. som styr starten på lekperioden och till en viss del dagsljuslängden. Har inte koll på vid vilken vatten temp röding leker på men i älvar så ligger det på +4-6°C ca (lax/öring)

I Suldalslågen i Norge leker t.ex laxen i månaderna dec-jan då vattentemp. har kommit ner i det område.

Förtidig kläckning förekommer oxå i reglerade/utbyggda älvar som tappar +4° vatten hela vintern. Det har ju inte laxen och öringen fått med sig, tyvärr.............
                    Senast ändrad av Flodström; 2009-09-20, 00:31.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag tror att laxen kan ha stor del i minskningen av röding. De senaste åren har som sagt laxsmolt inplanteringen misslyckats, vilket skrivs om i fiskejournalen som väldigt negativt. Det sägs också att rödingbeståndet har ökat de senaste åren, speciellt smårödingen. Om det är en en konsekvens av de dåliga laxstammarna, skyddområden eller kräftfisket låter jag vara osagt, men Jag vet själv att rödingen är väldigt känslig för konkurrens, från egna erfarenheter i en liten sjö i östergötland. Ni som är skeptiska om att laxen påverkar rödingen kan alltid läsa det här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/vat...d-lax-1.328335

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      600 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X