Ursprungligen postat av Pikeless
Visa inlägg
Jag skrev ett skolarbete om rödingen allmänt i Sverige och då använde jag mig endel av Rödingen i Vättern som exempell och då hittade jag detta som en
pdf-fil från fiskeriverket.
OBS! detta är vad jag skrev i mitt arbete, informationen är den samma men med mina egna ord.
I början av 50-talet uppskattade I K A Anderssons Fiskar och fiske i Norden den Svenska Röding fångsten till ca 300 ton fisk, detta med ett värde av ca en miljon kronor. Mellan 1987 och 1995 var Röding fångsten relativt stabil, den låg på ca 50-70 ton per år. 1996 halverade fångsten av Röding, denna minskade sedan successivt till år 2004 då man endast fångade 12 ton Röding av detta var 10 ton fångat i Vättern. Dem senaste siffrorna är från 2006 och kommer från Fiskeriverket och SCB, Fiskestatistiken.
Sen tror jag att ni har glömt en viktig faktor, försurningen. Försurningen är en av dem större bovarna eftersom romen är väldigt känslig mot försurning.
Och om vattnet blir för surt så påverkas reproduktionsförmågan hos fiskar.
Nu vet jag inte hur försura Vättern är, detta var bara en tanke
Lite försurnings info:
Dem senaste hundra åren har ca 70% av dem ursprungliga röding bestånden i södra Sverige försvunnit. Dem flesta har försvunnit pga försurningen. Rödingen liksom alla laxfiskar är känsliga mot försurning.
Detta är till er somsnackade om att det inte är att laxen konkurera med rödingen
”Rödingens viktigaste krav är frånvaron av andra, konkurrerande och predatoriska arter.”
Gunnar Svärdson vid Sötvattenslabratoriet
Kul att folk engagera sig även om man inte vet till 110% vad det handlar om så är det fortfarande viktigt att man bryr sig.
Kommentera