Vättern röding på väg tillbaka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vättern röding på väg tillbaka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
    Vad är det han behöver en källa på egentligen? Att det blir mindre konkurrens om maten? Det säger sig ju självt...

Att kräftorna äter fiskrom? Det vet väl alla?
    Att signalkräftorna skadar Rödingen genom att äta upp dess rom.

Menar du "Det tror väl alla?" eller?
    sigpic

Kommentera

Enl en rapport från Fiskeriverket ang. laxutsättningarna så har laxen vuxit sämre vid stora utsättningsmängder. Slutsattsen till det har förklarats med att vid större utsättningsmängder så hämmas tillväxten av brist på föda. Klart det måste påverka rödingens tillväxt negativt oxå för dem äter ju ur samma "skafferi".

På senare tid, dem sista åren så har dels utsättningarna av lax minskat samtidigt med att den utsatta laxsmolten har haft ovanligt stor mortalitet/dålig överlevnad. Det här kan bara ha varit och är positivft för rödingbeståndet i Vättern. Men för den skull behöver det inte vara laxutsättningarna som påverkar rödingen negativt, det vet vi inget om än.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Att signalkräftorna skadar Rödingen genom att äta upp dess rom.

Menar du "Det tror väl alla?" eller?
        Nej, men jag kan väl ändra det till "Det trodde jag alla visste?"

Kommentera

Man ska inte vara så säker på det.. Rödingen har minskat i fångst under hela 1900-talet. Sen det försöket som gjordes som ligger till grund för denna teori tycker jag inte säger så mycket. Ger man kräftor rödingrom äter de upp det. Ungefär så..

Kommentera

Jag tycker att det är en väldig fokusering på kräftorna. Inte bara här utan generellt. jag tror att om man tog bort alla kräftor från skulle det ha en positive inverkan men frågan är om hur mycket finns ju många andra faktorer. Man håller på att göra försök i vättern nu med typ burar där kräftor inte kan komma in men rödingen kan lägga rom där. dessa läggas på deras lekplatser. Dom har lagt ut dom nu i veckan men resultatet kommer inte för än i vår.

Kommentera

Men är det något du hört från en polare, som i sin tur hörde det av en polare? Eller faktiskt "fakta" och det finns att läsa om i någon typ av "forskningsrapport"/utvärdering från fiskeriverket/länstyrelse?

Olof; Klart dom äter fiskrom, (dom äter ju allt) men ordentligt nergrävd rom?

När jag var på ett möte om "Vätterns Framtid" lett av länsfiskerikonsulent Anton Hallden i Jönköping för några år sedan var det en väldig debatt om kräftorna. Alla sportfiskare var mer eller mindre övertygade om att vi visste vem som var boven i dramat, nämligen just kräftan.

Men enligt Anton hade dom på flera ställen testat gräva ner rom, sätta ngn form av plastkon runt och tillsätta kräftor. Efter X antal timmar/dagar så hade dom inte sett ngn som helst påverkan på den nergrävda Rödingrommen.

Men det kanske har tillkommit nya rön nu? Men det vore kul om det fanns en utförlig rapport att läsa. Olof kanske sitter inne på något?
              sigpic

Kommentera

Enligt mina kontakter med Erik Degerman på FiV så har överlevnaden på nykläckta rödingar minskat pga milda vintrar.
                De kläcks för tidigt, finns ingen mat vid den tiden.
                Mer osäkert om kräftorna hinner käka upp rommen mellan lek och kläckning.

Kommentera

Rapporter finns! T.ex. Savino & Miller (1991) Journal of Freshwater Ecology 6:161-170. De visade att konsumtionen av rom var 1-2 romkorn per kräfta och dag. (Kanadaröding och en annan men amerikansk kräftart. Det var lägre konsumtion på grusbottnar och de kom fram till att det endast i extremfall med få lekfiskar och mycket tät kräftpopulation som det kunde finnas några praktiska konsekvenser. För övrigt så kan kräftorna även bidra till att lekbottnarna hålls i bättre skick eftersom de ser till att finpartiklar rörs upp och transporteras bort. Totalt sett så finns det inga entydiga slutsatser om eventuella effekter av kräftor!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Men är det något du hört från en polare, som i sin tur hörde det av en polare? Eller faktiskt "fakta" och det finns att läsa om i någon typ av "forskningsrapport"/utvärdering från fiskeriverket/länstyrelse?

Olof; Klart dom äter fiskrom, (dom äter ju allt) men ordentligt nergrävd rom?

När jag var på ett möte om "Vätterns Framtid" lett av länsfiskerikonsulent Anton Hallden i Jönköping för några år sedan var det en väldig debatt om kräftorna. Alla sportfiskare var mer eller mindre övertygade om att vi visste vem som var boven i dramat, nämligen just kräftan.

Men enligt Anton hade dom på flera ställen testat gräva ner rom, sätta ngn form av plastkon runt och tillsätta kräftor. Efter X antal timmar/dagar så hade dom inte sett ngn som helst påverkan på den nergrävda Rödingrommen.

Men det kanske har tillkommit nya rön nu? Men det vore kul om det fanns en utförlig rapport att läsa. Olof kanske sitter inne på något?
                    Hm, nej jag har ingen källa eller så på det. Men efter att ha fiskat kräftor i vättern sedan jag var cirka 5 år gammal så vet jag att dom gör precis vad som helst för att få tag på mat. Det kan ta flera dagar för dom att komma fram till maten, men dom ger aldrig upp. Hur du än vrider och vänder på det så är kräftan negativ gentemot rödingen. Den får alltid tag på några romkorn, det är nog något både du och jag vet iaf.

Men sen får man ju tänka att det är positivt för bl.a gäddan och abborren.

Kommentera

Hm, nej jag har ingen källa eller så på det. Men efter att ha fiskat kräftor i vättern sedan jag var cirka 5 år gammal så vet jag att dom gör precis vad som helst för att få tag på mat. Det kan ta flera dagar för dom att komma fram till maten, men dom ger aldrig upp. Hur du än vrider och vänder på det så är kräftan negativ gentemot rödingen. Den får alltid tag på några romkorn, det är nog något både du och jag vet iaf.

Men sen får man ju tänka att det är positivt för bl.a gäddan och abborren.
                      Jasså, snackar du med dom ofta eller? Kräftorna alltså.

Dom får tag på romkorn, sant. Men tror det är dom som inte är ordentligt nergrävda, och som skulle blivit uppätna av andra fiskar/vattendjur och endå inte haft någon som helst chans att klara sig?

Tror det är det rapporten ovan visar.

Har snackat med länsfiskerikonsulent i Jönköping på tiden det var riktigt krisigt. Dom hade hör och häpna gjort något mer än bara trott!? Dom hade forskat kring det hela om kommit fram till samma resultat som "Kingofthebesa" skriver om. Nämligen att dom käkar det som är ovanpå, men ordentligt nergrävd rom låter dom vara.

Låter konstigt, håller med dig. Sedan att kräftorna kanske är negativa på andra sätt gentemot Rödingen är en annan sak.

Scanner har nog tagit upp det idag största hotet, iaf som jag fattat det, förtidig kläckning.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      633 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...
                      X